Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

[ström] ang. ojordade uttag.

hej swec.
nu är det så att jag har ojordade uttag i hemmet (köket är jordat)
datorn som är kopplad till ett ojordat uttag, ger stötar om man rör usb uttagen eller något metall.
samt när jag laddar min iphone får jag lite stöttar och att om man har micen igång på mitt corsair venganage 2000
så brummar det väldigt irriterande.

går detta att fixa på något sätt?

Permalänk
Medlem

Skaffa jordade uttag, enda lösningen.

Permalänk

Du kan ju alltid dra en jordslinga till centralen och sen ringa in en elektriker som kopplar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Du kan ju alltid dra en jordslinga till centralen och sen ringa in en elektriker som kopplar på det.

Kan ska INTE koppla eller dra någonting själv. ALLT det jobbet ska göras av elektriker

Permalänk
Medlem
Skrivet av yompe:

hej swec.
nu är det så att jag har ojordade uttag i hemmet (köket är jordat)
datorn som är kopplad till ett ojordat uttag, ger stötar om man rör usb uttagen eller något metall.
samt när jag laddar min iphone får jag lite stöttar och att om man har micen igång på mitt corsair venganage 2000
så brummar det väldigt irriterande.

går detta att fixa på något sätt?

Att inte har jordade uttag behöver inte vara något stort bekymmer. Är allt fräscht i övrigt och man har en jordfelsbrytare brukar man kunna sova gott. Men de stötar och annat du beskriver tyder på att allt inte är fräscht och jag skulle nog tagit hem en sakkunning som hade kollat över systemet.

Du nämner ju inte hur starka stötar vi pratar om och om det bara är just ett uttag etc så det kan vara något isolerat. Men kan också vara dags för en total översyn.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av inquam:

Att inte har jordade uttag behöver inte vara något stort bekymmer. Är allt fräscht i övrigt och man har en jordfelsbrytare brukar man kunna sova gott. Men de stötar och annat du beskriver tyder på att allt inte är fräscht och jag skulle nog tagit hem en sakkunning som hade kollat över systemet.

Du nämner ju inte hur starka stötar vi pratar om och om det bara är just ett uttag etc så det kan vara något isolerat. Men kan också vara dags för en total översyn.

Spänningen kommer med största sannolikhet från nätfiltret i datorn, det kopplas med kondensatorer mot jord och finns det ingen jord så blir det spänning i lådan, strömmen är däremot låg men det kittlar i fingrarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har Lanat hos en kompis några gånger som också har det problemet, man kan se hur det gnistrar när man kopplar in saker i tex usbportarna, rör man vid datorn någonstans där den inte är lackerad så kittlar det duktigt i fingrarna samt mitt trådlösa nätverkskort vägrade att fungera... ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Har Lanat hos en kompis några gånger som också har det problemet, man kan se hur det gnistrar när man kopplar in saker i tex usbportarna, rör man vid datorn någonstans där den inte är lackerad så kittlar det duktigt i fingrarna samt mitt trådlösa nätverkskort vägrade att fungera... ^^

Har man det problemet bör man inte koppla signalkablar med nätkablarna anslutna, I/O interfacen kan gå sönder lättare vid själva kopplingen om det blir urladdningar/ljusbågar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Kan ska INTE koppla eller dra någonting själv. ALLT det jobbet ska göras av elektriker

Du får dra kabel själv, du får bara inte koppla på den någon stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Är själv utbildad elektriker och dra fram får han göra men inte koppla, det ska en elektriker göra. För gör han det själv så gäller inte garanti om typ det skulle börja brinna eller något skulle bli fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freppa91:

Är själv utbildad elektriker och dra fram får han göra men inte koppla, det ska en elektriker göra. För gör han det själv så gäller inte garanti om typ det skulle börja brinna eller något skulle bli fel.

jo, men den viktiga poängen i det hela är väl just att det kan vara livshotande att göra detta om man inte vet vad man gör?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Nja, ganska rakt fram med att dra el. skyddsjord går liksom till den enda skyddsjordsanslutningen.(TS Googla på hur den ser ut) Kan ju dra fram så kollar elektrikern och kopplar sedan in.

//I elprogrammet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Nja, ganska rakt fram med att dra el. skyddsjord går liksom till den enda skyddsjordsanslutningen.(TS Googla på hur den ser ut) Kan ju dra fram så kollar elektrikern och kopplar sedan in.

//I elprogrammet.

Ja det är ju inga svåra saker precis. Göra så och bryta strömmen kanske om man inte är helt säkre och självklart för försiktighetens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jo, men den viktiga poängen i det hela är väl just att det kan vara livshotande att göra detta om man inte vet vad man gör?

Det kan helt klart vara farligt därför är det ju och rekommendera att man bryter strömmen först innan man börjar göra något.

Permalänk
Medlem

Det brukar kittla gott i kroppen när man råkar komma åt sladden från kylskåpet. Har en dator ståendes ovanpå kylskåpet så jag brukar vara där och greja. Vi har dock inga jordade uttag just där, men det funkar.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Hejsan
Returen från alla kondingar osv. brukar gå genom metallen i t.ex. chassiet, så att hålla i elementet och röra chassiet eller övrig metall= inte bra. Det samma gäller även recivern och dvd-spelaren osv..........

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Medlem

Elektriker här!

Börja inte hålla på och pilla själv. Tar du dit en elfirma så är det gjort på under 1 h Beroende på hur långt det är ifrån centalen till uttaget.

Har dock för mig jag har hört något om att ifall man jordar ett uttag i ett rum så måste hela rummet jordas. Då blir det ju snabbt mycket dyrare/mer jobb. Rätta mig dock om jag har fel på den punkten.

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Administrativ avgift

Låter helt klart som det är dags för en ny investering i Elsystemet i huset så att det är jordat överallt. Skulle inte våga köra utan jord/Brytare någonstans mina komponenter ska få ha fin ström !

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Låter helt klart som det är dags för en ny investering i Elsystemet i huset så att det är jordat överallt. Skulle inte våga köra utan jord/Brytare någonstans mina komponenter ska få ha fin ström !

vi ska renovera huset snart. å kommer tvinga farsan att jorda utagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlover91:

Elektriker här!

Börja inte hålla på och pilla själv. Tar du dit en elfirma så är det gjort på under 1 h Beroende på hur långt det är ifrån centalen till uttaget.

Har dock för mig jag har hört något om att ifall man jordar ett uttag i ett rum så måste hela rummet jordas. Då blir det ju snabbt mycket dyrare/mer jobb. Rätta mig dock om jag har fel på den punkten.

Helt korrekt hela rummet ska jordas. En vanlig dödlig får inte dra några kablar själv heller för den delen,inte rören fk'n ligger i heller.
Vet man vad man håller på med för man byta apparater, stickpropp och skarvuttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Om du med jord/Brytare menar jordfelsbrytare så kan jag informera att det INTE krävs jordade uttag för att en sådan ska fungera.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av niclasc:

Om du med jord/Brytare menar jordfelsbrytare så kan jag informera att det INTE krävs jordade uttag för att en sådan ska fungera.

Läs igen ... Det står / som är antingen eller.....

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop