Allmänna frågor: event, nattöppet, kampanjer med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

@Webhallen Funderar på att köpa en TV hos er, vilket då resulterar i en lite större förpackning än vanligt. Hur fungerar detta när man hämtar ut i butiken, närmare bestämt i Linköping? Kan man hämta upp den på baksidan (antar att det finns någon lastingång)?

Kan berätta att jag köpt stora saker i den butiken och det går att parkera på baksidan för att få det den vägen är inga problem.
Men du får få in på framsidan för att handla och betala varan först sedan kan du hämta den på baksidan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Vart vänder man sig med önskningar på nytt sortiment?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av izon:

Vart vänder man sig med önskningar på nytt sortiment?

Här t.ex.

Och kan du förse oss med länkar (antingen till tillverkaren, prisjakt eller konkurrenter) så är det alltid bra och skyndar på vårt arbete att få upp saker.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Här t.ex.

Och kan du förse oss med länkar (antingen till tillverkaren, prisjakt eller konkurrenter) så är det alltid bra och skyndar på vårt arbete att få upp saker.

Nexus silent mouse-serien vore bra om ni tog in.

https://nexustek.us/mice

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Dockland:

Nexus silent mouse-serien vore bra om ni tog in.

https://nexustek.us/mice

Jag fick ett nej på den från vår inköpsavdelning. Vi har ingen leverantör som vi kan ta in dem från i dagsläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att höra Webhallens definition av 48 timmar, skickade ett mejl angående en reklamation och fick till svar:

"Tack för ditt mail, som har tilldelats ärendenummer #KTXXXXXXX.
Vi kommer att återkomma till dig snarast möjligt, vanligtvis inom 48 timmar."

Det va i måndags, nu är det fredag kväll och har inte hört någonting.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Webhallen
Skrivet av FlashTec:

Skulle vara intressant att höra Webhallens definition av 48 timmar, skickade ett mejl angående en reklamation och fick till svar:

Hej. Eftersom jag inte har ärendenumret och det dessutom postades under helgen så är jag rädd att det kommer att dröja ytterligare.

Om du vill kan du skicka det i ett PM så kollar jag upp vad som gör att det dröjts direkt på måndag morgon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Skrivet av Webhallen:

Om du vill kan du skicka det i ett PM så kollar jag upp vad som gör att det dröjts direkt på måndag morgon

"OBS: har inte möjlighet att besvara PM."

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej. Eftersom jag inte har ärendenumret och det dessutom postades under helgen så är jag rädd att det kommer att dröja ytterligare.

Mailade er i onsdags men fick bara något automatiserat svar tillbaka men får skicka Pm då så får vi se om det funkar bättre

Skrivet av DaBone:

"OBS: har inte möjlighet att besvara PM."

Vi får väl se vad som händer

Visa signatur

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Här t.ex.

Uppdateringen av smarta hem går trögt frammåt från er sida. Tom butiker som jag aldrig brukar handla från tex Classe och Kjell har gått om er :/

idags läget saknas det bla

Sensative strips:
http://www.kjell.com/sortiment/el/smarta-hem/z-wave/sensative...
Telldus nya magnetkontakt:
http://www.kjell.com/sortiment/el/smarta-hem/z-wave/telldus-z...
Fibaro brandvarnare V2:
http://www.kjell.com/sortiment/el/smarta-hem/z-wave/fibaro-z-... ( FGSD-002 )

Säkerligen många som precis som mig inte längre vill köpa icke plus certifierade z-wave produkter.

Permalänk
Medlem

Hej webhallen!

Finns det möjlighet för ett att få in dessa i erat sortiment?

http://m.newegg.com/Product/index?itemnumber=N82E16823328007

Connectland CL-USB-NUMSPC USB Numeric keypad with 19 keys + Space Bar

Vet ett företag som är intresserad av liknande produkt nämligen ^^
(frågar för min moder som jobbar på detta företag.)

(p.s finns liknande, men de saknar spacebar, så de är inte intressanta.)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Webhallen
Skrivet av izon:

Uppdateringen av smarta hem går trögt frammåt från er sida. Tom butiker som jag aldrig brukar handla från tex Classe och Kjell har gått om er :/

idags läget saknas det bla

Sensative strips:
http://www.kjell.com/sortiment/el/smarta-hem/z-wave/sensative...
Telldus nya magnetkontakt:
http://www.kjell.com/sortiment/el/smarta-hem/z-wave/telldus-z...
Fibaro brandvarnare V2:
http://www.kjell.com/sortiment/el/smarta-hem/z-wave/fibaro-z-... ( FGSD-002 )

Säkerligen många som precis som mig inte längre vill köpa icke plus certifierade z-wave produkter.

Jag ska be vår inköpare att ta en titt, han brukar normalt sett vara så stolt (på gränsen till självgod) över sortimentet på just smarta hem så nu har jag bra ammunition att retas med honom, tack

Skrivet av Dragone:

Hej webhallen!

Finns det möjlighet för ett att få in dessa i erat sortiment?

http://m.newegg.com/Product/index?itemnumber=N82E16823328007

Connectland CL-USB-NUMSPC USB Numeric keypad with 19 keys + Space Bar

Vet ett företag som är intresserad av liknande produkt nämligen ^^
(frågar för min moder som jobbar på detta företag.)

(p.s finns liknande, men de saknar spacebar, så de är inte intressanta.)

Tyvärr verkar inte de säljas av någon europeisk distributör vad vi kan se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man reklamerar ett nätagg och det visar sig gå på garantin, kan man få pengarna tillbaka eller är det bara byte mot annan produkt som gäller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En enkel fråga, om man beställer över internet och väljer att hämta ut i butik är det distansköplagen som gäller då eller räknas det som ett vanligt butiksköp samt om man får strul ska man skicka in prylarna till er eller lämna dom i butiken? tycker det är otroligt mycket smidigare att hämta sakerna över disk här i Halmstad än att ta de genom posten så vill gärna fortsätta så

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

En enkel fråga, om man beställer över internet och väljer att hämta ut i butik är det distansköplagen som gäller då eller räknas det som ett vanligt butiksköp samt om man får strul ska man skicka in prylarna till er eller lämna dom i butiken? tycker det är otroligt mycket smidigare att hämta sakerna över disk här i Halmstad än att ta de genom posten så vill gärna fortsätta så

Har för mig jag hört någonstans att distansavtalslagen inte gäller för att avtalet ingås i butiken, inte på hemsidan....

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Jag ska be vår inköpare att ta en titt, han brukar normalt sett vara så stolt (på gränsen till självgod) över sortimentet på just smarta hem så nu har jag bra ammunition att retas med honom, tack

Oj
ger dig lite mer kött på benen.

Be inköparen kolla över aeon labs aotec serie också om de nu inte redan är gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Har för mig jag hört någonstans att distansavtalslagen inte gäller för att avtalet ingås i butiken, inte på hemsidan....

Även om du betalar hemifrån via hemsidan? dvs. inte bokar?

Har typ 10 min till Webhallen, men lusten att beställa och vänta 2 dagar på något känns segt. Gäller köp av skärm, så vill ha tryggheten av att kunna lämna tillbaka(ångerrätten) för att slippa beblanda mig med blb/döda pixlar/smuts/you-name-it

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Webhallen
Skrivet av FlashTec:

Om man reklamerar ett nätagg och det visar sig gå på garantin, kan man få pengarna tillbaka eller är det bara byte mot annan produkt som gäller?

Normalt sett är det avhjälpning av felet genom omleverans eller reparation som gäller i förstahand.

Skrivet av Oliver91:

Om du bara bokar en vara för att hämta upp den i butik så är distansköplagen inte applicerbar då det är just bara en bokning (utan köpförpliktelser etc).
Om du däremot betalar den t.ex. via din internetbank och helt enkelt använder vår butik som upphämtningsställe så gäller distansköplagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Normalt sett är det avhjälpning av felet genom omleverans eller reparation som gäller i förstahand.

Om du bara bokar en vara för att hämta upp den i butik så är distansköplagen inte applicerbar då det är just bara en bokning (utan köpförpliktelser etc).
Om du däremot betalar den t.ex. via din internetbank och helt enkelt använder vår butik som upphämtningsställe så gäller distansköplagen.

aha tack! då vet jag

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hej @Webhallen:

Eftersom det tar ca 1 till 2 veckor att få svar från er per email tester jag här att fråga. Jag beställde en iPhone 6S Apple iPhone 6S 64GB - Rymdgrå, hämta i Fruängen och undrar om jag kommer kunna göra det på fredag?

Mvh
Salleee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

Hej @Webhallen:

Eftersom det tar ca 1 till 2 veckor att få svar från er per email tester jag här att fråga. Jag beställde en iPhone 6S Apple iPhone 6S 64GB - Rymdgrå, hämta i Fruängen och undrar om jag kommer kunna göra det på fredag?

Hur ska de kunna svara om du inte skriver när du beställde?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Salleee:

Hej @Webhallen:

Mvh
Salleee

Hej, förutom till teleoperatörerna, så ser det inte direkt ut som om Apple kan leverera något i tid tyvärr.
Vi har ännu inte fått bekräftat om vi får några under veckan eller hur många det i så fall skulle kunna vara.

Men för att sätta det i ett sammanhang så får en av de stora Apple-distributörerna i norden in 100 st - sammanlagt av alla modeller, som sedan ska fördelas ut på en lång rad återförsäljare i samtliga nordiska länder.
Kort sagt så kanske varje återförsäljare får vars en-två st av varje storlek/färg typ från denna distrubutör.

Så tyvärr får jag nog svara att förmodligen så kommer du inte att kunna göra det. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Går det inte att betala via kort, för att sedan hämta ut?

Försökte nyss, men gick ej. Behöver ångerrätten men vill inte vänta på posten och er att skicka paketet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Webhallen
Skrivet av EyeNEye:

Försökte nyss, men gick ej. Behöver ångerrätten men vill inte vänta på posten och er att skicka paketet.

Hej, sorry om jag var otydlig men kort kan man inte "förskottsbetala" med för att sedan hämta i butik. Däremot kan du betala direkt via din internetbank.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/228973-asus_z...
Vad exakt innebär "BULK"?

Ska köpa dator, men både GPU och SSD finns betydligt billigare hos era konkurrenter. Sapphire 390 samt Crucial BX100 500GB. Det är inget ni skulle vilja kika på?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/228973-asus_z...
Vad exakt innebär "BULK"?

Ska köpa dator, men både GPU och SSD finns betydligt billigare hos era konkurrenter. Sapphire 390 samt Crucial BX100 500GB. Det är inget ni skulle vilja kika på?

Bulk = Ingen flashig kartong och additional-grejer, kablage m.m. i vissa fall, inte som du går in i en butik och köper den. Kommer ibland bara i en grå kartong med bubbelplast runt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du kan betala med PayPal och då gäller ångerrätten även om den hämtas ut i en butik

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@Webbhallen Börjar bli trött på er support. Nedan följer någon form av "dagbok" eller vad man nu ska kalla det:

18.8
Tog kontakt med er via mail där jag frågade om ni kunde dra bort momsen från min order eftersom jag inte bor i Sverige. Jag hade även försökt betala min order genom mitt kreditkort vilket inte fungerade, så jag frågade samtidigt vad problemet var med kreditkortet. Uppgav förstås de sista siffrorna från kreditkortet så de kunde felsöka saken.

9.9 (22 dagar senare)
Webbhallen svarar äntligen på mitt mail och beklagar över den långa väntetiden. Ingen moms är avdragen från min order och de ignorerar mitt problem angående betalningen med kreditkortet. Jag står alltså fortfarande på ruta ett.

10.9 (1 dag senare)
Jag svarar på mailet jag fick av Webbhallen dagen innan och nämner åter igen problemet med kreditkortet.

15.9 (5 dagar senare)
Webbhallen svarar att de inte kan se något problem med kreditkortet från deras sida och det finns därför inget de kan göra åt saken. Vid detta tillfälle har jag redan kontaktat mitt kreditkortsbolag och de ser att transaktionen blivit nekad av Webbhallen och de är övertygade över att problemet således ligger hos dem.

16.9 (1 dag senare)
Jag lägger en beställning för varorna jag vill köpa, men jag väntar med att betala för dem eftersom Webbhallen lovat att dra av momsen först. Jag mailar dem och ber dem dra av momsen från min order.

21.9 (5 dagar senare)
De svarar och ber mig ge dem ordernumret så de kan dra av momsen.
Det visar sig att någon order aldrig skapas innan man betalar för sina varor i sin inköpskorg, så jag nämner detta åt Webbhallen.

23.9 (2 dagar senare)
De ber mig betala för ordern som vanligt för att sedan dra av momsen i efterhand genom att betala tillbaka den åt mig.

Jag beslutar mig för att betala med genom PayPal istället eftersom mitt kort inte fungerade hos Webbhallen. Jag betalar för mina varor och då skapas en order med ett tillhörande ordernummer. Jag mailar ordernumret till Webbhallen och ber dem dra av momsen. Det är även en vara (mus) som inte finns i lager, så jag frågar när den kan tänkas komma in (de två resterande varor i min beställning finns redan i lager).

25.9 (2 dagar senare)
Webbhallen tackar för ordern och meddelar att musen borde komma in i lager om en vecka. De påstår även att de kommer betala tillbaka momsen till mitt PayPal-konto som jag betalade ifrån.

7.10 (12 dagar senare)
Jag har fortfarande inte fått tillbaka några pengar för momsen och musen är fortfarande inte i lager så jag mailar dem angående dessa problem.

20.10 (20 dagar senare)
Fortfarande helt dött från Webbhallens sida och min beställning har inte skickats iväg ännu och de har inte betalat tillbaka momsen. Musen är i lager men istället är det en annan vara som inte finns i lager! De har inte ens reserverat varorna åt mig, så när en vara kommer i lager så tar det slut på en annan...

Fan Webbhallen, ni har bra priser men jävlar vad er support SUGER!

Permalänk
Webhallen

Hej Virovaljo,

Jag försöker sammanfatta läget så som jag förstår det:

Eftersom du lagt en beställning på Webhallens svenska sida och betalt i svensk valuta med paypal som betalsätt har du också debiterats svensk moms. (Hade du beställt från vårat finska bolag är det något andra spelregler som gäller)

Steg ett här är första felet, det här borde inte ha skett:
Webhallen Sverige AB skeppar inte (medvetet) varor utomlands. Det är bland annat därför man inte ens kan ange land på sin order.
Men, nu blev det fel och din order gick genom då adress och postnummer på Åland inte på ett tillförlitligt och automatiserat sätt går att särskilja från svenska.

Så:
Om du av åländska tullen blir debiterad moms igen vid leverans så återbetalar vi detta vid uppvisande av kvitto. Men eftersom ordern ännu inte skeppats från oss så har ingen extra avgift ännu tagits från dig.

Vi hanterar knappt några Ålandsordrar alls, momsproblemet är väldigt unikt för Åland och vi har som sagt inte ens för avsikt att skeppa dit och därför är det många i personalen som aldrig har befattat sig med det då det berör uppskattningsvis cirka en order på miljonen.
Att vi inte drar av momsen direkt vid köptillfället beror på att bedrägeririsken är för stor (vid outhämtade paket eller nyttjande av ångerrätt).

Angående musen och stolen så ser jag inte riktigt varför din reservation inte hållit kvar dem. Så ska det onekligen inte gå till och jag ber om ursäkt för att det dröjts så. Stolen ska komma in i lager imorgon eller övermorgon som det ser ut nu och då skeppas ordern i sin helhet.

Den långa svarstiden vet jag inte riktigt heller men jag ska försöka gå till botten med det nu.

Skrivet av Virovaljo:

@Webbhallen Börjar bli trött på er support. Nedan följer någon form av "dagbok" eller vad man nu ska kalla det:

18.8
Tog kontakt med er via mail där jag frågade om ni kunde dra bort momsen från min order eftersom jag inte bor i Sverige. Jag hade även försökt betala min order genom mitt kreditkort vilket inte fungerade, så jag frågade samtidigt vad problemet var med kreditkortet. Uppgav förstås de sista siffrorna från kreditkortet så de kunde felsöka saken.

9.9 (22 dagar senare)
Webbhallen svarar äntligen på mitt mail och beklagar över den långa väntetiden. Ingen moms är avdragen från min order och de ignorerar mitt problem angående betalningen med kreditkortet. Jag står alltså fortfarande på ruta ett.

10.9 (1 dag senare)
Jag svarar på mailet jag fick av Webbhallen dagen innan och nämner åter igen problemet med kreditkortet.

15.9 (5 dagar senare)
Webbhallen svarar att de inte kan se något problem med kreditkortet från deras sida och det finns därför inget de kan göra åt saken. Vid detta tillfälle har jag redan kontaktat mitt kreditkortsbolag och de ser att transaktionen blivit nekad av Webbhallen och de är övertygade över att problemet således ligger hos dem.

16.9 (1 dag senare)
Jag lägger en beställning för varorna jag vill köpa, men jag väntar med att betala för dem eftersom Webbhallen lovat att dra av momsen först. Jag mailar dem och ber dem dra av momsen från min order.

21.9 (5 dagar senare)
De svarar och ber mig ge dem ordernumret så de kan dra av momsen.
Det visar sig att någon order aldrig skapas innan man betalar för sina varor i sin inköpskorg, så jag nämner detta åt Webbhallen.

23.9 (2 dagar senare)
De ber mig betala för ordern som vanligt för att sedan dra av momsen i efterhand genom att betala tillbaka den åt mig.

Jag beslutar mig för att betala med genom PayPal istället eftersom mitt kort inte fungerade hos Webbhallen. Jag betalar för mina varor och då skapas en order med ett tillhörande ordernummer. Jag mailar ordernumret till Webbhallen och ber dem dra av momsen. Det är även en vara (mus) som inte finns i lager, så jag frågar när den kan tänkas komma in (de två resterande varor i min beställning finns redan i lager).

25.9 (2 dagar senare)
Webbhallen tackar för ordern och meddelar att musen borde komma in i lager om en vecka. De påstår även att de kommer betala tillbaka momsen till mitt PayPal-konto som jag betalade ifrån.

7.10 (12 dagar senare)
Jag har fortfarande inte fått tillbaka några pengar för momsen och musen är fortfarande inte i lager så jag mailar dem angående dessa problem.

20.10 (20 dagar senare)
Fortfarande helt dött från Webbhallens sida och min beställning har inte skickats iväg ännu och de har inte betalat tillbaka momsen. Musen är i lager men istället är det en annan vara som inte finns i lager! De har inte ens reserverat varorna åt mig, så när en vara kommer i lager så tar det slut på en annan...

Fan Webbhallen, ni har bra priser men jävlar vad er support SUGER!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hej Virovaljo,

Jag försöker sammanfatta läget så som jag förstår det:

Eftersom du lagt en beställning på Webhallens svenska sida och betalt i svensk valuta med paypal som betalsätt har du också debiterats svensk moms. (Hade du beställt från vårat finska bolag är det något andra spelregler som gäller)

Steg ett här är första felet, det här borde inte ha skett:
Webhallen Sverige AB skeppar inte (medvetet) varor utomlands. Det är bland annat därför man inte ens kan ange land på sin order.
Men, nu blev det fel och din order gick genom då adress och postnummer på Åland inte på ett tillförlitligt och automatiserat sätt går att särskilja från svenska.

Så:
Om du av åländska tullen blir debiterad moms igen vid leverans så återbetalar vi detta vid uppvisande av kvitto. Men eftersom ordern ännu inte skeppats från oss så har ingen extra avgift ännu tagits från dig.

Vi hanterar knappt några Ålandsordrar alls, momsproblemet är väldigt unikt för Åland och vi har som sagt inte ens för avsikt att skeppa dit och därför är det många i personalen som aldrig har befattat sig med det då det berör uppskattningsvis cirka en order på miljonen.
Att vi inte drar av momsen direkt vid köptillfället beror på att bedrägeririsken är för stor (vid outhämtade paket eller nyttjande av ångerrätt).

Angående musen och stolen så ser jag inte riktigt varför din reservation inte hållit kvar dem. Så ska det onekligen inte gå till och jag ber om ursäkt för att det dröjts så. Stolen ska komma in i lager imorgon eller övermorgon som det ser ut nu och då skeppas ordern i sin helhet.

Den långa svarstiden vet jag inte riktigt heller men jag ska försöka gå till botten med det nu.

Oj vilken fart det var på supporten här i forumet! Jag mailade förstås er och frågade om ni skickar varor till Åland innan jag gjorde min beställning och de svarade att det gick bra, även att dra av momsen inte skulle vara några problem.

Nåja, skickas min beställning i morgon eller övermorgon så är jag nöjd, men ni bör verkligen se över er mailsupport ordentligt. Eftersom ni har bra priser så finns det stor chans att jag beställer varor av er i framtiden, ska jag då vända mig till den finska hemsidan?