Hög strömförbrukning då datorn är avstängd?

Permalänk
Medlem

Hög strömförbrukning då datorn är avstängd?

Hej,

Efter att jag kopplat in en wattmätare i uttaget för min stationära dator har jag märkt att jag har en strömförbrukning på 25w även när datorn är avstängd, slår jag av brytaren på nätagget blir det såklart 0w men så fort jag slår på den igen hamnar jag på 25w. Har testat wattmätaren till andra prylar och där fått rimliga värden så tror inte det är fel på den.

Har kikat igenom bios inställningar men kan inte hitta något som skulle kunna ge denna förbrukning, köper att prylar drar någon watt i avstängt läge för att hålla igång systemklocka osv. men 25w känns på tok för mycket

Har ett ASUS P8Z68-V Pro gen3 moderkort och ett Corsair CX500M nätagg, övriga komponenter borde inte spela någon roll.

Tänkte höra mig för om någon har erfarenhet av detta och vad ni själva ligger på för förbrukning i off/standby.

Permalänk
Medlem

En massa USB grejer ikopplade ?
Nån inställning gör ju så att du kan ladda t.ex telefonen även när datorn är avstängd.

Permalänk
Entusiast

Av ren nyfikenhet (Kanske hjälper också), hur mycket drar datorn i strömsparläge?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag har samma erfarenhet. Har mätt två stationära datorer, den ena tog 25 W och den andra 40 W. Det var några år sedan.
Jag kan tänka mig att billiga effektmätare mäter fel.

Av denna anledning har jag datorer, skärmar, högtalare etc. kopplade till en gemensam sladdlist med avstängning.

Permalänk
Medlem

Har mus och tangentbord inkopplat men det gör ingen skillnad, funktionen för att ladda prylar då datorn är avstängd är avaktiverad. i strömsparläge drar datorn precis samma, 25w hel skumt. testade med min laptop och med batteriet fullt gav inte mätaren något utslag när den är avstängd och i standby visar den 1w.

Något helt annat för er som är intresserade, är ju en hel del snack om hur kraftigt nätagg som krävs vid olika pc konfigurationer. köpte ett CX500M efter jag läst testet här på sweclockers, var lite osäker på om det skulle räcka eller ej. Har en i5 2500K som körs i 4.2ghz och ett dubbelgpu hd5970 (alltså typ två 5870) har en förbrukning vid väggen på ca 350w vid tunga spel och vid max gpu och cpu belastning 420w . Med verkningsgrad på 80% motsvarar detta ca 350w ut från nätagget så har gått om utrymme kvar och detta trots ett strömslukande grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vet har inget nätagg PFC på 5V standby (normalt sett helt separat krets, ofta lägre effektivet än övriga agget också), alltså kommer billigare effektmätare vara inexakta. Låna en true RMS multimeter och mät strömmen (t ex någon bättre Fluke). Då vet du säkert.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ecke11:

Har mus och tangentbord inkopplat men det gör ingen skillnad, funktionen för att ladda prylar då datorn är avstängd är avaktiverad. i strömsparläge drar datorn precis samma, 25w hel skumt. testade med min laptop och med batteriet fullt gav inte mätaren något utslag när den är avstängd och i standby visar den 1w.

Något helt annat för er som är intresserade, är ju en hel del snack om hur kraftigt nätagg som krävs vid olika pc konfigurationer. köpte ett CX500M efter jag läst testet här på sweclockers, var lite osäker på om det skulle räcka eller ej. Har en i5 2500K som körs i 4.2ghz och ett dubbelgpu hd5970 (alltså typ två 5870) har en förbrukning vid väggen på ca 350w vid tunga spel och vid max gpu och cpu belastning 420w . Med verkningsgrad på 80% motsvarar detta ca 350w ut från nätagget så har gått om utrymme kvar och detta trots ett strömslukande grafikkort.

Dold text

Vad vill du få fram av detta då?
HD 5970 drar ju 438W från väggen i full stress enligt guru3d.com med en aning annan hårdvara så det var ju inga banbrytande nyheter precis!

OnT så har det nog att göra med att det trots allt är ett budget-agg ihop med en budgetmätare så man kan ju aldrig vara 100% på mätningar då...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Sånadär billiga wattmätare klarar inte av att mäta så små laster som en dator i standby så att de siffrorna ni ser kan ni strunta i.

Skickades från m.sweclockers.com