Ändringar från 11kkr till 9kkr. Vilket grafikkort? Funkar det?

Permalänk
Medlem

Ändringar från 11kkr till 9kkr. Vilket grafikkort? Funkar det?

Hejsan!

Är på gång med ett 3:e bygge nu, kan en hel del med dubbelkollar gärna här med er genom att bolla med tips och idéer.

Först kan vi kolla på hur mitt bygge såg ut först innan jag ändrade bort massa onödiga ting för att spara så mycket men behålla prestandan.
Original kundvagn

Sedan kan vi titta på den ändrade kundvagnen.
Ändrade kundvagn

Bytte ut och tog bort lite delar, nämner sakerna här nedan.
* Tagentbord + Datormus (-1098kr) - Har redan mycket väl fungerande hemma.
* Grafikkort (-300kr) - Väljer ett billigare alternativ, pratar mer om det sedan.
* Chassi (-490kr) - Från ett FD R4 till ett BitFenix Outlaw. Angående fläktar så har jag sådana hemma.
* Headset (-350kr) - Från ett Siberia v2 till en gammal klassiker som jag använt flera gånger innan, Creative Fatal1ty.
* Moderkort (-91kr) - Behöver inte alla dessa extra funktioner som följer med Gamer kortet.

Bara på dessa saker sparar jag minst 2000kr, inte helt fel. Dessa pengar kan jag lägga på en ny skärm istället.

Angående grafikkortet som jag inte lagt till på nya listan ännu så har jag svårt att bestämma mig. Jag är lite av en grafiknörd, vill ha det så snyggt som möjligt. Har svårt att bestämma mig mellan ett PointOfView GTX 770 och ett Gigabyte Windforce R9 280X.
Anledningen till att jag inte valda Gigabyte GTX770 (Original kundvagn) är för att jag sparar 300kr på att ta det billigare alternativet, R9 280x. Jag var fast besluten på att nu får grafiken blöda lite och jag får välja ett Radeon kort sin inte har PhysX, därav valet.
Sedan hittade jag PoV GTX770 kortet som är 100kr billigare än 290x kortet, då blev jag smått kluven.
GTX770 ska enligt tester prestera lite bättre än 280X, den har PhysX ögongodis, den är billigare MEN har endast 2gb videominne.
280X är snäppet sämre, lite dyrare MEN har 3gb videominne.

Anledningen till att jag inte vet vad jag ska välja är att jag kommer införskaffa en ny skärm med högra upplösning än den jag har, från 1680x1050 till 1920x1080 eller 1920x1200. Jag har även hört att Battlefield 4 kräver drygt ÖVER 2gb videominne. Sedan vet man inte hur det ser ut med kommande GTA V som kommer spelas sönder. Därför undrar jag vilket jäkla kort man ska ta? Dessutom har jag ingen erfarenhet från PointOfView.

Spel som jag spelar är inte de mest krävande, det blir lite Diablo 3, Skyrim, Battlefield 3 & 4, Borderlands 2 (PhysX), DotA 2 samt diverse småprestanda spel.

Så, frågorna.
* Tror ni den nya kundvagnen fungerar?
* Vilket grafikkort ska man välja, GTX 770 eller 290X.
- PhysX vs No PhysX
- Smått bättre vs smått sämre
- 2GB vs 3GB
- Billigare vs dyrare

Tacksam för all hjälp man kan få! Något som undras över så är det bara att fråga så ska jag svara så snart jag kan.

Snabblänkar till länkarna i tråden.
Original kundvagn
Ändrade kundvagnen
Grafikkort jämförelse

Edit: Självklart kommer jag använda Sweclockers gratisfrakt!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •