R9 290X ohotat snabbast

Permalänk
Medlem

Vänta lite grabbar, ska bara poppa lite mer popcorn och hämta dricka.................. Såå klar..go on

Skämt åsido så är det faktiskkt kul att läsa om alla tester till höger och vänster som det både kastas skit på och rosas och försvaras med näbbar och klor.

Gött som sagt att det blir lite comp av det hela då det gynnar oss alla i slutänden.

Permalänk
Skrivet av Frystpingvin:

Fast det är väl redan ganska känt att 290X presterar bättre än Titan i högre upplösningar? Däremot så knappar Titan in när det gäller 1920x1080.

Den som kör titan kort i 1080p måste vara rejält efterbliven, ännu bättre om det är 60hz skärm Ni som köper titan är det för egenskaperna titan har eller använder ni endast det till spel?
Använder ni det endast till spel så är det väl e-penisen

Nvidia fan cluben ni borde vara glada att AMD släppte 290x utan den skulle eran gtx780 fortfarande ligga på 4-5 k. Va glada att det finns konkurans, skulle inte amd finnas kvar på marknaden oj oj vilka fina priser nvidia skulle haft på deras kort.
Ni som försvarar Titan som fan ni fattar väl 290x kostar nästan hälften så mindre? visst kylaren just nu på 290 är inte top notch, Men med stängd chassi så låter det förmodligen inte så farlig, Med eftermarknads kylare så kmr 290 bli riktig fin.
Amd kunde släppa 290x för 6 lax och använda en mycket bättre kylning, men hur många vill lägga 6 k på en kort ?

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Mycket tyder dock på att det blir mycket bättre än 780 om man jämför prissättningen.

Självfallet. GTX 780 har tre klusters avstängda. GTX Titan ett. Sedan överklockar du lite direkt direkt från bandet med lite modifiering för att få kortet lite mer strömsnålare och lanserar det som ett "nytt" kort. Priset blir bättre men prestandan kommer antagligen inte bli något man byter ett GTX Titan eller ens ett GTX 780 mot.

Skrivet av Makrills:

så himla roligt att läsa alla inlägg, kika i signaturen och förstå varför vissa skriver som dom gör !

Fanboys <3

Så om en AMD fanboy går och köper sig en Nvidia GPU så blir han en Nvidiafanboy då?

Skrivet av Q4Rspwn:

Till skillnad från vanliga 780, som absolut inte har något gemensamt med Titan? 780 har redan lämnat tidigare generationer bakom sig, möjligen bortsett Titan och dualcore-GPUs (t.ex. 690/7990), som prismässigt saknar relevans. Eftersom Ti förutspås bli ännu snabbare, antar jag att det sopar banan med övriga kort. För visst var det tal om världens snabbaste singel-GPU i Ti, eller har jag förstått det fel?

GTX 780 och GTX Titan är i grund och botten samma krets (GK110). Skillnaden är bara att GTX 780 har tre klusters inaktiverade och GTX Titan har ett. Så GTX 780 är mer eller mindre en nedbantad version av GTX Titan. Att sopa banan med något betyder att man är överlägsen det man sopar banan med. GTX 780TI kommer antagligen inte sopa banan med 290X utan kommer att prestera några % bättre än GTX Titan. Då presterar den bättre än GTX 780 men samtidigt så behöver Nvidia inte direkt ta fram en ny krets utan de behöver bara använda sig av kretsar som redan existerar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Discokungen

Det var ju självaste fan det. Jag börjar bli måttligt irriterad på det här forumet, minst sagt. Först var det 290X-tråden och den spårade ur helt med folk som tyckte att 290X var sämre än 780 för att det var dålig referenskylare och att 290X utvecklade mer värme.

Sen kommer alla och rekommenderar 780 istället för 280X (780 kostar ungefär 70% mer än 280X och presterar runt 20% bättre).

Gå och lägg er. Snälla. Det hälper verkligen inte med den här attityden. Vi VET att kylaren suger till 290X. Vi VET att Titan har varit ute i nio månader eller vad det är. Vi VET också att de är ungefär lika snabba (290X presterar bättre i höga upplösningar, jag kollar på dig Tvelander), men skiljer ENORMT mycket i pris.

Så ja, vad vill jag ha sagt? Sluta bråka om vem som tycker vilket grafikkort är bäst, ingen bryr sig egentligen. Köper du ett grafikkort du är nöjd med, fine, då är jag glad för din skull!

Kan vi börja med lite mer konstruktiva diskussioner?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Såå, om jag säger en sak och lägger upp det på youtube så är det sant? Du märkte inte att jag poängterade bristen i att tillämpa hans resonemang här? Då hjälper det inte att upprepa det. Du kan upprepa resonemanget 40 gånger, det ändrar inte att jag har pekat ut en brist i det.
I samtliga testen så tappar kortet ungefär lika mycket i quiet-läge. Då är det rimligt att anta att även de andra testarna har kört korten varma.

En sak i ditt argument faller, det är att kortet verkar inte klara av att kyla ens på ultra. 94 grader i sweclockers test både på ultra och på quiet. Kan ju vara därför skillnaden är lika stor.

Skrivet av Minsc S2:

Dock så känns ljudnivån vid 100% lite irrelevant, då kortet aldrig kommer att gå över 55% i fläkthastighet vid normal användning.
Men ja, skönt för öronen är det inte.

Tyvärr så låter den ju även vid 55% relativt skithögt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

En sak i ditt argument faller, det är att kortet verkar inte klara av att kyla ens på ultra. 94 grader i sweclockers test både på ultra och på quiet. Kan ju vara därför skillnaden är lika stor.

Ber om ursäkt i förväg om jag misförstår dig men AMD desigade kortet så att det skulle nå och stanna vid 95C.

Permalänk
Medlem

Man får också tänka på att R290X har högre klock än TITAN.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Discokungen
Skrivet av oTiuZ:

Man får också tänka på att R290X har högre klock än TITAN.

Och Titans och 780s krets är 30% större, vad är poängen? Titan och 290X utvecklar ungefär lika mycket värme (värme är ett uttryck för energin som avges i värme, inte samma sak som temperatur).

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Inte? Vad är det till för då?

Samlarobjekt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Som nvidia fan måste jag säga att de här var de bästa som kunde hända gfx marknaden.

Nvidia's prissättningar på gfx kort är under all kritik , antar att de bero på deras dominans på marknaden.

Jag menar om amd legat hack i häl eller före nvidia så hade väl ett Titan kostat 4-5000kr som de borde.

Nu är de bara att vänta på 290 o se vad den kan göra åt priserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Ber om ursäkt i förväg om jag misförstår dig men AMD desigade kortet så att det skulle nå och stanna vid 95C.

Men quiet ligger ju också på 95 grader och det måste throttla, då måste väl ultra också göra det på samma temp?

Sen så är det ett jävla mirakel att kortet ens kommer upp till 95 grader när fläkten snurrar sådär, matas kortet med 3000 watt eller?

Skrivet av christer99:

Som nvidia fan måste jag säga att de här var de bästa som kunde hända gfx marknaden.

Nvidia's prissättningar på gfx kort är under all kritik , antar att de bero på deras dominans på marknaden.

Jag menar om amd legat hack i häl eller före nvidia så hade väl ett Titan kostat 4-5000kr som de borde.

Nu är de bara att vänta på 290 o se vad den kan göra åt priserna

Vettefan, titan har ju aldrig varit tänkt att vara ett prisvärt kort, det är nog snarare med 780 och 780 ti som isåfall skulle bli dom korten som skulle prispressas och försöka vara mest prisvärda i toppskicktet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Men det är för att det är måltemperaturen. Fläkten kan varva högre, men den gör det inte, den anstränger sig inte hårdare så länge inte temperaturen stiger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men det är för att det är måltemperaturen. Fläkten kan varva högre, men den gör det inte, den anstränger sig inte hårdare så länge inte temperaturen stiger.

Ändå så låter den näst mest av alla som testades, samtidigt som temperaturen är klart högst. Inte ens dubble-gpu's kommer i närheten av samma temperaturer trots att de låter mindre och har kassa referenskylare. Dessutom så har de betydligt mer energi att kyla bort.

Det är ett jävla mysterium helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Ändå så låter den näst mest av alla som testades, samtidigt som temperaturen är klart högst. Inte ens dubble-gpu's kommer i närheten av samma temperaturer trots att de låter mindre och har kassa referenskylare. Dessutom så har de betydligt mer energi att kyla bort.

Det är ett jävla mysterium helt enkelt.

har du läst recentionerna eller sett AMD's presentation på kortet överhuvudtaget?
Först och främst pratar vi om en kass referenskylare (AMD har aldrig lyckats få till en tyst sådan och inte Nvidia heller förrän senaste generation)
så det är klart att ljudnivåerna blir höga, för att det är just en kass fläkt och kan därför inte jämföras med annat än just andra referensfläktar.

Jag sitter själv på ett 7970 med referenskylare så jag vet att dessa kan bli högljudda, men på mitt går det i alla fall att göra en egen fläktkurva.

sen är R9 290x enligt AMD själva tydligen gjord att gå i högre temperaturer.... vad är det du inte förstår i det resonemanget?
Dom har möjlighet att tillåta fläkten att snurra snabbare men dom behöver inte då det ligger inom godkända temperaturer enligt AMD själva och detta blir då också ett sätt att hålla ned ljudvolymen något.

Detta kommer naturligtvis att lösa sig när AMD's sammarbetspartners släpper sina varianter av detta kort

Släpp nu detta och spela något spel du tycker är roligt istället för att vrida och vränga på saker du uppenbarligen inte är påläst på.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rogga67:

har du läst recentionerna eller sett AMD's presentation på kortet överhuvudtaget?
Först och främst pratar vi om en kass referenskylare (AMD har aldrig lyckats få till en tyst sådan och inte Nvidia heller förrän senaste generation)

Jag vill faktiskt inflika med att det inte stämmer. Referenskylaren till 7800 GTX 512, 7900 GTX och 7900 GTO var riktigt bra och riktigt tyst och kylde bra!

Men det stämmer i övrigt, de lyckas nästan aldrig med att göra bra kylare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tråden är full av idioti. 290X är världens snabbaste GPU. Som en annan sa, man ser vilket kort dom har i signaturen och sedan på kommentarerna och ser ganska snabbt hur desperationen fyller ut... Jag har haft massor av olika kort från både AMD och nVidia. 290X är klart det bästa kortet nu och kommer vara länge. Många tror att SweClockers test är någon slags bibel. Det finns som sagt mycket bättre recensioner. Och kortet har funnits i knappt en vecka och går fortfarande med Beta drivers. Kunskapen på detta forumet är under all kritik.

Skrivet av tvelander:

Nordichardware är helt sämst vs andra sidor som OC3D och andra sidor.
Dom har testat spel i olika inställningar och avstängd AA och MSAA för att få flytt FPS och massa skit och genom åren har deras riggar varit helt fuckade.

Till tråden. Sluta jämföra Titan med R9 290X för det är inte ens samma personer som köper Titan som köper 780 och R9 290X.

Titan är en helt annat folk som köper, tex 3D, Double percsion Cuda rendering etc.

Billigt renderings kort istället för Quadro som kostar 17k och du inte kan lira på det då det laggar sönder.
Titan är för 120Hz flera skärmar eller 7680x1440 / 1600 och Flera Titan tex 2-3-4 SLI

Köper man Titan idag är man pantad om man inte måste maxa alla spel i 3 skärmar

Du måste vara ett perfekt exempel på någon som måste klanka ner på allt. Nordichardware har mycket bra tester, och likaså Hardware.fr. Du har gått och skaffat 3st Titan och sen ser att 290X kortet är snabbare, vilket svider. Måste desperationen vara så stor att du inte kan acceptera att 290X är det snabbaste kortet? Titan marknadsförs som nVidia's vassaste spelkort. Det fungerar med GPGPU mycket bra också, men likaså R9 290X. 290X har mer beräkningskapacitet och presterar bättre i vissa GPGPU applikationer.

Det är just med höga upplösningar som R9 290X drar ifrån... dvs flerskärmslösningar.

Skrivet av tvelander:

Vänta lite nu så du köper alltid det som presterar bäst?
Då kan du ju gå köpa 3x 280X och köra Trifire och få mest FPS?

Så du menar om Titan hade varit 10 % mer prestanda en R9 290X och kostat 12K så hade du köpt titan?

Man kör 3 eller 4st 290X i Crossfire om man vill vara snabbast.

Skrivet av tvelander:

Du vet att man köper inte Titan för samma anledning som R9 290X va?

Det är 2 helt olika senarion.

Spelade jag bara skulle jag köpa R9 290X men det gör jag inte, finns inget annat kort på markanden som kan möta sig med Titan när det kommer till billig rendering i Cuda eller Double perciosn och realtids rendering + drivare för Autocad program.

R9 290X är vs 780 alltså 2 helt gaming kort, Titan har massa andra saker som inte är för gaming.

Som sagt läs ovan. Vad folk köper beror på hur kortet presterar. 290X är ett monsterkort med 512-bit minnesbuss, 64TMU's och nästan 3000streamprocessorer på 5.6TFLOP prestanda. Kortet går på Beta drivers. Vänta och se du på vilket kort som bara kommer skina mer och mer.

Skrivet av Xiqt:

Eftersom 9 av 10 verkar kika mest på Sweclockers tester så hänvisar jag därför till Sweclockers testresultat;
Titan fick utmärkelsen Toppklass
290X fick utmärkelsen Utmärkt

Toppklass
"Det finns prylar och det finns Prylar. SweClockers mest åtråvärda utmärkelse reserveras för produkter som håller högsta standard i alla eller nästintill alla avseenden. Toppklass, helt enkelt!"

Utmärkt
"Medan toppklass snuddar vid perfektion innebär utmärkt produkt en god andraplats. Här handlar det om prylar som håller mycket hög standard med bara ett fåtal missar – ett säkert köp."

Försök vrida och vända på det, men Titan är "ohotat" där, klocka hur mycket ni vill
Utmärkelsen kommer alltid kvarstå!

Först antar du att 90% utgår från SweClockers resultat. Det låter då kanske inte SweClockers skilja sig från andra tester eller låta folk vara medvetna om andra recensioner? Snacka om helt pantat. 290X är världens mest snabbaste och mest avancerade grafikkort, inget du kan ändra på. Det verkar som att dom utesluter tester där 290X presterar bra, och tar med tester där nVidia kortet presterar bra. Kortet går på Beta drivers också som sagt.

Skrivet av foxzox7:

Wow!
Du är verkligen ett troll...

I uber mode (SOM ÄR NORMAL MODE!!!!) presterar det lite bättre än titan och låter som en lövblås!
I Silent mode presterar det mycket sämre än titan och låter fortfarande mycket. Så där förlorade man "prestanda kungen argumentet" osv för helt plötsligt blev det slöare än Titan och är inte ens snabbare än 780 (som kostar mindre och är markant tystare) så då är 290x inte "ohotat snabbast" längre.

Så sluta upp med ditt skitsnack. 290X är en lövblås och Silent mode är INTE normal mode.

Du beter dig som ett, inte jag. Jag har gjort en tråd som länkar till riktiga tester. Du går in frivilligt och beter dig som en 3 åring utan några som helst konkreta grunder till det du skriver.

Normal mode anses vara silent mode. Tror du über mode kallas just ÜBER mode för skoj skull?

För sista gången, i normal/silent mode så låter kortet som ett standard GTX680. Ingen som tvingat dig att köpa 290X om världens snabbaste grafikkort inte passar dig. Det är enligt testerna fortfarande snabbast i silent mode.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av 2good4you:

Tråden är full av idioti. 290X är världens snabbaste GPU. Som en annan sa, man ser vilket kort dom har i signaturen och sedan på kommentarerna och ser ganska snabbt hur desperationen fyller ut... Jag har haft massor av olika kort från både AMD och nVidia. 290X är klart det bästa kortet nu och kommer vara länge. Många tror att SweClockers test är någon slags bibel. Det finns som sagt mycket bättre recensioner. Och kortet har funnits i knappt en vecka och går fortfarande med Beta drivers. Kunskapen på detta forumet är under all kritik.

Du måste vara ett perfekt exempel på någon som måste klanka ner på allt. Nordichardware har mycket bra tester, och likaså Hardware.fr. Du har gått och skaffat 3st Titan och sen ser att 290X kortet är snabbare, vilket svider. Måste desperationen vara så stor att du inte kan acceptera att 290X är det snabbaste kortet? Titan marknadsförs som nVidia's vassaste spelkort. Det fungerar med GPGPU mycket bra också, men likaså R9 290X. 290X har mer beräkningskapacitet och presterar bättre i vissa GPGPU applikationer.

Det är just med höga upplösningar som R9 290X drar ifrån... dvs flerskärmslösningar.

Som sagt läs ovan. Vad folk köper beror på hur kortet presterar. 290X är ett monsterkort med 512-bit minnesbuss, 64TMU's och nästan 3000streamprocessorer på 5.6TFLOP prestanda. Kortet går på Beta drivers. Vänta och se du på vilket kort som bara kommer skina mer och mer.

Först antar du att 90% utgår från SweClockers resultat. Det låter då kanske inte SweClockers skilja sig från andra tester eller låta folk vara medvetna om andra recensioner? Snacka om helt pantat. 290X är världens mest snabbaste och mest avancerade grafikkort, inget du kan ändra på. Det verkar som att dom utesluter tester där 290X presterar bra, och tar med tester där nVidia kortet presterar bra. Kortet går på Beta drivers också som sagt.

Du beter dig som ett, inte jag. Jag har gjort en tråd som länkar till riktiga tester. Du går in frivilligt och beter dig som en 3 åring utan några som helst konkreta grunder till det du skriver.

Normal mode anses vara silent mode. Tror du über mode kallas just ÜBER mode för skoj skull?

För sista gången, i normal/silent mode så låter kortet som ett standard GTX680. Ingen som tvingat dig att köpa 290X om världens snabbaste grafikkort inte passar dig. Det är enligt testerna fortfarande snabbast i silent mode.

Jag skaffade 3x Titan på release dagen, så nej det svider inte för 5 öre får jag kan gå och köpa 10x R9 290X om jag vill, men det är inte poängen.

Och nej man kör inte quadfire och trifire R9 290X du jag testade trifire r9 290x i helgen det är o spelbart i det jag spelar + VRAM tar sltu direkt i 7680x1440 DIREKT i allt max jag skojjar inte.

Jag sa att köper man TITAN IDAG ÄR MAN PANTAD för priset.

Om man inte måste lira vissa spel.

Världens mest avancerade grafikkort vad har du fått det ifrån?

Och nej AMD funkar inte bra med 3D modulering vs Nvidia då Nvidia ligger hästlängder före med autodesk och autocad drivare och programvara tro mig jag jobbar med detta och AMD funkar inte det går inte.

+ finns inga kort från amd med 12GB VRAM och 6GB för det priset så du kan inte ens ladda in scenerna, och btw bara för att jag har 3x Titan har det ingenting med det att göra för 5 öre, jag kan gå och låna 3x R9 290X eller 4 om jag vill i 3-4 månader om jag vill gratis och testa, men jag behöver inte då jag vet att det inte kommer ge mig någon skilland.

Det finns väldigt stora anledningar till varför man inte kan framföra sånna här diskutioner på swec, då man bara kan göra dom på Overclock.net där folk pratar bara om hårdvaran och ingenting om fanboys och vem som är bäst.

Och nej R9 290X drar inte ifrån i flera skärmar jag kör i dag testade imorse, 5.1Ghz prolle 1390Mhz på alla kort 300 + memeory med 1.3mV software mod, dom krossade alla R9 290X och jag jämförde med 3x R9 290X med vatten 1250 som en person hade fått dom till.

Jag bryr mig inte vad folk tycker, jag jobbar md detta proffisionellt och har ingen betydelse vad jag har i datorn.

Jag tar det som är mest stabila och presterar efter mitt behov och hur det funkar i spelen jag spelar.

Btw vet du hur hög frametimes och latency det är i trifire och quadfire vs 4WAY SLI och 3WAY SLI?...
Du vill inte veta.

Det också som är det roliga som jag inte brukar bry mig om är att du har ett R9 290X och säger att det är bäst på alla plan nästan, brukar inte bry mig vad folk har men du predikar R9 290X som att det slår allt som finns på alla plan nästan.

Lite testa med Quadro K6000 på jobbet ska vi ladda in 8000x8000 scener ser hur den får jobba

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Ahhh. OK. Om normal mode är silent mode. Då är 290x inte ens snabbare än 780 och då är det ett skit dåligt kort. Du snackar nonsens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Konkreta grunder.. Skämtar du? Du har knappt själv några konkreta grunder på dina inlägg. Att bara kopiera 3 bilder och klistra upp den här bevisar redan hur en 3-åring skriver.. Ungefär som "min bil är snabbare än din".

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Som en annan sa, man ser vilket kort dom har i signaturen och sedan på kommentarerna och ser ganska snabbt hur desperationen fyller ut

Det är ganska naivt att tro att bara för att man sitter på ett AMD-kort/Nvidia-kort är man AMD-fanboy / Nvidia-fanboy. Det finns en hel del fanboys på Sweclockers, men världen är knappast svart eller vit.

Skrivet av 2good4you:

Tråden är full av idioti. 290X är världens snabbaste GPU.

Tror inte att så många säger emot dig när du säger att 290X är världens snabbaste GPU.

Däremot är det många (inklusive mig själv) som säger emot dig när du envist hävdar att 290X även i "Silent Mode" (eller "Normal Mode" som du kallar det...) utpresterar t.ex. ett GTX Titan.

Sen så har du väldigt lite förståelse för varför folk tittar misstänksamt hardware.fr, samtidigt som du utan vidare bashar Sweclockers recension sönder och samman. (Varför ogillar du deras recension så mycket? Är det för att den säger emot dig?) Att dessutom säga att du står på konkreta grunder när du copy-pastat 3 grafer är lite ironiskt. Grund? Visst. Konkret grund? Nej.

Oavsett vilket så finns det fler tester än de från Sweclockers, Nordic Hardware och Hardware.fr, och de visar mer eller mindre samma sak: 290X i Übermode = prestandakung. 290X i Silentmode/Normalmode = Inte prestandakung.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra vad TS gör på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Du verkar en aning besatt av tanken att 290X skulle vara "top of the line" för tillfället, och det är helt enkelt inte fallet.

http://videocardz.com/47420/nvidia-updates-geforce-gtx-780-ghz-edition

GTX 780 GHZ ED/Titan plockar hem kronan generellt sett, och visst slår 290X dem på fingrarna i något enstaka spel/configs vilket givetvis är kanon, dock så är den ingen som helst tvekan om vem som "leder" för tillfället. Ni borde även ha i åtanke att Nvidia endast levererar vad dem behöver för att hålla tronen, vi snackar om nya AMD kort som i bästa fall konkurrerar med Nvidias utgåvor daterade 8-10 mån tillbaka i tiden, vilket är en EVIGHET.

Prestanda/kr= AMD

Prestanda= Nvidia

Skönt att AMD ger Nvidia en käftsmäll så att dem känner flåset i nacken, leder bara till bättre alternativ och priser för oss konsumenter!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Tycker väl Sweclockers metoder att testa saker och ting är bland det bästa man kan hitta överhuvudtaget, samt redovisningen av hur det hela gått till, vilket är väldigt si och så på dom flesta andra siter.

Men visst i dagsläget är 290X det bästa för pengen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Man kan ju undra vad TS gör på Sweclockers.

Tänkte detsamma ^^

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Tråden är full av idioti. 290X är världens snabbaste GPU. Som en annan sa, man ser vilket kort dom har i signaturen och sedan på kommentarerna och ser ganska snabbt hur desperationen fyller ut.

Sant och DU leder den ligan ohotat.

Permalänk
Skrivet av Extrakebab:

Den som kör titan kort i 1080p måste vara rejält efterbliven, ännu bättre om det är 60hz skärm Ni som köper titan är det för egenskaperna titan har eller använder ni endast det till spel?
Använder ni det endast till spel så är det väl e-penisen

Nvidia fan cluben ni borde vara glada att AMD släppte 290x utan den skulle eran gtx780 fortfarande ligga på 4-5 k. Va glada att det finns konkurans, skulle inte amd finnas kvar på marknaden oj oj vilka fina priser nvidia skulle haft på deras kort.
Ni som försvarar Titan som fan ni fattar väl 290x kostar nästan hälften så mindre? visst kylaren just nu på 290 är inte top notch, Men med stängd chassi så låter det förmodligen inte så farlig, Med eftermarknads kylare så kmr 290 bli riktig fin.
Amd kunde släppa 290x för 6 lax och använda en mycket bättre kylning, men hur många vill lägga 6 k på en kort ?

Det finns ju vissa personer som faktiskt vill spela i 120fps/120hz och då kan det ju krävas ett Titan/290X etc. för att klara av att driva nyare spel så snabbt. Med det sagt så ger ju Titan fortfarande lika kass pris/prestanda, men det har väl aldrig någonsin varit tanken med kortet? Jag försökte inte på något sätt försvara Titan, men tyckte bara att trådstarten kändes så tydligt vinklad till R290X fördel att jag nämnde att Titan inte är så dåligt som det ser ut i graferna beroende på upplösning.

Förstod inte riktigt om du försökte rikta "Titanägar"-kritiken mot mig? Det behöver du inte oroa dig om, äger bara ett gammalt Radeon HD6870.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ggustavsson:

Tycker väl Sweclockers metoder att testa saker och ting är bland det bästa man kan hitta överhuvudtaget, samt redovisningen av hur det hela gått till, vilket är väldigt si och så på dom flesta andra siter.

Men visst i dagsläget är 290X det bästa för pengen

Så du menar att gtx 780 för 4k som klockar 1250 på luft är inte bästa för pengen?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Discokungen
Skrivet av tvelander:

Så du menar att gtx 780 för 4k som klockar 1250 på luft är inte bästa för pengen?

Själv skulle jag säga 280X på luft och sen överklocka som fan. 780 är vidrigt mycket dyrare för inte så mycket mer prestanda. Prestanda per krona är inget Nvidia någonsin har varit bra på.

Sen är ett överklockar 780 bättre än ett 290X, men då finns bara 290X i referens än så länge. Det ska bli spännande att se hur det blir sen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Här är en kille som klockat lite efter byte till Accelero xtreme 3, tycker det är ganska nice.

http://m.sweclockers.com/forum/post/14031693#p14031693

För övrigt måste jag säga att nivån är riktigt låg i den här tråden, alla har olika preferenser och jag är oerhört nöjd med pris/prestanda på mitt 290x. Jag stod i affären och valde mellan 780 och 290x, avgörandet var minneshanteringen och mängden vram som kändes framtidssäker. Faktum är att dom ynka fps som skiljer är totalt irrelevanta enligt min mening.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ateist75:

Här är en kille som klockat lite efter byte till Accelero xtreme 3, tycker det är ganska nice.

http://m.sweclockers.com/forum/post/14031693#p14031693

För övrigt måste jag säga att nivån är riktigt låg i den här tråden, alla har olika preferenser och jag är oerhört nöjd med pris/prestanda på mitt 290x. Jag stod i affären och valde mellan 780 och 290x, avgörandet var minneshanteringen och mängden vram som kändes framtidssäker. Faktum är att dom ynka fps som skiljer är totalt irrelevanta enligt min mening.

Men 1124 ? med 3e part kylare känns som R9 290X är redigt klockat i stock för att komma upp i 780 prestanda i stock utförande.

Visa signatur