AMD: "Inga nya FX-processorer under 2014"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Inga nya FX-processorer under 2014"

Processormakaren AMD lägger allt krut på modeller med inbyggda grafikdelar och har inga planer på att förnya FX-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

...och där började Intels monopol.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men är väl vad man förväntat sig.

Visa signatur

i5 2500k@4.5GHz kyld av Noctua NH-D14| MSI GTX 670 Power edition i SLI| Asus P8P67 WS revolution| 8gb Corsair vengeance 1600MHz| Corsair TX 850W| 1TB WD "black"| Samsung 250gb SSD |

Permalänk
Medlem

Skit Också...

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

inte bra för oss konsumenter ...

Permalänk
Medlem

väntar fortf på att deras konsollmarknadsdominering ska ge en boost i denna marknad...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Tråkigt.. Intel behöver lite motstånd

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

När dem har fått in pengar från xbone och ps4 så förväntar jag mig en ganska fet processor från AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Aouch…. så i Januari 2015 kommer det fortfarande vara FX 8350/9590 man köper om man ska ha det bästa från AMD… Känns ju lite surt.

Dock så kommer ju Intel inte göra något revolutionerande 2014 så som det ser ut, det blir väl bara "Haswell refresh" och "Broadwell" som främst riktas mot laptops.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Helt väntat, AMD har helat iden sagt att det är FM2+ etc som gäller nu. AM3+ försvann ifrån alla roadmaps för flera månader sedan.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd

Dags för antitrust att slängas in och splittra upp intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

AMD sa ju att de inte längre skulle delta i högprestandasegmentet redan för länge sedan (snart ett år sedan?), så det är väl helt enligt planen?

Intel har haft monopol på det segmentet ganska länge redan, som jag ser det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av svampae:

När dem har fått in pengar från xbone och ps4 så förväntar jag mig en ganska fet processor från AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Kräver fortfrande år av forskning och annat innan dom ens kommer i närheten av Intel.

Kommer ju Haswell-E Q3 2014, sen har vi broadwell, sen Skylake.

Ska AMD hoppa från AM3 FX till liknande broadwell eller högre så måste dom nog lägga lite mer $ på forskning om dom ska komma ikapp på workstation marknaden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Detta är inte speciellt kul, kommer kännas konstigt att sitta i januari 2015 och fortfarande ha 8-kärniga FX som AMD's tungdragare. Man får hoppas på att Intel gör något intressant under tiden

Permalänk
Medlem

Då blire väll att byta sig till intel senare när man ska uppgradera, suck.

Permalänk
Medlem

Dags att börja stödköpa AMD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Aouch…. så i Januari 2015 kommer det fortfarande vara FX 8350/9590 man köper om mna ska ha det bästa från AMD… Känns ju lite surt.

Om jag skulle bygga en speldator med ett eller flera dyra grafik-kort så passar Kaveri på FM2+ mycket bättre än FX 8350. PCIe3 direkt till CPU:n istället för över gammal teknik som PCIe2 + en nordbrygga och sedan en flaskhals till Hyper Transport som introducerar extra latency etc. Får man dessutom bättre singeltråds-prestanda med Kaveri så är ju det ett självklart val över 8350, då det har mycket större betydelse än fler kärnor i nästan alla spel som finns.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Kräver fortfrande år av forskning och annat innan dom ens kommer i närheten av Intel.

Kommer ju Haswell-E Q3 2014, sen har vi broadwell, sen Skylake.

Ska AMD hoppa från AM3 FX till liknande broadwell eller högre så måste dom nog lägga lite mer $ på forskning om dom ska komma ikapp på workstation marknaden.

AMD lägger all forskning på där de tjänar mest pengar, allt där de kan klämma in GPU i samma krets.
Undrar hur "Puma" kretsarna skulle prestera med >3,4GHz klockfrekvens och åtta kärnor med L3 cache...

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Tråkigt, men väntat. Känns dock som det smartaste att göra. FX-serien har väl varit en förlustaffär för AMD känns det som, samtidigt som APU-delen går med vinst.

Det logiska är ju att satsa på APUerna och next gen-konsolerna för att få in kapital.
Så istället för att lansera mediokra FX-produkter som dom går med förlust på,
så kan dom lägga alla dom pengarna på RnD istället.

Detta leder förhoppningsvis på sikt till att dom kan lansera någon värdigt konkurrerande processorserie i prestandasegmentet inom något/några år.
Att bara mata ut medelmåttiga prollar bara för att hålla en bred produktserie är som att fastna i vinkelvolten.

Tänker tillbaka på min första Athlon och blir lite nostalgisk.
Hoppas att AMD kan komma med en värdig utmanare i framtiden. Framtiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

AMD sa ju att de inte längre skulle delta i högprestandasegmentet redan för länge sedan (snart ett år sedan?), så det är väl helt enligt planen?

Exakt, det är precis enligt planen. Fyrkärnig Kaveri är det mest högpresterande som AMD tänker sälja enligt deras egna utsagor och deras egen roadmap. Klarare kan det inte bli.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

De finns ju inte en chans i h-vette att AMD kan komma ikapp om de ska vänta till 2015, då kommer Intel vara så långt före så det är löjligt. Möjligtvis kan de konkurrera med Pentium och Celeron, men inte Core i3/i5/i7. Även om de skulle satsa alla sina resurser på prestandasegmentet idag så skulle det bli väldigt svårt. Jag tycker AMD gör helt rätt i att fokusera på det de är bra på, dvs HSA/Fusion.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pholostan:

Om jag skulle bygga en speldator med ett eller flera dyra grafik-kort så passar Kaveri på FM2+ mycket bättre än FX 8350. PCIe3 direkt till CPU:n istället för över gammal teknik som PCIe2 + en nordbrygga och sedan en flaskhals till Hyper Transport som introducerar extra latency etc. Får man dessutom bättre singeltråds-prestanda med Kaveri så är ju det ett självklart val över 8350, då det har mycket större betydelse än fler kärnor i nästan alla spel som finns.

Visst, det är finare teknologiska finesser och så men jag tvivlar på att Kaveri's CPU-prestanda springer om FX 6300/8350/9590.
Men den som lever den 14:e Januari 2014 får väl se

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Men åååh....

Får väl dock vara optimistisk och hoppas att de håller på med ett nytt flaggskepp.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur ofta roadmaps ändras/uppdateras så ska man nog vara försiktig med att dra förhastade slutsatser. Dessutom med tanke på Kaveri så verkar APU:erna som kommer nu prestera riktigt bra, fast ska man ersätta Vishera så behövs det väl en APU med åtta kärnor i så fall.

Permalänk
Medlem

Jahopp... Då får det bli en FX-8350... Jag vill inte sitta med 965BE ett helt år till.

Förbannat jävla skittråkigt rent ut sagt men nu har de i alla fall sagt något... Ett uttalande som gör att vi har något att förhålla os till istället för gissningar och spekulationer från media.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att AMD inte tävlar där är väl okej men for the love of Jebus de behöver ett nytt moderkorts chipset för socket AM3+ som tar dem in i 2013/2014.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Jay-C:

De finns ju inte en chans i h-vette att AMD kan komma ikapp om de ska vänta till 2015, då kommer Intel vara så långt före så det är löjligt. Möjligtvis kan de konkurrera med Pentium och Celeron, men inte Core i3/i5/i7. Även om de skulle satsa alla sina resurser på prestandasegmentet idag så skulle det bli väldigt svårt. Jag tycker AMD gör helt rätt i att fokusera på det de är bra på, dvs HSA/Fusion.

Du förutsätter att Intel kommer göra något mer revolutionerande än att sänka strömförbrukningen ett par W, och förbättre GPUn.. visst med lite tur slår de väll till med 10% bättre ipc också. Med tanke på vad som har hänt sen jag köpte min 2600k så känns det inte som att det går så snabbt hos Intel heller eftersom de helt saknar konkurrens på workstation marknaden.

Permalänk
Medlem

Helt klart synd.
Men var väl ändå redan accepterat att det var så det var, ja för vissa av oss.

Får glädja sig åt att FX-serien är mycket trevliga processorer för pengarna, klockar bra och lättkylda. Och med med Mantle så får man väl i7-prestanda i spel till priset av en i3. I program som redan är flertrådade så har man ju oftast redan god prestanda på FX-serien.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jahopp... Då får det bli en FX-8350... Jag vill inte sitta med 965BE ett helt år till.

Förbannat jävla skittråkigt rent ut sagt men nu har de i alla fall sagt något... Ett uttalande som gör att vi har något att förhålla os till istället för gissningar och spekulationer från media.

FX-8350 är det inget fel på just nu Tråkigt bara att man får uppgradera till Intel sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Att AMD inte tävlar där är väl okej men for the love of Jebus de behöver ett nytt moderkorts chipset för socket AM3+ som tar dem in i 2013/2014.

mm som inte drar så löjligt mycket ström, vissa säger att den drar hela 30W mer än A85 kretsen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH