flaskhals, grafikkort/CPU,,, kan någon förklara lite mer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

flaskhals, grafikkort/CPU,,, kan någon förklara lite mer...

Jag föröker få begrepp på det här med flaskhals som alla pratar om..

Jag kollar speltester, och ser oftast at många spel inte är så beroende av CPUkraft vid tex 1920x1080 upplösning, utan där kan en pentium cpu vara nästan lika snabb som en värsting cpu:
http://www.sweclockers.com/recension/17493-intel-core-i7-4960...

Visst, jag förstår att vissa spel är gjorda att CPU kraft är viktigt, tex hitman o andra, medans viss är mer beroende av graffekortet.. so far so fine,,,men VAD är det som gör att så fort man går ner i upplösning så börjar spelen som var beroende av grafikkortet plötsligt bli beroende av CPU kraften?? det ser vi på ovanstående länk längre ner... VARFÖR är det inte bara graikkortet som ger mer FPS istället för att bli mer beroende av CPU kraft ?

Vill ha en enkel svensson förklaring, hehe...

bara jag

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Alltså, sin CPU och sin GPU ger en särskild FPS med sin samlade kraft i ett spel.
Grejen är att grafikkortet kan man manuellt avlasta genom att sänka grafiken/upplösningen men processorn måste alltid göra grundjobbet, alltså fysiken.

Låt oss säga att grafikkort X ger 80FPS i spel Z med högsta inställningar i 1920x1080 och processor Y ger 200FPS.
När man då jämför olika processorer i hög upplösning/grafikkvalitet där grafikkortet begränsar CPU'n så blir resultaten identiska eftersom grafikkortet inte hänger med och såhär är det oftast.
Processorn kan då "vila" lite och vänta på att grafikkortet skall mata ut sina bildrutor medan grafikkortet jobbar som f*n.

Men sänker man grafikkvaliteten/upplösningen så får blir det tvärtom vid en viss punkt och det blir processorn som äntligen kan börja jobba med att få ut sina 200FPS medan grafikkortet kan vila eftersom det väntar på CPU'n på grund av att grafikkortet kan mata ut 250FPS i lägsta inställningarna/upplösningen.

Skillnaden mellan processorn och grafikkortet är att processorn kan man aldrig riktigt avlasta då man inte kan "sänka inställningarna" på hur en fysikmotor fungerar men yttre detaljer alltså grafikkvalitet kan man oftast sänka i spel och det är därför man vill att sin processor inte under några omständigheter presterar under den FPS:en man strävar efter för då är man körd jämfört med grafikkortet då man enkelt kan sänka några inställningar istället för att uppnå sin önskade FPS.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av musse pigg:

Jag föröker få begrepp på det här med flaskhals som alla pratar om..

Jag kollar speltester, och ser oftast at många spel inte är så beroende av CPUkraft vid tex 1920x1080 upplösning, utan där kan en pentium cpu vara nästan lika snabb som en värsting cpu:
http://www.sweclockers.com/recension/17493-intel-core-i7-4960...

Visst, jag förstår att vissa spel är gjorda att CPU kraft är viktigt, tex hitman o andra, medans viss är mer beroende av graffekortet.. so far so fine,,,men VAD är det som gör att så fort man går ner i upplösning så börjar spelen som var beroende av grafikkortet plötsligt bli beroende av CPU kraften?? det ser vi på ovanstående länk längre ner... VARFÖR är det inte bara graikkortet som ger mer FPS istället för att bli mer beroende av CPU kraft ?

Vill ha en enkel svensson förklaring, hehe...

Läs lite i denna tråden. Handlar om cpu vs 2 gpus i och för sig, men där finns mycket nyttig information när det gäller flaskhalsar.

"De som fattar, fattar."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Flaskhalsen är kort sagt den svagast länken i kedjan, som då sinkar resten av datorn.

Är en komponent svagare, i detta fall grafikkortet, så får resten av datorn vänta på denne komponent, och därmed anpassa sig till dennes hastighet, ger man denne komponent ett lättare arbete kan det utföras snabbare vilket leder till att de andra slipper vänta på att den ska bli färdig.

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2012

CPU'n måste endå kunna processera den DATA som grafikkortet rendererar. Om inte CPUn är tillräckligt snabb så kommer din GPU inte få in tillräckligt med data tillräckligt fort, vilket skapar en sk "flaskhals" och din GPU användning kommer vara låg och naturligt din FPS kommer bli låg också.

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

ok, fattar,, tack...

bara jag