Permalänk
Medlem

Hastighetsproblem Telia ADSL

Tja.

Jag har för närvarande telia adsl 12-30mbit/s

Låg förut idag på typ 3-5mbit enligt bredbandskollen, ringde till support och vi gjorde fabriksåterställning och sen tappade modemet kontakt med nätet typ varannan minut.

Supportkillen tyckte att modemet verkade kasst så han fixa så jag kunde åka o hämta ett nytt modem på närmsta telia butik innan dom stängde kl18.

Nu till det skumma problemet !
Först när jag kopplade in det nya modemet/routern så hade jag 22mbit/s i hastighet, asskönt ! tänkte jag MEN efter 5-10min så var jag tillbaka på samma ruta igen och ligger nu på 5,5-6,0mbit/s.

Vad fan är problemet ?
Jag har 390m till telestationen.

Tacksam för hjälp och råd.

Mvh Linus

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bli så om det är mycket störningar, modemet sänker faren allt eftersom det upptäcker att det blir fel, har du bett om fjärrmätning ? Har du provat att koppla bort allt annat än modemet för att kunna utesluta fel på din egen utrustning?
Bytte du även filtret? och är det verkligen inkopplat i förstajacket?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bli så om det är mycket störningar, modemet sänker faren allt eftersom det upptäcker att det blir fel, har du bett om fjärrmätning ? Har du provat att koppla bort allt annat än modemet för att kunna utesluta fel på din egen utrustning?
Bytte du även filtret? och är det verkligen inkopplat i förstajacket?

Vi har bara ett telejack.

Hur ska jag kunna mäta utan att datorn är inkopplad ?

Jag koppla ur tvn och då kom jag upp i 9,8mbit/s, fortfarande långt från mina första 22mbit dock !

Med filtret menar du den vita dosan som sitter i telejacket som sen sladden går från till modemet ?

Mvh Linus

Permalänk
Rekordmedlem

Telia kan mäta via telestationen till modemet vet du om de gjort det ?
Ja filtret är dosan som sitter före modemet, den separerar adsl och telefoni och man kan prova utan den, den gör bara så att det inte blir oljud i telefonen så det går bra att prova utan och fungerar det bra då vet man att filtret är trasigt, det händer att tex åska dödar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telia kan mäta via telestationen till modemet vet du om de gjort det ?
Ja filtret är dosan som sitter före modemet, den separerar adsl och telefoni och man kan prova utan den, den gör bara så att det inte blir oljud i telefonen så det går bra att prova utan och fungerar det bra då vet man att filtret är trasigt, det händer att tex åska dödar det.

Vi har inte ens nån telefon, och ja dom har provat fjärrmätning med dåligt resultat första gången, då fick jag byta modem, sen blev det bra i 20min.
Då skicka dom ut en tekniker efter ett dygn typ, konstaterades att det räckte med en fabriksåterställning av modemet, fick bra hastighet i typ 24timmar.
Efter detta så kom teknikern ut igen och tyckte mitt NYA modem var kass så jag fick ett nytt efter 2dagar.
Nu sitter jag här jag och har fortfarande 5mbit ungefär, ska ringa support imårrn och härja då jag tror problemet ligger i deras mjukvara som modemet tankar hem automatiskt då jag hade 22mbit innan mjukvaran tankades hem..

MVH Linus

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara andra saker som stör, t ex TV som inte följer direktiven för EMI och skickar ut en massa skräp som stör. Även andra saker som värmepumpar och andra typer av motorer kan störa. Testa att stänga av så mycket annat som möjligt och starta sedan om modemet för att synka mot stationen igen. Är det fortfarande låga hastigheter är troligen ledningarna dåliga och måste fixas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro