Permalänk

Nzxt phantom bygge custom loop

Tjo allihopa, ber om ursäkt för lång text eller så, första galleri jag gör,
så är det jobbigt, så njut av bilderna bara!

Men i varjefall. Fick för mig iden att den hära datorn jag bygger för framtida och dagligt bruk ska bli en fin och bra display dator med go kylning,
alltid drömt om att ha ett nzxt phantom chassi då jag tycker det är så jävla rent och fint stuk i det chassit..
då såg jag en begagnad i fint skick för ett bra pris, så jag fick låna pengar av en polare
var bara att kasta mig iväg för att köpa det med tjejen...,
glad som fan att ett bygge ska börja då jag var utan någon dator i 3månader...
så kom planerna kring att jag skulle bygga något som håller för framtida bruk, så man slipper sitta och uppdatera delarna hela tiden..
började med att beställa ett 970a-g43 msi moderkort,
samt köpte 2st 1866mhz 2x4gb minnen.. med LED... xD för att det var dom ända 1600mhz+ dom hade kvar i affären...
åkte hem och plockade ihop några delar jag hade kvar hemma sen tidigare byggen, det blev en 3,1ghz dual core, och ett gt520, med ett 500w earthwatts nätagg, som fick fungera tills resten av delarna skulle komma, vilket blev FX-8320 AM3+
och ett 7970 samt ett hx750w corsair nätagg,
När delarna väl komm, så gick det som en dröm, går inte att beskriva känslan när den spel datorn jag hade innan bara hadde gt520 och en 965quad på 3,4ghz..
var som att se snö för första gången hahaha,
började sätta ihop allt, såg att graderna på processorn låg alldeles för högt.. och fläkten gick i fulla muggar..
så jag bytte kylpasta ifrån den som kommer orginal till arctic silver 9, och det sänkte med 3 grader..
var bara och inse att det bara var vattenkylning som gäller,
eftersom redan har kört "premade loops" tyckte jag att det skulle vara kul med en custom för första gången
så jag gick in på cooling_stuff och beställde mina saker jag tyckte skulle passa för min "ritning på det" beställde fel reservoar / facepalm,
men ägaren av cooling_stuff byte så jag fick rätt reservoar, vilket jag är otroligt tacksam för,
tjejen valde att betala hälften av alla delar på vattenkylningen som tidig födelsedags present, vad bättre? så tänkte dela med mig av lite bilder, mer bilder kommer sen då min mobil jag dokumenterade med gick sönder.. :/ men många bilder blev det ändå, och före / efterbilder så här kommer dom, fråga gärna, tipsa gärna :D,

har i planer om att fixa vattenblock för 7970 och försöka få tag i ett till 7970 för ett vettigt pris, såväl som att försöka få in något lysrör eller sådant bra dolt, samt små LEDS till reservoaren.. som cooling_stuff inte hade inne när jag beställde mina saker
Nzxt Phantom
AM3+ 970a-g43 MSI
FX-8320am3+
powercolor 7970 referens
corsair hx750w
1x500gb samsung 7200rpm
1x360gb lacie 7200rpm
vattenkylningen:
Feser One Pure Red
Alphacool single 5,25 bay clear
Phobya DC12-400 12Volt Pump
XSPC EX240
Mvh!

Nzxt phantom bygge custom loop

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem

jäklig krånglig text (bara jag kanske:) och lite bättre bildkvalite hade inte skadat

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk

Som Kriffe sa texten är rätt jobbig att ta sig igenom, ta och dela upp den i olika stycken så blir det mycket enklare att läsa. Bildkvalitén var inte topp men fullt godkänd har sett mycket värre.
2/5 just nu, om du ändrar i texten så ökar jag på lite

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Skrivet av kriffe93:

jäklig krånglig text (bara jag kanske:) och lite bättre bildkvalite hade inte skadat

neh, kände av att det skulle bli det när jag skrev ochså, därför jag skrev att det är valfritt att läsa igenom :P, men har försökt redigera,

Skrivet av Ljunggrens:

Som Kriffe sa texten är rätt jobbig att ta sig igenom, ta och dela upp den i olika stycken så blir det mycket enklare att läsa. Bildkvalitén var inte topp men fullt godkänd har sett mycket värre.
2/5 just nu, om du ändrar i texten så ökar jag på lite

har försökt att redigera texten lite, men vem vet, och jo bildkvaliten vill man gråta över.. som sagt dokumenterade med min mobil.. men skärmen gav upp när den åkte i väggen en dag.... host.. så fick fota med en ipod sålänge

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |

Permalänk
Medlem

Hej!

Ja, bildkvaliten är inte så rolig

Gillar inte de där LEDn på RAMet, men tydligen fanns det ju bara de när du kollade. Hade blivit mycket bättre om det var "vanliga" RAM och sedan en egen ljusslinga i chassit. Om du vill ha något ljus dvs.

Till nästa galleri, om du tänkt göra fler Du kan ta fler bilder på byggnadsgången, för de du tagit nu är ungefär innan och efter bilder samt läckage test. Inga under byggnadsprocessen eller när/hur du satte dit kylningssystemet. Bara ett tips

Du kan ju också skriva vilka temps du fick, och hur mycket överklockning. Vad jag kan se så står det bara att du överklockat och bra temps, men siffror!

Det är pumpen som ligger på nätagget? Sitter den faste eller helt lös?

MvH

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Skrivet av ghollghost:

Hej!

Ja, bildkvaliten är inte så rolig

Gillar inte de där LEDn på RAMet, men tydligen fanns det ju bara de när du kollade. Hade blivit mycket bättre om det var "vanliga" RAM och sedan en egen ljusslinga i chassit. Om du vill ha något ljus dvs.

Till nästa galleri, om du tänkt göra fler Du kan ta fler bilder på byggnadsgången, för de du tagit nu är ungefär innan och efter bilder samt läckage test. Inga under byggnadsprocessen eller när/hur du satte dit kylningssystemet. Bara ett tips

Du kan ju också skriva vilka temps du fick, och hur mycket överklockning. Vad jag kan se så står det bara att du överklockat och bra temps, men siffror!

Det är pumpen som ligger på nätagget? Sitter den faste eller helt lös?

MvH

Tjo!, ja jo, ledsen var lite skamliga.. och går att stänga av vilket jag kommer göra när jag fått en slinga eller cathodes,
sen absolut, kommer även bygga på i det hära gallerit, och har massor av byggnadsbilder.. med borrningar och modifieringarna jag gjorde.. MEN i min mobil som sprack under ett bråk,

och ja just nu har jag 30c load på 3,72ghz, men har haft den i 4,6ghz utan problem, men sänkte till 3,72 då jag inte lyckas maxa även i crysis 3... xD,

pumpen ligger på nätagget! en phobya pump, fick med någon jumbo mega klister lapp som håller den rejält stabilt som sitter på, kommer ändra på allt när vattenblocket för grafikkortet kommer och en till radiator kommer
mvh

Visa signatur

Permalänk

Vad gick hela kalaset på? Vart köptendu grejjerna?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Skrivet av Filip1727:

Vad gick hela kalaset på? Vart köptendu grejjerna?

Chassit köpte jag begagnat för 500kr. kom billigt undan då det var sågott som oanvänt..

Nzxt phantom special edition vit/röd 500kr blocket.se
moderkortet 700kr Komplett.se
processorn 1300kr Inet.se
grafikkortet 1800kr Sweclockers.com begagnat
nätaggregatet 1500kr inet.se
ramminena för 650kr lokal dator affär
båda hårddiskarna hade jag sen tidigare men låg på 300kr styck då dom blev köpta
vattenkylningen gick på 1800kr allt förutom vattenblocket är köpt på coolingstuff.se
så jag la ut 8250ca på det hära bygget men har kvitto och garanti på allt förutom chassit
mvh!

Visa signatur

Permalänk

Säkert bra dator men skaffa en bättre kamera för den är sämre än min mobil kamera från 2005

Visa signatur

ASUS sabertooth z97 Mark 1/Graffe GTX 670 OC/ I7 4790 Corsair H100i ! /16 GB Corsair vengeance Pro /HDD Crusial M500 240GB still windows /SSD 120x2 och 3,4TB lagring / DVD-RW Asus Bluray-brännare SATA Black / Fractal Design Define R4 Svart / XFX 1250 Pro nätagg /Skärm Benq EW2730 / Score Vantage ?

Permalänk
Skrivet av gotland1981:

Säkert bra dator men skaffa en bättre kamera för den är sämre än min mobil kamera från 2005

som tidigare nämnt, så har jag en bättre kamera, men den är trasig för tillfället

Visa signatur