Permalänk
Medlem

Bredbandsbolagets fiber, fråga

Hej,

Jag kommer att få in fiber från bredbandsbolaget i huset i september, har hittills haft ComHem. Kommer köra TV, telefoni och bredband från BB nu i stället och undrar hur det funkar med bandbredden. Det ingår 100/100 i områdets samfällighetsavgift och jag undrar om det räcker när jag kommer att ha tre TV boxar, vewt inte om dom äter av samma bandbredd. Kan uppgradera till 250 eller 1000 Mb men lär inte behöva det om inte TV boxarna äter upp en massa, undrar om någon vet hur det funkar.

Tack på förhand

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Du kommer klara dig fin fint på 100/100. Varje ip-tv box käkar MAX 10-12 Mbit vid HD kanske mindre men mer än så är det inte. Oftast kommer det snitta 5-6Mbit per box. Så då klarar du dig mer än väl.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Boxarna kör säker via multicast. Så dom tar ingenting av din bandbredd.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

I min förening har vi BBB. När man skaffar sig HD tv så kommer en ny switch som är gigabit. Du har fortfarande dina 100/100 och TV läggs på detta eftersom det är gigabit till lägenhet med den nya switchen

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Boxarna kör säker via multicast. Så dom tar ingenting av din bandbredd.

Ursäkta? Nu tänkte du väl fel. Eller hasplar ur dig något på chans trots att du inte har koll.
Vet du ens vad multicast är och hur det funkar? Tror du att du helt plötsligt kan överföra en massa information utan bandbredd?

En kanal som är som är kodad på 5Mbps drar 5Mbps - oavsett om det är uni- eller multicast.
Och har du 3 olika kanaler igång så drar det 15mbps.
Enda skillnaden är om boxarna har samma kanal inställd - då kommer endast en ström dras ned.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, med dom och lite mer googlande tror jag mig förstå att bandbredden för TV inte tas av den för bredband utan läggs på ovanpå.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Ursäkta? Nu tänkte du väl fel. Eller hasplar ur dig något på chans trots att du inte har koll.
Vet du ens vad multicast är och hur det funkar? Tror du att du helt plötsligt kan överföra en massa information utan bandbredd?

En kanal som är som är kodad på 5Mbps drar 5Mbps - oavsett om det är uni- eller multicast.
Och har du 3 olika kanaler igång så drar det 15mbps.
Enda skillnaden är om boxarna har samma kanal inställd - då kommer endast en ström dras ned.

Nej verkligen inte något "hasplat".
När man har en bandbredd på 100mbit tex. Så är inte bandbredden från tvn inräknad där så länge tv boxarna kör via multicast.
Gör dom däremot inte det så drar dom precis som vilken dator som helst som streamar något bara.
Eftersom 100mbit är räknat på internet "kanalen". Och inte på alla kanaler tillsammans som tex: Internet, TV, Telefoni osv.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Nej verkligen inte något "hasplat".
När man har en bandbredd på 100mbit tex. Så är inte bandbredden från tvn inräknad där så länge tv boxarna kör via multicast.
Gör dom däremot inte det så drar dom precis som vilken dator som helst som streamar något bara.
Eftersom 100mbit är räknat på internet "kanalen". Och inte på alla kanaler tillsammans som tex: Internet, TV, Telefoni osv.

Tyvärr har du ingen som helst koll. Läs på om multicast och tänk efter en stund.

Om det är multicast eller unicast påverkar självklar inte hur mycket bandbredd som går åt.
En mulicast-ström drar lika mycket bandbredd som en unicast-ström. Faktum är att det i båda fallen är exakt samma ip-payload. Att du i ena fallet har en ip-dst som är en multicastgrupp påverkar självklart inte innehållet i mpeg-paketen.

Det är fysiologisk omöjligt att överför en TV-ström utan att den drar bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Tyvärr har du ingen som helst koll. Läs på om multicast och tänk efter en stund.

Om det är multicast eller unicast påverkar självklar inte hur mycket bandbredd som går åt.
En mulicast-ström drar lika mycket bandbredd som en unicast-ström. Faktum är att det i båda fallen är exakt samma ip-payload. Att du i ena fallet har en ip-dst som är en multicastgrupp påverkar självklart inte innehållet i mpeg-paketen.

Det är fysiologisk omöjligt att överför en TV-ström utan att den drar bandbredd.

Men ohh. Du förstår fortfarande inte vad jag menar.
Det jag säger är att nät man får en sagd bandbredd via fiber så är den räknad på internet VIDen. Och inte att telefoni, tv, internet delar på samma bandbredd. Tex så kan man ha IPTV utan att ha internet från något bolag via det finerjacket.
Självklart tar IPTV som går via multicast bandbredd. Men den bandbredden är inte inräknad när du får en fast bandbredd på tex 100mbit från en leverantör.
Medans om man inte haft det "uppdelat" med multicast så hade det gått på samma vid och så fort du startar din box så tar det av din lovade bandbredd.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Men ohh. Du förstår fortfarande inte vad jag menar.
Det jag säger är att nät man får en sagd bandbredd via fiber så är den räknad på internet VIDen. Och inte att telefoni, tv, internet delar på samma bandbredd. Tex så kan man ha IPTV utan att ha internet från något bolag via det finerjacket.
Självklart tar IPTV som går via multicast bandbredd. Men den bandbredden är inte inräknad när du får en fast bandbredd på tex 100mbit från en leverantör.
Medans om man inte haft det "uppdelat" med multicast så hade det gått på samma vid och så fort du startar din box så tar det av din lovade bandbredd.

Så då är vi överens om att även multicast drar bandbredd. Bra.

Vad jag tror du egentligen menar är:

Du har hem till dig en accessbandbredd. Den kan vara 100baseT, 1000baseT eller i dsl-fallet någonting i strorleksordningen 2-60 Mbps. Den bandbredden är ditt absoluta maximum och du kan omöjligt trycka igenom mer data.

Om man som fiberkund har en access som är 1Gbps så finns det plats för både 100M internet och 10M iptv. Och det gör det självklart, det finns tom plats för 890M av annat lull.

Men om du har en access på 100M, dvs länken har endast förhandlat upp 100baseT, så kommer det INTE att finnas plats för både 100M internet och TV. Utan TV'n kommer då att ta kapacitet av Internet - och detta oavsett multi- eller unicast.

Så svaret på frågan om TV äter av din internetbandbredd har ingenting med mulicast att göra.
Utan det avgörs helt enkelt av om summan av dina tjänsters bandbredd är lägre än din accessbandbredd eller inte.

1G access > 100M surf + 10M TV. TV tar INTE bandbredd av surf
100M access < 100 surf + 10M TV. TV tar bandbredd av surf, du får 90M
60M access > 30M surf + 10M TV.TV tar INTE bandbredd av surf
15M access < 30M surf + 10M TV. TV tar bandbredd av surf, du får 5M

Och innan någon kommer och påstår något annat:
Många fiberkunder har endast en 100M access.
Förklaringen till detta är att ändutrustningen endast stödjer 100M.
Om du som fiberkund inte kan beställa högre internethastighet än 100M - ja då sitter du på en anläggning som endast stödjer 100M som accessbandbredd. Kan du däremot beställa 250/500/1000 så är du kopplad till en anläggning som stödjer 1G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Så då är vi överens om att även multicast drar bandbredd. Bra.

Vad jag tror du egentligen menar är:

Du har hem till dig en accessbandbredd. Den kan vara 100baseT, 1000baseT eller i dsl-fallet någonting i strorleksordningen 2-60 Mbps. Den bandbredden är ditt absoluta maximum och du kan omöjligt trycka igenom mer data.

Om man som fiberkund har en access som är 1Gbps så finns det plats för både 100M internet och 10M iptv. Och det gör det självklart, det finns tom plats för 890M av annat lull.

Men om du har en access på 100M, dvs länken har endast förhandlat upp 100baseT, så kommer det INTE att finnas plats för både 100M internet och TV. Utan TV'n kommer då att ta kapacitet av Internet - och detta oavsett multi- eller unicast.

Så svaret på frågan om TV äter av din internetbandbredd har ingenting med mulicast att göra.
Utan det avgörs helt enkelt av om summan av dina tjänsters bandbredd är lägre än din accessbandbredd eller inte.

1G access > 100M surf + 10M TV. TV tar INTE bandbredd av surf
100M access < 100 surf + 10M TV. TV tar bandbredd av surf, du får 90M
60M access > 30M surf + 10M TV.TV tar INTE bandbredd av surf
15M access < 30M surf + 10M TV. TV tar bandbredd av surf, du får 5M

Och innan någon kommer och påstår något annat:
Många fiberkunder har endast en 100M access.
Förklaringen till detta är att ändutrustningen endast stödjer 100M.
Om du som fiberkund inte kan beställa högre internethastighet än 100M - ja då sitter du på en anläggning som endast stödjer 100M som accessbandbredd. Kan du däremot beställa 250/500/1000 så är du kopplad till en anläggning som stödjer 1G.

Då är vi överens.
Mer eller mindre iallafall :). För det jag sa som svar till hans fråga stämmer fortfarande.
För det han sa var att han kunde ha 250mbit eller 1gbit, om han ville.
Men undrade om det räckte med 100mbit eller om hans 3 boxar skulle ta upp 15mbit av hans bandbredd då.
Och då var det PRECIS som jag sa att om dom går via multicast så är svaret NEJ.
Hade dom INTE gått via multicast så hade dom blivit behandlade som vilken dator eller annan elektronik som helst och tagit 15mbit av hans bandbredd.

För övrigt är det så finns det många som har specat att deras lina ska klara max 100mbit. (så är det tex hos mig)
Så kan man ändå köra sin internet lina fullt ut på 100mbit och samtidigt ha tv/telefoni gående utan att "förlora" något av sin bandbredd på 100mbit som man betalar för. Även fast man max ska kunna ha 100mbit och inte mer.
Jag får tex samma hastighet när jag laddar ner saker oavsett om jag tittar på HDTV samtidigt.
Detta hörde jag även från Telia när jag beställde IPTV, om att så var fallet.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått in fibern och kopplat in datorer och TV apparater, min bandbredd tycks mer än tillräcklig och påverkas inte märkbart av varken TV eller ungarnas onlinespelande. Mäter ca 90/90 på bredbandskollen och det påverkas inte märkbart av annan trafik i huset hittills i alla fall.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Ursäkta? Nu tänkte du väl fel. Eller hasplar ur dig något på chans trots att du inte har koll.
Vet du ens vad multicast är och hur det funkar? Tror du att du helt plötsligt kan överföra en massa information utan bandbredd?

En kanal som är som är kodad på 5Mbps drar 5Mbps - oavsett om det är uni- eller multicast.
Och har du 3 olika kanaler igång så drar det 15mbps.
Enda skillnaden är om boxarna har samma kanal inställd - då kommer endast en ström dras ned.

Han skriver om du tar dig tid att läsa ordentligt -> tar ingenting av DIN bandbredd.. han påstår inte att multicast inte tar bandbredd!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har kollat mer och tycker mig se en viss påverkan på bandbredden i alla fall, men alla 3 TV boxarna igång så sjunker bredbandskollen till ca 75 Mb/sek ner. Det är förstås inget som påverkar dom andra på ett märkbart sätt så bandbredden räcker och blir över.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sorkin:

Hej,

Jag kommer att få in fiber från bredbandsbolaget i huset i september, har hittills haft ComHem. Kommer köra TV, telefoni och bredband från BB nu i stället och undrar hur det funkar med bandbredden. Det ingår 100/100 i områdets samfällighetsavgift och jag undrar om det räcker när jag kommer att ha tre TV boxar, vewt inte om dom äter av samma bandbredd. Kan uppgradera till 250 eller 1000 Mb men lär inte behöva det om inte TV boxarna äter upp en massa, undrar om någon vet hur det funkar.

Tack på förhand

Skrivet av sorkin:

Har kollat mer och tycker mig se en viss påverkan på bandbredden i alla fall, men alla 3 TV boxarna igång så sjunker bredbandskollen till ca 75 Mb/sek ner. Det är förstås inget som påverkar dom andra på ett märkbart sätt så bandbredden räcker och blir över.

Ja, bandbredden påverkas av om du har tv igång eller inte, se frågan på Bredbandsbolaget.se

"Påverkas min uppkoppling när tv kopplas in?

Du har samma hastighet som i normala fall då du inte tittar på tv och HD-boxen är avstängd. Någon förändring av en inställning som heter interleave delay görs inte för VDSL-uppkopplingar.

Om du har abonnemanget Bredband 24 justeras din hastighet till 16 Mbit/s för att optimera tjänsten för tv. Interleave delay justeras också för att garantera en störningsfri bild. Det senare är inget du märker av vid vanlig surfning, men om du spelar onlinespel kan du uppleva något högre pingtider.

Generellt gäller att när du använder tv från Bredbandsbolaget så kommer surfhastigheten att minska med ca 6 - 12 Mbit/s beroende på om du spelar ett program samtidigt som du tittar på en annan kanal."

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||