Skumt Raidproblem, HJÄLP!!!

Permalänk
Medlem

Skumt Raidproblem, HJÄLP!!!

Har kört mina två wd 80gb på raid 0 i snart 4 månader. Har aldrig haft nåt problem och hade det inte när jag körde 2 ibmare innan.

Har inbyggt raidkort och dess portar är 3 och 4

Den ena har jag inkopplad som master på ena IDE 3 och den andra som slave på IDE 4

Det spelar ju ingen roll om de är master eller slave. Så idag skulle jag koppla in en annan hårddisk för att tanka över lite grejor. Den var lite cp så jag fick inte i gånng den. Fick upp ett konstigt felmedeleande och starta om så funka allt igen. Men så starta jag om datorn igen utan cp disken i. Och då får jag detta medelande:

http://home.swipnet.se/ockerowe/raidbios.JPG

Alltså stripe och Array 1 hur fan kan den få ihop det. Och jag har liksom aldrig kört mirroring... Ska jag skapa en ny raid 0 eller vad ska jag göra?? Då kommer väll allt försvinna eller??

Det står också i raidbios att jag kan återskapa mirror men jag har ju aldrig gjort en sån....

Visa signatur

En gång i tiden levde jag på detta forum, då klockade jag PIII:or och celerons på BE6-II-moderkort :) dock verkar dessa inlägg försvunnit från min historik när jag nu letar...

Permalänk
Medlem

snabbis.. Raid0 = inte någon säkerhet, dvs krash = allt borta
ok.. Det du kan börja med är sätta tillbaka diskarna så som de var tidigare, innan du började exprimentera med den nya disken.
Sätt den nya disken på en vanlig hdd kanal. Se i bios hur Boot-ningen är satt (har ej erf av inbyggda raidisar), då jag kör med x-tra kort.
Dvs boot på Raid-ctrl, å se vad som sker.
Eller du kan ju testa med å bara köra med raid-diskarna, och se vad som sker då.. Har du tilgång til ERD Commander ? isf kan du boota på den, och se om du kommer åt disken därifrån.
Men som sagt, i värsta fall, kan du ha mistat allt på din raid0 partition...

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk

Först och främst så ska båda diskarna vara byglade som master för bästa prestandan sen bör du koppla in den nya disken på en vanlig idekanal.
Som jag fattar det så har du kopplat in den nya disken på en av Raidkanalerna och iom att det saknas en disk (diskarna kopplas alltid in 2 och 2)så tror bios att den fjärde disken är trasig.Där av felmeddelandet. Observera att detta är en kvalificerad gissning.