BF4 : Video Settings och vad de gör!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Oneone:

skulle gissa på MSAA och SuperSampling!

Nej, det är tvärtom: MSAA och Resolution Scale kräver mer av GPU och VRAM. CPU:n bryr sig inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vispen123:

Bra tråd!

Jag har försökt å lära mig att spela med FOV på max (120) men fyfan vad det är ovant. Visst det känns mer realistiskt med perifierseende och när man tittar ner igenom ett hål i taket så är det en bra bit ner till golvet men det lär ju ta ett BRA tag att vänja sig vid en sådan FOV..

Det e bara att skaffa två skärmar till

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk

LOD - Level of Detail. Vilken option styrs den av? Jag har lekt runt med Mesh och Terrain men jag ser ingen skillnad. Modeller är osynlig på avstånd och kommer man nära så ploppar dom upp. Kan man behöva starta om spelet för att det ska börja gälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

LOD - Level of Detail. Vilken option styrs den av? Jag har lekt runt med Mesh och Terrain men jag ser ingen skillnad. Modeller är osynlig på avstånd och kommer man nära så ploppar dom upp. Kan man behöva starta om spelet för att det ska börja gälla?

Mm omstart krävs.

Permalänk

setup:

1920x1080 60hz skärm (ska köpa mig en 120hz till jul, den nya eizo foris)

i7 3770k OC:ed till 4.2ghz

GTX 690

16GB RAM

vill ligga på 70+ fps. när jag kör på high preset + 4x MSAA får jag 90-140fps, ibland dippar det till 75fps, sällan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

GPU: 2st. 680 +110 +335
CPU: i7 2700k @ 4.6Ghz
RAM: 2x4GB 1600Mhz
Max FPS: Ej testat
Avarage FPS: Ej testat
Min FPS: Ej testat
Upplösning: 5760x1080

Ingame settings.
AA Deferred: 2x MXAA
Resoultion Scale: 100%
AA Post: OFF
Post Process Quality: Low
Ambiet Occlusion: OFF
Motion Blur: 0%
Lightning Quality: Low
Terrain Quality: Medium
Mesh Quality: High
FOV: 90
Texture Quality: Medium
Weapon DOF: OFF
Texture Filtering: Medium
Effects Quality: Low
Terrain Decoration: Medium

La till "kategorin" upplösning... alla spelar ju inte i 1920x1080

Jag får återkomma/uppdatera sen med FPS då jag inte testat det än. Spelet är jävligt krävande och jag drar hellre ner en hel del på "ögongodis" för att få flyt i spelet. I trean kunde jag köra avsevärt mycket högre inställningar... men men. Med dessa settings flyter det på utan bekymmer för mig... men är det nåt ni skulle rekommendera att jag ändrar på så är jag öppen för förslag

Hur fungerar sli för dig? Jag kör med 331.65 drivrutinerna med datorn i sign (windows 8 64b pro) och spelet kraschar alltid efter ca 2 minuter. Under spelandet så får jag massiva drops, så pass mycket att det blir ospelbart. Jag kör allt på high även ifall geforce-programmet säger att jag ska köra det mesta på ultra. Jag håller konstant 60 fps helt utan drops när jag kör med ett kort och sänker till medium.

Kör du månne beta-drivrutiner?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KurtEgon:

Hur fungerar sli för dig? Jag kör med 331.65 drivrutinerna med datorn i sign (windows 8 64b pro) och spelet kraschar alltid efter ca 2 minuter. Under spelandet så får jag massiva drops, så pass mycket att det blir ospelbart. Jag kör allt på high även ifall geforce-programmet säger att jag ska köra det mesta på ultra. Jag håller konstant 60 fps helt utan drops när jag kör med ett kort och sänker till medium.

Kör du månne beta-drivrutiner?

Tror jag ska ha samma drivar (kan inte säkerställa då jag inte är hemma nu). Med de förra drivarna 331.5nåt fick jag gayparad när jag försökte lira sp-kampanjen (allt ljus i spelet flimrade i regnbågsfärger )...

SLI funkar bra tycker jag, inga drops, enda gångerna det kraschar har det vart pga servern. Sen skiljer våra datorer sig åt en aning då jag har dubbla 680 och en överklockad i7:a.

Testade fraps en sväng och skrev så här i fps-tråden:

Skrivet av Zpnk:

Körde nyss en repa på Zavod 311 c:a 50 spelare

Min FPS: 49
Max FPS: 174
Avg FPS: 83

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simon253:

Kan ju tilläga att FoV bör ligga mellan 80-95 om man kör en skärm. Men det varierar mellan person till person och även spel, vissa kör över 100.

EDIT: Efter som det kan vara vertikal FOV i BF4 så stämmer inte detta.

Nackdelen är bara att man ser sämre rakt fram, eller rättare sagt, föremål verkar vara längre bort därför svårare att se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tror jag ska ha samma drivar (kan inte säkerställa då jag inte är hemma nu). Med de förra drivarna 331.5nåt fick jag gayparad när jag försökte lira sp-kampanjen (allt ljus i spelet flimrade i regnbågsfärger )...

SLI funkar bra tycker jag, inga drops, enda gångerna det kraschar har det vart pga servern. Sen skiljer våra datorer sig åt en aning då jag har dubbla 680 och en överklockad i7:a.

Jo de skiljer sig åt, men det borde inte vara så buggigt med mina eftersom det fungerar med dina från samma serie :/ får pilla med lite beta-drivrutiner och se ifall det funkar. Det kan även vara hos dice som problemet ligger om jag har otur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

80 som standard i bf4 när jag körde igår. Kanske iofs var kvar sen betan.

min är 70 som default, kör 100 just nu med en skärm pga Eyefinity inte verkar funka så bra för mig i BF4, jag får 3 likadana skärmar istället :S

Eyefinity funka kanon i BF3 och gjorde att man inte behövde avända FOV som man gjorde i Quake tex

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

GPU: Asus GTX 780 DC2
CPU: I7 870 @ 4.1Ghz HT Off
Max FPS: 162
Avarage FPS: 88
Min FPS: 41

Ingame settings.
AA Deferred 4xMSAA
Resoultion Scale 100%
AA Post High
Post Process Quality Ultra
Ambiet Occlusion Ultra
Motion Blur OFF
Lightning Quality Ultra
Terrain Quality Ultra
Mesh Quality Ultra
FOV 90
Texutre Quality Ultra
Weapon DOF
Texture Filtering Ultra
Effects Quality Ultra
Terrain Decoration Ultra

Processorn håller mig tillbaka en del. Den ligger runt 90-100% hela tiden, Och GPU-usage i Afterburner går lite upp o ner.
Men den gamla Lynnfielden klarade sig bättre än vad jag trodde (Fpsen är ett genomsnitt i 11 Conquest 64P matcher från en Frapslogg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Eller har du kanske en hård sli-brygga? Har hört att det kan påverka men är inte säker...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KurtEgon:

Eller har du kanske en hård sli-brygga? Har hört att det kan påverka men är inte säker...

Nope... en mjuk historia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Nope... en mjuk historia

Provade att installera om drivrutinerna, då fungerade det i ultra med konstant 60 fps och helt utan drops till och med. Glädjen var dock kortvarig, det fungerade bara ett game och sen vart de tillbaka och dropsen var ett faktum. Fan vad sur jag blir, ska nog sälja korten och köpa mig ett 780 istället.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet vad varje värde betyder för GstRender.AnisotropicFilter?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Någon som vet vad varje värde betyder för GstRender.AnisotropicFilter?

Det är nog AF? max 16x antar jag.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Btw hur sätter jag show fps samt max fps i en config som stannat kvar? Så jag inte behöver skriva in det varje gång...?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Riktigt bra tråd! Har alltid haft ett hum om vad de gör men aldrig exakt.

Permalänk
Medlem

Är det du själv som har gjort bilderna eller varifrån har du tagit dem?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Är det du själv som har gjort bilderna eller varifrån har du tagit dem?

står längst upp i tråden , Geforce Experience.

Visa signatur

Permalänk

Har skrivit detta i flera BF4-trådar men skriver det här också. Just för att jag blev så chockad över hur stor skillnad det var i prestanda.

Jag måste bara säga att för mig var det SJUKT stor skillnad från win 7 till win 8.1.
Jag hade bara hört av någon att BF4 kan fungera bättre prestandamässigt i Windows 8.1 än i Windows 7. Så jag installerade Windows 8.1 och det är ruskigt hur bra det flyter på till skillnad från 7:an!! Blev väldigt lyckat. Det flyter på smooth hela tiden

Till och med i Siege of Shanghai flyter det på utan minsta fps drop. Hade rejäla drops förut i flera maps. Allt är long gone nu, helt underbart!

Permalänk
Medlem

Inställningarna är desamma men tycker China Rising mappsen laggar mer? bara jag som upplever det som så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabknugen:

Har skrivit detta i flera BF4-trådar men skriver det här också. Just för att jag blev så chockad över hur stor skillnad det var i prestanda.

Jag måste bara säga att för mig var det SJUKT stor skillnad från win 7 till win 8.1.
Jag hade bara hört av någon att BF4 kan fungera bättre prestandamässigt i Windows 8.1 än i Windows 7. Så jag installerade Windows 8.1 och det är ruskigt hur bra det flyter på till skillnad från 7:an!! Blev väldigt lyckat. Det flyter på smooth hela tiden

Till och med i Siege of Shanghai flyter det på utan minsta fps drop. Hade rejäla drops förut i flera maps. Allt är long gone nu, helt underbart!

bra ! spread the word, verkar vara så för alla som testar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med angående w7 vs w8.1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Provade att installera om drivrutinerna, då fungerade det i ultra med konstant 60 fps och helt utan drops till och med. Glädjen var dock kortvarig, det fungerade bara ett game och sen vart de tillbaka och dropsen var ett faktum. Fan vad sur jag blir, ska nog sälja korten och köpa mig ett 780 istället.

Tror det beror på att din vram tar slut, då börjar de stuttra o leka runt..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Vilken påverkan har olika inställningar/upplösningar på laddningstiden när servern byter bana?

Jag har den kraftigaste datorn i kompiskretsen, mest RAM, SSD, 100/100 fiber och ändå är jag upp till 10 sekunder segare på att komma till deploy screen. Igår kom jag in 5-10 sekunder efter en kompis som har sitt BF4 på en mekanisk hårddisk...
Jag kör 1440p och allt på custom high, har stängt av AA och allt sånt, 100% resolution scale.

Börjar bli tråkigt att missa alla fordon och att första punkten alltid börjat brännas innan jag kan börja spela...

Skrivet av Oneone:

Btw hur sätter jag show fps samt max fps i en config som stannat kvar? Så jag inte behöver skriva in det varje gång...?

Skriv "perfoverlay.drawfps 1" i ett nytt textdokument och spara det som "user.cfg" i din Battlefield 4-mapp. Den filen kommer automatiskt att läsas varje gång du startar spelet och skriva in dom console kommandon du har skrivit där. Fyll på med fler om det är något annat du vill ha, tex om du vill låsa dina fps vid ett visst värde så kan du skriva "gametime.maxvariablefps X". Byta ut X mot antalet max fps du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Tror det beror på att din vram tar slut, då börjar de stuttra o leka runt..

Jo då var det nog... Sålde dem och köpte mig ett 780 istället, nu flyter allt på kalasbra

Permalänk

100fps med i7 950 och R9 280x, båda OC'd för spel i 2048x1152 rez

4.2GHz, 1600MHz mem 8-8-8
1200/6600 GPU
BF4 settings, ultra med 3 medium settings för att frigöra CPU power (effects-post processing-mesh) och 3 settings off (de tre sista, AA, aa-post och ambient occlusion)

hade tidigare överdådig fps på maps som Golmud men ryckigt som fän i Operation Locker, där man möter folk oftast. ultra påde mesta då...jag ser bara AA skillnad nu, mindre än er med 19x10 HD skärm.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Skrivet av Kammestra:

GPU: Asus GTX 780 DC2
CPU: I7 870 @ 4.1Ghz HT Off
Max FPS: 162
Avarage FPS: 88
Min FPS: 41

Ingame settings.
AA Deferred 4xMSAA
Resoultion Scale 100%
AA Post High
Post Process Quality Ultra
Ambiet Occlusion Ultra
Motion Blur OFF
Lightning Quality Ultra
Terrain Quality Ultra
Mesh Quality Ultra
FOV 90
Texutre Quality Ultra
Weapon DOF
Texture Filtering Ultra
Effects Quality Ultra
Terrain Decoration Ultra

Processorn håller mig tillbaka en del. Den ligger runt 90-100% hela tiden, Och GPU-usage i Afterburner går lite upp o ner.
Men den gamla Lynnfielden klarade sig bättre än vad jag trodde (Fpsen är ett genomsnitt i 11 Conquest 64P matcher från en Frapslogg)

fina stats för 15" skärm..du missar rez???????????????????????????????

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Skrivet av Triton.se:

100fps med i7 950 och R9 280x, båda OC'd för spel i 2048x1152 rez

4.2GHz, 1600MHz mem 8-8-8
1200/6600 GPU
BF4 settings, ultra med 3 medium settings för att frigöra CPU power (effects-post processing-mesh) och 3 settings off (de tre sista, AA, aa-post och ambient occlusion)

hade tidigare överdådig fps på maps som Golmud men ryckigt som fän i Operation Locker, där man möter folk oftast. ultra påde mesta då...jag ser bara AA skillnad nu, mindre än er med 19x10 HD skärm.

Du säger att FPS:en är ryckig. Det var den för mig också när jag hade win 7. Sen installerade jag win 8.1, nu är det smooth som fasen, HELA tiden! Så testa det, det blev enorm skillnad för mig