Rasberry pi, lämplig julklapp till tekniskt mindre begåvade?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

Rasberry pi, lämplig julklapp till tekniskt mindre begåvade?

Hej!

Funderade på att fixa något som kan spela upp SVT play via hdmi till min mor och tanken slog mig då att man skulle kunna lägga in android på rasberry pi och ha det som en mediabox.

Frågan är nu hur mycket krångel som kan tänkas uppstå med detta, då jag inte är speciellt insatt. Min mor har en surfplatta så det kanske skulle kunna gå att styra rasberry pi med denna, alternativt någon form av DLNA-lösning med surfplattan.

I annat fall tar jag gärna emot tips på andra lösningar eller fjärrkontroller som skulle kunna tänkas vara vettiga. Jag hoppas inte tråden bryter på forumets regler, men jag hittade ingen liknande tråd vid en snabb avsökning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Finns ingen fungerande android till Pi.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

En androidsticka hade nog varit smartare., eller kanske en chromecast men dom är ganska beta jsut nu...
(Forska dock i stickorna innan du slår till vissa har tex extremt kass wifi...)

swedroid är ett bra ställe att kika på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Napoleon.Solo:

Hej!

Funderade på att fixa något som kan spela upp SVT play via hdmi till min mor och tanken slog mig då att man skulle kunna lägga in android på rasberry pi och ha det som en mediabox.

Frågan är nu hur mycket krångel som kan tänkas uppstå med detta, då jag inte är speciellt insatt. Min mor har en surfplatta så det kanske skulle kunna gå att styra rasberry pi med denna, alternativt någon form av DLNA-lösning med surfplattan.

I annat fall tar jag gärna emot tips på andra lösningar eller fjärrkontroller som skulle kunna tänkas vara vettiga. Jag hoppas inte tråden bryter på forumets regler, men jag hittade ingen liknande tråd vid en snabb avsökning.

Hej! Har du kollat på ChromeCast? Mycket enklare och färre steg, om hon ska kolla på en lite nyare TV så är det piece-of-cake att fixa!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2081824

Asus X99-S | 5820k (4.3Ghz) | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB (2050Mhz/12Ghz) | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Bättre med mk808 eller dylikt isåfall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av MatteN:

Finns ingen fungerande android till Pi.

Ok, XBMC kanske vore något isf, jag har kollat in SVT-appen och den verkar fungera nu igen så det kanske vore något.

Skrivet av trollhattan:

En androidsticka hade nog varit smartare., eller kanske en chromecast men dom är ganska beta jsut nu...
(Forska dock i stickorna innan du slår till vissa har tex extremt kass wifi...)

swedroid är ett bra ställe att kika på

WIFI är inget problem då jag har ordnat nätverket så att det finns ethernet-uttag precis bredvid tvn, snarare att jag föredrar ethernet då jag annars måste köpa en bättre router för att kunna streama vettigt över WIFI

Skrivet av WoG:

Hej! Har du kollat på ChromeCast? Mycket enklare och färre steg, om hon ska kolla på en lite nyare TV så är det piece-of-cake att fixa!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2081824

Problemet jag ser är att google fort kan lägga ner tjänsten, det verkar ju dock som att man kan spegla hennes nexus till den vilket vore nice, kom dock på att jag måste fixa en bättre router antagligen.

Tusen tack för all hjälp iaf, snällt att ni tog er tid (Y)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

Efter lite efterforskningar verkar det som att SVT kommer att fixa en app till chromecast när de får tid, frågan är då om det är värt att skaffa det till morsan i dagsläget. Det man skulle kunna göra är att köpa henne en rasberry pi och sedan byta den mot en chromecast och själv ta över pin i framtiden.