Data från gammal FreeNAS-disk

Permalänk

Data från gammal FreeNAS-disk

Hej!

Har en hårddisk som tidigare satt i en maskin som körde FreeNAS. När datorn la av plockade jag ur hårddisken, sparade denna och tänkte inte mer på det. Nu vill jag dock få tag på filerna på denna hårddisk. Hur görs detta på smidigaste sätt. Disken syns självklart inte i Windows då den har en annorlunda formatering (googlade mig fram till zfs, detta säger mig dock inte så mycket). Tack på förhand!

PS. Ska tilläggas att jag har försökt köra OpenIndiana i en virtuell maskin då jag läste att den hade stöd för zfs, blev dock aldrig klok på operaticsystemet, hittade inte hårddisken.

Permalänk
Permalänk
Medlem

FreeNAS stödjer förutom ZFS även UFS. En tanke vore att boota FreeNAS från ett USB-minne och försöka importera hårddisken och sedan dela ut den över nätverket så att du kan komma åt filerna från en annan dator med windows på.

En virtuell maskin som du testade med kanske inte har direkt åtkomst till hårddisken så det kan vara bättre att köra operativsystemet "bare metal", alltså direkt på hårdvaran utan virtualisering.