Permalänk

Gen2? Gen3? Skillnad?

Hej!

Jag har visst ett sånt där riktigt härligt problem verkar det som.

Min dator som jag köpte förra året fryser sådär lagom då och då, Allt bara låser sig och sista halvsekunden av ljud loopas ut tills jag tvingar avstängning genom att hålla inne knappen.

Jag köpte datorn ifrån komplett.se och snackade med dom om detta och har efter detta uppdaterat BIOS, ominstallerat drivrutiner/windows och formaterat om flera gånger.

Det började hända mer och mer nu efter senaste geforce uppdateringen och jag blev less och började på nytt leta efter lösningar.

Då ser jag att det är väldigt vanligt problem för folk med ett Gigabyte 670 OC och ett ASUS P877-V LX.

Eller tja, man hittar youtube videos, forumtrådar ifrån olika forum och folk som är rätt vana vid det. (nej det är inte fixat än.)
Jag läste mig dock till att man kunde ställa ner någontingnågontingpci till Gen2 istället för Gen3 så skulle det fungera bättre. Så vad är skillnaden?

Eller borde jag bara gnälla till komplett?

Permalänk
Medlem

Ja det kan man väl kanske göra(kan inte minnas att jag sätt den inställningen). Det du gör i så fall är att ställa ner PCI-E 3.0 till 2.0. PCI-E 2.0 bör inte strypa ett GTX 670 så någon praktisk skillnad bör det inte bli.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Ja det kan man väl kanske göra(kan inte minnas att jag sätt den inställningen). Det du gör i så fall är att ställa ner PCI-E 3.0 till 2.0. PCI-E 2.0 bör inte strypa ett GTX 670 så någon praktisk skillnad bör det inte bli.

Är du säker? Det stod att man automatiskt får Gen3 om man har en ivebridge, jag har då en i5-3570. Det märks inte på cpun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Är du säker? Det stod att man automatiskt får Gen3 om man har en ivebridge, jag har då en i5-3570. Det märks inte på cpun?

Ja, jag är säker på att pci-e gen 2.0 inte kommer att strypa ditt gtx 670. Det är ingen farlig inställning så det är bara att testa. Fungerar det bättre med Gen2 så testa. CPU-prestandan kommer inte påverkas. Det påverkar hastigheten på ledningarna mellan grafikkort och cpu.

En jämförelse. Tänk dig att du ska streama en film från nätet som tar drygt 10 Mbit/s. Din uppkoppling idag är på 100 Mbit men du ställer ner den till 50 Mbit/s. Du kommer fortfarande streama filmen och förlorar ingenting på det. Däremot ifall kvalitén på filmen vart högre(bättre grafikkort) och krävt kanske 60 Mbit så hade du märkt av det.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Ok då är jag med på noterna! Tack!

Permalänk

Gen 2 stryper mina Titans en del Men 670 nä det tror jag inte

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att backa ett par versioner på grafikdrivrutinen? Jag har behövt backa min på grund av problem med de senaste drivrutinerna. Jag tror tyvärr att nVidia har haft lite bråttom ut med uppdateringar på senaste tiden.
Jag har inte samma symptom (mitt grafikkort vägrar höja klockfrekvensen i vissa spel utan ligger och tuffar på typ 100MHz), men om problemen blivit värre med en uppdatering av grafikdrivrutin så känns det ju som att det är där man kan börja gräva.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du provat att backa ett par versioner på grafikdrivrutinen? Jag har behövt backa min på grund av problem med de senaste drivrutinerna. Jag tror tyvärr att nVidia har haft lite bråttom ut med uppdateringar på senaste tiden.
Jag har inte samma symptom (mitt grafikkort vägrar höja klockfrekvensen i vissa spel utan ligger och tuffar på typ 100MHz), men om problemen blivit värre med en uppdatering av grafikdrivrutin så känns det ju som att det är där man kan börja gräva.

Alltså det här problemet med frysningarna har jag alltid haft med datorn, nu har det dock blivit såpass dåligt att det inte går att leva med längre.

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem med frysningar men när jag kör 314.22 drivrutinen har jag inga problem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p