Permalänk
Entusiast

Projekt RGB

Nu är det seriös datorbyggnation på gång, och temat är "RGB". (Red Green Blue)
Många av er älskar lampor, LED:s och chassifönster. Andra hatar det. Det här projektet riktar sig till den första skaran.

Så vad menas nu med "RGB" ?
Förkortningen står för: "Red, Green and Blue" och refererar till de tre grundfärgerna rött, grönt och blått.

Hela byggnationen kommer att cirkulera kring så kallade RGB LED:s. Det vill säga lysdioder som kan skifta färg, och kan i teorin återskapa hela spektrumet av färger. Givetvis finns det begränsningar.
Hela härligheten kommer att husera i en svart Fractal Design R4, och färgtemat är: Hela spektrumet.

Följ med i ett intressant bygge, där två datorsystem byggs och modifieras.
Tanken är att jag skall ta detta till nivåer många bara drömmer om.
Det återstår att se om jag klarar av det. Två unika datorsystem kommer att ta form.

Då varje galleri hos Sweclockers är begränsad, så jag kommer troligen få dela upp detta i flera delar.
Första delen i den här serien kommer att kretsa kring själva RGB-systemet och integrationen av det.

En liten aptit-retare: http://www.youtube.com/watch?v=zRBk8QVJHvM

Del 2 är under produktion...

Projekt RGB

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Riktigt fint galleri! blev själv sugen på att fixa något liknande till min burk nu tack för galleriet! 5p

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Kamerafenomenet är inte så jätteenkelt att förklara med vardagliga ord.

För det första är en kamera inte van att i kolmörker fota ett starkt ljus utan då skapas flares om man inte med manuella inställningar hittar den perfekta balansen mellan hur länge man tar in ljus och hur mycket extra ljus som ska läggas på. Kameran känner att det finns stora kolsvarta områden och försöker lägga på ljus på hela bilden så det träder fram, men känner även att det skarpa ljuset är för stark och försöker dämpa ner det. Med automatiska inställningar kommer du inte att hitta balansen enkelt

Sen har vi problemet med vitbalans. Alltså en vit vägg belyst mitt på dagen är en aning gul, i molnigt väder är den aningen blå och vid solnedgången är den påtagligt orangefärgad. Att rätta tillvitbalansen så det blir korrekt går att göra i fotoredigeringsprogram.

Sen finns också kromatisk abberation som är ett fenomen som uppkommer i linser att när ljuset bryts så skapas felaktiga färgstick längs kanterna på skarpa övergångar ibland. Mer svårbehandlat men lightroom kan sköta sånt. Men i detta fall handlar det om exponering (punkt 1) och vitbalans (punkt 2).

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk

Kul att se att inte exakt alla här på Sweclockers bara spyr på belysning i chassin

Permalänk
Medlem

tycker rgb belysningen var riktigt cool men sleeva varje kabel för sig, ser bara konstigt ut nu

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LordNerf:

Kamerafenomenet är inte så jätteenkelt att förklara med vardagliga ord.

För det första är en kamera inte van att i kolmörker fota ett starkt ljus utan då skapas flares om man inte med manuella inställningar hittar den perfekta balansen mellan hur länge man tar in ljus och hur mycket extra ljus som ska läggas på. Kameran känner att det finns stora kolsvarta områden och försöker lägga på ljus på hela bilden så det träder fram, men känner även att det skarpa ljuset är för stark och försöker dämpa ner det. Med automatiska inställningar kommer du inte att hitta balansen enkelt

Sen har vi problemet med vitbalans. Alltså en vit vägg belyst mitt på dagen är en aning gul, i molnigt väder är den aningen blå och vid solnedgången är den påtagligt orangefärgad. Att rätta tillvitbalansen så det blir korrekt går att göra i fotoredigeringsprogram.

Sen finns också kromatisk abberation som är ett fenomen som uppkommer i linser att när ljuset bryts så skapas felaktiga färgstick längs kanterna på skarpa övergångar ibland. Mer svårbehandlat men lightroom kan sköta sånt. Men i detta fall handlar det om exponering (punkt 1) och vitbalans (punkt 2).

Jag misstänker att det ligger lite mer underligheter bakom detta fenomen.
Jag kan t.ex få starkt blått sken att övergå helt i rött, och jag bara utsätter kameran för "de rätta förutsättningarna".
T.ex om jag tar en högintensiv blå LED, och lyser med den rakt in i kameran, så kommer de starka ljuset att bli helt rött, och omgivningen fortfarande är blåbelyst.

Detta syns bara i kameran och i verkligheten är LED:en helt knallblå.
Ju starkare det blå ljuset är, desto rödare blir det i kameran, trots att det inte finns ett minsta spår av rött i verkligheten.

Skrivet av Narcissisten:

Kul att se att inte exakt alla här på Sweclockers bara spyr på belysning i chassin

Jag är lite av en människa som velar åt båda hållen. Jag gillar verkligen när en dator är stilren och diskret.
Samtidigt så ser jag också att en belyst dator med fönster kan vara snyggt, och datorn blir då själva händelsecentrumet i ett rum.

Så även när jag bygger ett belyst system, försöker jag hålla det stilrent. Jag skippar gärna barnsliga dekorationer såsom vapen, dödskalle och ammunitionsformade kylflänsar. Dessa har jag sett är oerhört populära i den Asiatiska delen av vår värld.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Nu är det seriös datorbyggnation på gång, och temat är "RGB". (Red Green Blue)
Många av er älskar lampor, LED:s och chassifönster. Andra hatar det. Det här projektet riktar sig till den första skaran.

Så vad menas nu med "RGB" ?
Förkortningen står för: "Red, Green and Blue" och refererar till de tre grundfärgerna rött, grönt och blått.

Hela byggnationen kommer att cirkulera kring så kallade RGB LED:s. Det vill säga lysdioder som kan skifta färg, och kan i teorin återskapa hela spektrumet av färger. Givetvis finns det begränsningar.
Hela härligheten kommer att husera i en svart Fractal Design R4, och färgtemat är: Hela spektrumet.

Följ med i ett intressant bygge, där två datorsystem byggs och modifieras.
Tanken är att jag skall ta detta till nivåer många bara drömmer om.
Det återstår att se om jag klarar av det. Två unika datorsystem kommer att ta form.

Då varje galleri hos Sweclockers är begränsad, så jag kommer troligen få dela upp detta i flera delar.
Första delen i den här serien kommer att kretsa kring själva RGB-systemet och integrationen av det.

En liten aptit-retare: http://www.youtube.com/watch?v=zRBk8QVJHvM

Del 2 är under produktion...

Projekt RGB

Bra jobbat!

Men varför gick du inte all in och fäste lysdioder bakom skärmarna med ?

Tre skärmar som du har, nästan skriker efter lite "bakgrundsdioder som belyser väggen bakom" men det kanske kommer i 2.0 versionen ?

Att ha ljus bakom skärmarna i RGB är, ja jag vet inte vad jag ska skriva, det är så så otroligt avkopplande, snyggt & sexigt. Speciellt om man kan dimma ner/upp dom

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha så där mycket fritid!

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Bra jobbat!

Men varför gick du inte all in och fäste lysdioder bakom skärmarna med ?

Tre skärmar som du har, nästan skriker efter lite "bakgrundsdioder som belyser väggen bakom" men det kanske kommer i 2.0 versionen ?

Att ha ljus bakom skärmarna i RGB är, ja jag vet inte vad jag ska skriva, det är så så otroligt avkopplande, snyggt & sexigt. Speciellt om man kan dimma ner/upp dom

Har du tips på bra väggbelysnings kit? Framför allt sådana som inte kostar skjortan, det som farsan fixat ihop tex gick på flera tusen.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Riktigt snyggt! Dags att pensionera mina multifärgade led spotlights för något fräschare känns det som.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Vill först säga att ditt projekt är grymt.
Och sen vill jag nämna att grön är ingen grundfärg.
Röd, gul och blå är grund färgerna

Permalänk
Entusiast
Skrivet av I000:

Vill först säga att ditt projekt är grymt.
Och sen vill jag nämna att grön är ingen grundfärg.
Röd, gul och blå är grund färgerna

Definition av "grundfärg" beror helt på användningsområdet.
I tryckvärlden har vi två koncept: Additiva och substraktiva grundfärger.
Additiv färgblanding utgår från svart, och "lägger på" grundfärgerna i olika fördelningar. Här är det Rött, grönt och blått som utgör "grundfärgerna". RGB-systemet. Används bl.a. i bildskärmar.
Substraktiv färgblandning utgår från vitt, och "tar bort" grundfärgerna i olika fördelning. Cyan, magenta och gul är de som utgör "grundfärgerna i detta fall. CMY-systemet. Används bl.a. i skrivare.

Däremot har du inte fel heller.
Elementarfärgerna i NCS systemet är det du refererar till. Där är det vitt (W), svart (S), gult (Y), rött (R), blått (B) och grönt (G) som utgör "grundfärgerna".

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Grönt är skönt!!

Permalänk
Medlem

Ser ingen större anledning att sätta mindre än 5p.

Du har lagt ner mycket tid och fått ett bra resultat, snyggt gjort!
Det är bra bilder som visar större delen av processen så det blir ett bra och tydligt/enkelt galleri att följa tillsammans med texten till bilderna.

Det enda jag kan komma på som saknas är väl en lista på vilka komponenter du har i systemen, svårt att se på bilden
Bara att vänta på del 2 för fler bilder då

Ser fram emot fler byggen i framtiden!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

grönt var väldigt sexigt Snyggt jobb i övrigt.
5/5

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk

Funkar den extra som julgran?

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SimonReborn:

Funkar den extra som julgran?

Jodå. Släng på lite barr så är saken biff.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

sjukt läckert!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.