Permalänk
Medlem

sony xperia z?

Tjo
Jag letar efter en ny telefon och har tittat mycket på sony xperia z.
Är det en bra telefon som är värd pengarna eller bör jag satsa på någon annan?
Annars ligger min budget på 4-4500.
Tack!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av g97:

Tjo
Tack!

För de pengarna skulle jag satsa på en LG G2 istället.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Jag köpte först en Sony Xperia Z. Sedan bytte jag till Samsung Galaxy s4. Jag kan ge ett kort omdöme baserat på personliga preferenser.

Sony Xperia Z

+
Snygg design
Snygg interface i telefonen eller vad det heter (mycket snyggare än samsung s4)
Tydlig, organiserad interface. Lätt att förstå om man säger
Inte lika mycket bloatware som Samsung
Regn, dammtålighet (till en viss gräns får man anta)
Kändes skitsnabb och stabil. Bra och stabil anslutning till internet (känns som Samsung är lite mindre bra på den punkten, men det kanske bara är jag)

-
Storleken. Jag hade iofs plastskal runt men den låg inte så bra i min hand. Kändes väldigt robust dock. upplevde lite att jag hade svårt att skriva sms fort och att det ibland blev fel pg.a. för stor för att nå runt smidigt, dock kanske det är vanesak

Högtalaren/luren placerad för nära kanten (längst upp). Upplevde att man var tvungen att hålla mobilen i en viss vinkel för att få bra ljud och då låg kanten på mot örat och skavde lite.
Kändes lite fibbligt med locken för alla ingångar (dock är ju plussidan av det just tåligare mot vatten/damm)

enda anledningen att jag bytte var pg.a. storleken och min upplevelse av samtalsljudet som otydligt/burkigt. men det sista kan ha varit någon inställning jag inte hittade, vem vet.

Permalänk

Vänta tills det går att köpa en Xperia Z1 istället då den är typ en vanlig Xperia Z fast bättre processor, gpu och kamera.

Visa signatur

Chassi: FD R4 Moderkort: Z77X-UD3H Cpu: Intel core I5 3570K @ 4.5Ghz Gpu: MSI GTX 970 Ram: Corsair vengeance 16Gb SSD: Sandisk Ultra Plus 256Gb HDD: SB 500Gb Nätagg: Zs 750W | Mobil: Oneplus 2 Hörlurar: Audio Technica M50X Tangentbord: Cmstorm Quickfire Rapid Mus: R.A.T. 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbavarium:

Jag köpte först en Sony Xperia Z. Sedan bytte jag till Samsung Galaxy s4. Jag kan ge ett kort omdöme baserat på personliga preferenser.

Sony Xperia Z

+
Snygg design
Snygg interface i telefonen eller vad det heter (mycket snyggare än samsung s4)
Tydlig, organiserad interface. Lätt att förstå om man säger
Inte lika mycket bloatware som Samsung
Regn, dammtålighet (till en viss gräns får man anta)
Kändes skitsnabb och stabil. Bra och stabil anslutning till internet (känns som Samsung är lite mindre bra på den punkten, men det kanske bara är jag)

-
Storleken. Jag hade iofs plastskal runt men den låg inte så bra i min hand. Kändes väldigt robust dock. upplevde lite att jag hade svårt att skriva sms fort och att det ibland blev fel pg.a. för stor för att nå runt smidigt, dock kanske det är vanesak

Högtalaren/luren placerad för nära kanten (längst upp). Upplevde att man var tvungen att hålla mobilen i en viss vinkel för att få bra ljud och då låg kanten på mot örat och skavde lite.
Kändes lite fibbligt med locken för alla ingångar (dock är ju plussidan av det just tåligare mot vatten/damm)

enda anledningen att jag bytte var pg.a. storleken och min upplevelse av samtalsljudet som otydligt/burkigt. men det sista kan ha varit någon inställning jag inte hittade, vem vet.

Vill egentligen bara kommentera att telefonen är IP57, vilket i praktiken innebär att telefonen är damm- och vattentålig. Du kan spola vatten över Xperia Z utan att den tar skada, och luren klarar av att sänkas ner i vatten till en meters djup i minsti 30 minuter.
Skillnad på säga telefonen är tålig för det och IP klassa den, för mig är det senare en garanti för det fungerar.

Det lite jobbigare här är ju att där är luckor överallt just för den ska klara klassningen. Innanför varje lock sitter där liten bit vit remsa, är den vit har där inte varit fukt, ändrar den färg så har där kommit in fukt.

Annars överlag delar jag Babbavarium åsikter ovan och är nöjd med min telefon, klarat en hel del smällar när jag tappat den i golvet dessutom.
Dock har jag inte upplevt ljudet som burkigt eller otydligt.

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av g97:

Tjo
Tack!

Skärmen är inte så bra, titta på något annat. Optimus G och Nexus 4 är väldigt prisvärda.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Xperia Z i snart 3 månader och är riktigt nöjd!

Klagar nästan inte på något, endast att det inte går att använda mobilen med en hand (Jag har små händer)

Annars extremt värd pengarna, kan lätt jämföra med Galaxy S4 men här har du vattentät och damm tålig mobil

Ps: Det är riktigt kul att kunna gå och skölja av telefonen under kranen när den blivit lite smutsig

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB