R9 290X ohotat snabbast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Men det är just det. Här uppmanas inte till någon fanboys krig. Stäng tråden and be done with it.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med att tråden borde låsas eller tas bort.. Stor sandlådenivå.

GTX 780 Uber mode? Finns väl inget sådan funktion på detta kort på en franska sidan.. Säger ju själv att Frankrike inte kan bencha.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Håller med att tråden borde låsas eller tas bort.. Stor sandlådenivå.

GTX 780 Uber mode? Finns väl inget sådan funktion på detta kort på en franska sidan.. Säger ju själv att Frankrike inte kan bencha.

Skulle faktiskt sträcka mig så långt att jag säger att Frankrike kan inte bygga tekniska prylar som duger till någonting...så varför skulle de då ens kunna bencha?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JonteP0nte:

Inte? Vad är det till för då?

Titan är till för e-penis.

290X är ett monster, men jag måste säga att för mig känns ett 280X mer lockande, galet fin prestanda för de pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge002:

Grejen är 290x klockar skit bra på sitt minne. tror det är från 5000mhz till 6400-6800mhz beroende på model. Det är då den börjar hoppa ifrån titan.

Vad jag förstått så gillar minneskontrollern inte alls av att man klockar minnet. Du kan få upp frekvensen eftersom minneskretsarna är specade för 6000MHz, men prestandaresultaten går baklänges. Därav anledningen till att AMD satte 5GHz och inte 6.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

R9 290x är ett bra kort!
Grejen är att prestandan mellan GTX Titan och R9 290x inte är stor, spelar ingen roll vilket som är "bäst" när inget av korten är bäst i alla spel. Utan det R9 290x är "bättre" för att det helt enkelt får mer fps i spel som det redan är bättre på, inte mer fps i alla spel.

Sen, det viktigaste av allt (för min del) GTX 780 går att överklocka över R9 290x prestanda utan problem. R9 290x med dagens kylare går inte att överklocka lika mycket. Så du får ett kort med tystare och bättre kylare samt överklockat presterar väldigt likt och bättre beroende på hur mycket du överklockar för 5-6 hundra mindre än R9 290x.

Sällan det är svart eller vitt nu för tiden med grafikkort. Speciellt nu när båda tillverkare börjat med exklusiva funktioner.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Fast skillnaderna är lika stora som hos Swec mellan Quiet och Uber, så det går ju inte att falla tillbaka på det argumentet.
I Quiet så är 290X tyst som GTX 680, och fortfarande snabbare än Titan. Tycker inte man kan klaga så mycket på ljudnivån då. SJälvklart är det tråkigt att det inte sitter en bättre kylare på, men ljudproblemet är kraftigt överdrivet.

Det var ju ungefär raka motsatsen vad Emil sa i fredags panelen, "I Quiet så är 290X tyst som GTX 680, """och fortfarande snabbare än Titan"""
Nej för du tappar ungefär 10% i Quiet mode. Det presterar bra dom första minuterna sen så klockar kortet själv ner sig. Eftersom i Quiet mode så var fläkten låst till till en viss %, när temperaturen började stiga över det så klockade ju kortet ner sig självt.
Jag är inget Nvidia fan, jag tycker det är bra att Amd har gjort ett bra kort.
Men säg inte att ett Quiet Mode R9 290X kan utprestera ett Titan.

Permalänk
99:e percentilen

Kan vara bra att komma ihåg att Titan i praktiken är ganska kraftigt underklockat från fabrik. Säger inte att det nödvändigtvis är bättre än 290X, men det är lite orättvist att jämföra med dess prestanda i 837 MHz.

Sen har ju Titan andra fördelar, till exempel att kylaren inte låter som en gräsklippare, som höjer dess åtråvärdhet.

Men fortfarande kul att 290X är uppe på Titans nivå och högre, för ett lägre pris dessutom.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbbe__:

När Emil testade gav de nya drivrutinerna 1 fps mer. Så tar detta men en nypa salt. Finns det info vilken klock titan och 780 har? skriver från mobilen om det ser lite konstigt ut.

Och Titan OC finns inte med heller, ännu mindre med prestanda inriktad för just det kortet. Mitt Titan ligger på strax över 12500 i 3Dmark (Firestrike) med några enkla knapptryck i EVGA Precision - samma enkla knapptryck (om inte lättare) än att ändra en switch fysiskt på ett R9 290X.

Men nej, här vill man hylla AMD's nya triumfkort så bra det går, självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Det var ju ungefär raka motsatsen vad Emil sa i fredags panelen, "I Quiet så är 290X tyst som GTX 680, """och fortfarande snabbare än Titan"""
Nej för du tappar ungefär 10% i Quiet mode. Det presterar bra dom första minuterna sen så klockar kortet själv ner sig. Eftersom i Quiet mode så var fläkten låst till till en viss %, när temperaturen började stiga över det så klockade ju kortet ner sig självt.
Jag är inget Nvidia fan, jag tycker det är bra att Amd har gjort ett bra kort.
Men säg inte att ett Quiet Mode R9 290X kan utprestera ett Titan.

Såå, om jag säger en sak och lägger upp det på youtube så är det sant? Du märkte inte att jag poängterade bristen i att tillämpa hans resonemang här? Då hjälper det inte att upprepa det. Du kan upprepa resonemanget 40 gånger, det ändrar inte att jag har pekat ut en brist i det.
I samtliga testen så tappar kortet ungefär lika mycket i quiet-läge. Då är det rimligt att anta att även de andra testarna har kört korten varma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Och Titan OC finns inte med heller, ännu mindre med prestanda inriktad för just det kortet. Mitt Titan ligger på strax över 12500 i 3Dmark (Firestrike) med några enkla knapptryck i EVGA Precision - samma enkla knapptryck (om inte lättare) än att ändra en switch fysiskt på ett R9 290X.

Men nej, här vill man hylla AMD's nya triumfkort så bra det går, självklart.

Ska det klagas på en BIOS switch? Fan, världen går under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Och poänget med tråden är?

2 bra speltester på kortet och visa konkret fakta i relaterad forumsdel.

Skrivet av jonasies:

AMD BÄST! HAHAHAHA!! XD suck it Nvidia!

Får se vad som händer när 780 Ti kommer dock.

Det där är bara onödigt att skriva så. 780Ti kommer knappast ta segern från 290X.

Skrivet av Fextreme_fa:

Den här tråden var ju kanon, nu vet jag verkligen att 290X är bäst, eftersom att jag inte kunde lista ut det när jag läste alla recensionerna...
(Viss ironi)

Det ligger i toppen, visst. Me jag väntar på att nvidia ska svara med lite ny drivers och amd ska få göra det också, innan jag skapar en tråd för att bevisa att ett kort är bäst.

nVidia har haft ett halvår på sig att göra drivers nu till GK1xx GPU'erna. AMD korten kör fortfarande beta drivers och kommer boostas desto mer. Matle support i 15+ speltitlar enligt DICE kommer också.

Skrivet av Frystpingvin:

Fast det är väl redan ganska känt att 290X presterar bättre än Titan i högre upplösningar? Däremot så knappar Titan in när det gäller 1920x1080.

Titan och GTX780 stryk i genomsnittstestarna i 1920x1080 också på både Nordichardware och Hardware.fr i 14 speltester.

Skrivet av antonlundin:

Och sen när Nvidia släpper sina nya kort så är dom bäst... Vad är poängen med denna tråd?

Hade du följt datorindustrin så hade du vetat att både AMD och nVidia utnyttjar samma tillverkningsprocess från tsmc. En generation kort som gör upp dvs.

Skrivet av Minsc S2:

Känns inte som dom låtit kortet gå upp i temperatur riktigt när dom benchat i Quiet-Mode på Hardware.fr, utan dom benchar en kort sekvens, registrerar fps, och sen går dom vidare till nästa, och däremellan svalnar kortet.

Litar lite mer på denna om jag ska vara ärlig:

[ig]http://www.sweclockers.com/image/diagram/4771?k=ae9d8832a7091...[/img]

290X imponerar också med sin förmåga att ge sin ägare tinnitus.

Med din sista kommentar så litar nog ingen opartisk på ditt omdöme överhuvud taget. 290X i normal-mode låter mindre än GTX680...

Sen vad du litar på och inte, dom har gjort ett superbra test med massor av speltitlar, vilket gör testet bra. Nordichardware har kommit fram till samma sak. 2 seriösa testsiter...

Skrivet av Minsc S2:

Ja ljudnivån är helt acceptabel i Quiet-mode.
Problemet blir ju när vissa tror att 290X utpresterar GTX Titan och överklockade GTX 780 även i Quiet-mode, vilket helt enkelt inte stämmer.

Übermode = Prestandakung.
Quietmode = Väldigt bra pris/prestanda, relativt tyst, men ej längre prestandakung.
Man kan inte både äta kakan och spara den.

R9 290X är bevisat snabbast i silent mode också, och då låter det mindre än GTX680.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat två onödiga inlägg med hänvisning till forumreglerna § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Med din sista kommentar så litar nog ingen opartisk på ditt omdöme överhuvud taget. 290X i normal-mode låter mindre än GTX680...

Du är bara för rolig.
Den kommentaren la jag in enbart för dig, då det du skrev var minst sagt skrattretande och en tydlig flamebait.
Det är f.ö. inget nytt att referenskylaren på 290X är högljudd, så vad är problemet?

Skrivet av 2good4you:

Du har ingen konkret grund till ditt påstående och bara pajkastar.

Var exakt ser du min pajkastning?
Att 290X har en högljudd kylare är inte pajkastning, det är sant.
Kortet presterar väldigt bra, i synnerhet i förhållande till sitt pris, men kylaren drar ner på betyget.

Min "konkreta grund" är Sweclockers benchmarks. Du däremot väljer att ignorera det och klassa det som "fel", då deras resultat helt enkelt inte överensstämmer med dina egna idéer och önskemål om 290X.

Skrivet av 2good4you:

R9 290X är bevisat snabbast i silent mode också

Finns tester som säger olika saker.
Du väljer att tro på dom tester som säger att Silent Mode > GTX Titan.
Jag väljer att tro på GTX Titan > Silent mode.
Inget fel med något av det.

Skrivet av 2good4you:

Bara för att du sitter på ett nVidia kort så behöver du inte tappa professionalismen i dina inlägg.

För att:
*Gå runt och spamma forumet med samma grafer hela dagen...
*Skapa denna tråden som bara uppmuntrar till Nvidia-vs-AMD-flamewar...
*Ignorera de benchmarks som visar att GTX Titan är snabbare än 290X i Silentmode...
...osar ju verkligen professionalism?

Börjar nästan misstänka att du trollar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mars SSX:

Ska det klagas på en BIOS switch? Fan, världen går under.

Du missade poängen. Testerna är utförda med ett kort som trissas upp i "über" läge medan Titan får vackert stanna i standardläge. Smäll igång Titan med 100% fläkthastighet så ska du nog se att tabellerna ser annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Du är bara för rolig.
Den kommentaren la jag in enbart för dig, då det du skrev var minst sagt skrattretande och en tydlig flamebait.
Det är f.ö. inget nytt att referenskylaren på 290X är högljudd, så vad är problemet?

Var exakt ser du min pajkastning?
Att 290X har en högljudd kylare är inte pajkastning, det är sant.
Kortet presterar väldigt bra, i synnerhet i förhållande till sitt pris, men kylaren drar ner på betyget.

Min "konkreta grund" är Sweclockers benchmarks. Du däremot väljer att ignorera det och klassa det som "fel", då deras resultat helt enkelt inte överensstämmer med dina egna idéer och önskemål om 290X.

Finns tester som säger olika saker.
Du väljer att tro på dom tester som säger att Silent Mode > GTX Titan.
Jag väljer att tro på GTX Titan > Silent mode.
Inget fel med något av det.

För att:
*Gå runt och spamma forumet med samma grafer hela dagen...
*Skapa denna tråden som bara uppmuntrar till Nvidia-vs-AMD-flamewar...
*Ignorera de benchmarks som visar att GTX Titan är snabbare än 290X i Silentmode...
...osar ju verkligen professionalism?

Börjar nästan misstänka att du trollar.

Fast nu hänvisar ju han till ett mycket bredare test med fler spel. Kan ju anses bättre bara det.

Skrivet av Segas:

Du missade poängen. Testerna är utförda med ett kort som trissas upp i "über" läge medan Titan får vackert stanna i standardläge. Smäll igång Titan med 100% fläkthastighet så ska du nog se att tabellerna ser annorlunda ut.

Då är väl Titan lika snabbt som vanligt. Dessutom så leder 290X även i quiet mode. Och sen då det där med referenskylaren, det är ett problem som är snabbt övergående. Man kan vänta några veckor på annan kylning eller byta själv.

Permalänk
Avstängd

Men va fan, det är väl stock mot stock man ska jämföra och inte ta enskilda exemplar och jämföra?
sedan var det väl så att ljudnivån på dessa nya kort är hög i jämförelse med Titan och 780, men faktiskt något lägre i jämförelse med exempelvis föregångaren HD7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast nu hänvisar ju han till ett mycket bredare test med fler spel. Kan ju anses bättre bara det.

Absolut, dock måste det betyda att i de "extra"-spel som hardware.fr testade så måste 290X i Quietmode prestera avsevärt mycket bättre än GTX Titan, för att det slutgiltiga resultatet ska bli att Quietmode presterar bättre än GTX Titan.

Är det möjligt? Ja absolut.
Tror jag att testet har 100% rent mjöl i påsen? Tveksamt.

Sen så har ju dom ju tydligen benchat 290X mot GTX Titan i stock, vilket inte är helt rättvist det heller, av förklarliga skäl.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem

Gillar ju inte riktigt att ha en lövblås i datorn, kommer garanterat bli bättre men så här ser det ut nu iaf

Tower! Boeing R9 290X Ready for takeoff!

http://www.youtube.com/watch?v=QQhqOKKAq7o#t=27

http://www.youtube.com/watch?v=45lErq-qMns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Skulle faktiskt sträcka mig så långt att jag säger att Frankrike kan inte bygga tekniska prylar som duger till någonting...så varför skulle de då ens kunna bencha?

Det finns gott om engelska sidor.. Fattar inte varför man tar upp en fransk av alla sidor.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av patton:

Gillar ju inte riktigt att ha en lövblås i datorn, kommer garanterat bli bättre men så här ser det ut nu iaf

Tower1! Ready for takeoff!

http://www.youtube.com/watch?v=QQhqOKKAq7o#t=27

Dock så känns ljudnivån vid 100% lite irrelevant, då kortet aldrig kommer att gå över 55% i fläkthastighet vid normal användning.
Men ja, skönt för öronen är det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

780 är ju redan ett halvår gammalt. Men det är väl kul för AMD fanboysen att dom kan köpa ett kort som inte bara är bäst på att vara varmt och högljutt för en gångs skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

2 bra speltester på kortet och visa konkret fakta i relaterad forumsdel. Var det något annat?

Det där är bara onödigt att skriva så. 780Ti kommer knappast ta segern från 290X.

nVidia har haft ett halvår på sig att göra drivers nu till GK1xx GPU'erna. AMD korten kör fortfarande beta drivers och kommer boostas desto mer. Matle support i 15+ speltitlar enligt DICE kommer också.

Titan och GTX780 stryk i genomsnittstestarna i 1920x1080 också på både Nordichardware och Hardware.fr i 14 speltester.

Hade du följt datorindustrin så hade du vetat att både AMD och nVidia utnyttjar samma tillverkningsprocess från tsmc. En generation kort som gör upp dvs.

Sen vad du litar på och inte, dom har gjort ett superbra test med massor av speltitlar, vilket gör testet bra. Nordichardware har kommit fram till samma sak. 2 seriösa testsiter...

Som skrivet ovan så har du fel. Du har ingen konkret grund till ditt påstående och bara pajkastar. R9 290X är bevisat snabbast i silent mode också, och då låter det mindre än GTX680. Bara för att du sitter på ett nVidia kort så behöver du inte tappa professionalismen i dina inlägg.

Troll...

290X presterar INTE bättre än titan i silent mode, det presterar då som ett 780.
Ett 290X i normal mode låter INTE mindre än GTX680.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Absolut, dock måste det betyda att i de "extra"-spel som hardware.fr testade så måste 290X i Quietmode prestera avsevärt mycket bättre än GTX Titan, för att det slutgiltiga resultatet ska bli att Quietmode presterar bättre än GTX Titan.

Sen så har ju dom ju tydligen benchat 290X mot GTX Titan i stock, vilket inte är helt rättvist det heller, av förklarliga skäl.

Om vi utgår från dom benchmarks som finns så är det inte möjligt för R9 290X Quiet Mode att utprestera GTX Titan, om inte GTX Titan kortet lider av sjuka frekvens skiftningar vilket sällan, om inte aldrig, förekommer. Däremot så är R9 290X Uber Mode smått bättre om man, igjen, utgår från dom benchmarks som finns.

Dessutom så borde ingen lita på vad varken NordicHardware eller Hardware.fr skriver. Kolla heller på vilka resultat SweClockers, Guru3D, Overclock3D, Tom's, TechPowerUp, Tech Report, PC Perspective. HardOCP osv. får i sina benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Titan är ju inget gamingcard heller, kanske ska ha det i åtanke.

Kanske det dummaste jag läst idag

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det finns gott om engelska sidor.. Fattar inte varför man tar upp en fransk av alla sidor.

Antagligen för att dom hade ett "önskvärt" resultat att redovisa.
Sen om det stämmer i praktiken verkar inte lika viktigt...

Skrivet av Mars SSX:

Däremot så är R9 290X Uber Mode smått bättre om man, igjen, utgår från dom benchmarks som finns.

Absolut. Ingen idé med att förneka att 290X i Uber Mode slår ett GTX Titan på fingrarna.

Skrivet av Mars SSX:

Dessutom så borde ingen lita på vad varken NordicHardware eller Hardware.fr skriver. Kolla heller på vilka resultat SweClockers, Guru3D, Overclock3D, Tom's, TechPowerUp, Tech Report, PC Perspective. HardOCP osv. får i sina benchmarks.

+1.

Visa signatur

Permalänk

Jag förstår inte vad prestandan spelar för roll när referenskylaren är ett skämt?
Pga. det skulle jag mycket hellre köpa Titan än R9 290X.

Permalänk

Ohotat? Titan var inte ens överklockat i testerna trots att det även överklockat har mycket lägre ljudnivå än 290X med referenskylare. 780 Ti kommer dessutom nästa vecka.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Dock så känns ljudnivån vid 100% lite irrelevant, då kortet aldrig kommer att gå över 55% i fläkthastighet vid normal användning.
Men ja, skönt för öronen är det inte.

Nja, snarare 65%, iaf mitt i gpu intensiva spel. Men det är ett fantastiskt kort, ingen tvekan.

Förstår inte varför alla hänger upp sig på fläkten, några hundralappar och man har en kylare som är tyst och effektiv.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Menar du att 290X var OC och inte Titan för annars är jag inte med? Det ska testas stock mot stock, sen att Titan kanske är lämpat för överklock har ju ingen betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ateist75:

Nja, snarare 65%, iaf mitt i gpu intensiva spel. Men det är ett fantastiskt kort, ingen tvekan.

Aha, hade för mig att fläkten gick upp i max 40% i Quiet Mode, samt 55% i Über Mode. Jag kan ha fel.

Skrivet av ateist75:

Förstår inte varför alla hänger upp sig på fläkten, några hundralappar och man har en kylare som är tyst och effektiv.

För vissa är det nog en principsak: Ett flaggskepp ska inte lanseras med en undermålig fläkt.

Sen så kan man ju spendera några hundralappar och sätta på en Arctic Cooling-fläkt (jag antar att det var den du syftade på?), men jag skulle tro att detta är avskräckande för en del: dels risken för att man ska montera fel och förstöra kortet, och dels för att man förbrukar sin garanti genom att göra det.

Skrivet av Wiinis:

Menar du att 290X var OC och inte Titan för annars är jag inte med? Det ska testas stock mot stock, sen att Titan kanske är lämpat för överklock har ju ingen betydelse.

GTX Titan är i "stock" hyfsat underklockat. 290X däremot pga. hur kortet funkar, kommer alltid att pumpa ut så mycket kraft det kan så länge maxtemperaturen på 95 grader inte överstigs (så på sätt och vis är kortet i Übermode redan "klockat".)

Oavsett vilket så hade dom inte med GTX Titan (OC) i sitt test, vilket känns lite vinklat.

Visa signatur