Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002

Vad kallas "pins" på svenska?

De där små metallpinnarna i datorkontakter, vad kallas de på svenska?

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

stift?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bôgda
Registrerad
Mar 2012

Eller, med lite enklare språk, pinnar.

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 7x Virtual |
Laptop: | Yes |

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007

Vi skriver "pinnar" i allt redaktionellt material. Det finns säkert ett mer korrekt ord som bör användas om man ska vara petig, men budskapet går fram till alla som läser

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.
Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg/Åstorp
Registrerad
Jun 2012

Jag vill också ha det till Stift, men till vardags klämmer man till med Swengelskan. xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002

Hm intressant, stift värkar mest korrekt då pinnar låter väldigt konstigt ^_^

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

"Kontaktstift" är väl rätt allmänt använt när man pratar om anslutningar i elektronik ?

EDIT: hade uppenbarligen skrivit dontaktstift inte kontaktstift

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En godishylla
Registrerad
Jul 2012

Skulle säga att stift är dem i tex ATX eller molexkontakter.
Pinnar till pinnar på en CPU eller CPU socket. För där är det ju nakna pinnar.

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Fast ofta talar man väl om "ben" på komponenter.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002

"ben" används ofta på IC kretsar, inte i kontakter.

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Karaff:

"Kontaktstift" är väl rätt allmänt använt när man pratar om anslutningar i elektronik ?

Skrivet av Obolla:

Skulle säga att stift är dem i tex ATX eller molexkontakter.
Pinnar till pinnar på en CPU eller CPU socket. För där är det ju nakna pinnar.

Skrivet av SStar:

"ben" används ofta på IC kretsar, inte i kontakter.

Precis

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Dec 2009

Jag själv säger nog också faktiskt stift och ibland blir det pins om man snackar fort

Dator: Define R5 Black | Corsair TX850M | Intel i7 3770k @ 4.5Ghz | Noctua NH-U12P-SE2 | 16GB Corsair Vengeance LP CL9 @ 1600 Mhz | MSI Radeon R9 280X @ Stock | Asrock Z77 Extreme 4 | Intel 520 260GB SSD + WD green ~4TB |
"Server": Dell Precision T7600 | ESXi | 32GB | Intel Xeon E5-2670 @ Stock x2| Crucial 250GB SDD, WD RED 12TB HDD
Bärbart: Lenovo ThinkPad E470 | i5-7200U | 16GB | NVIDIA GeForce 940MX | Samsung 860 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Feb 2008

Sen brukar ju stiften sitta i han- eller honkontakter

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002

Låter som att vi fastslagit att den rätt svenska termen är stift
Tackar för hjälpen.

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Stift i hankontakter. Hylsor i honkontakter.

Kan även kallas stiftdon respektive hylsdon.

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

stift, piggar, pinnar beror på vad det pratas om

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition