Permalänk
Medlem

Snabbtest på PhysX

Hej. Skulle ni kunna köra ett "snabbtest" om det är värt att ha dedikerat PhysX kort i några titlar?

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att de kommer göra det, av samma anledning som att de inte sätter Physx som pluss på Nvidia kort. Det finns så otroligt få titlar som använder det. De som använder det får dock står fördel av Nvidia kort.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag tror inte att de kommer göra det, av samma anledning som att de inte sätter Physx som pluss på Nvidia kort. Det finns så otroligt få titlar som använder det. De som använder det får dock står fördel av Nvidia kort.

Men vad har få titlar med saken att göra egentligen? Det bryr jag mig inte om. Det enda jag vill veta om det ger prestanda överhuvudtaget. Även om det är för få titlar så finns det faktiskt många som spelar titlarna.

Metro 2033, Metro Last Night Borderlands 2 och ARMA 3 är exempelvis några titlar.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_hardware-acce...

Med tanke på titlarna i listan kan jag nog hålla med om att det skulle vara intressant med ett test.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej,

Det stämmer att vi inte prioriterat PhysX i testerna just eftersom det är såpass få titlar som stöder GPU-accelererad fysik. Det betyder dock inte att det är ointressant, men som alltid försöker först och främst täcka in de områden som är mest relevanta för det stora flertalet läsare.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Superlight:

Men vad har få titlar med saken att göra egentligen? Det bryr jag mig inte om. Det enda jag vill veta om det ger prestanda överhuvudtaget. Även om det är för få titlar så finns det faktiskt många som spelar titlarna.

Metro 2033, Metro Last Night Borderlands 2 och ARMA 3 är exempelvis några titlar.

Enligt Nvidia själva är det 27 spel som stödjer hårdvaruaccelererad fysik. Många av de spelen är gamla och gemensamt för de flesta är att effekterna är tveksamma. Borderlands 2 till exempel hade vattenfysik som såg ut som skit. Vattnet såg mer ut som kräm än som vatten. Maffia 2 hade välkänt överdrivna partikeleffekter där varje kula genererade en skottkärra grus. Ett annat roligt exempel från listan är Planetside 2 som har haft stödet avstängt mer tid än igång trots att det står med på listan. Utvecklarna har alltid avrått från att använda det då det leder till instabilitet.

Här är för övrigt den officiella listan: http://physxinfo.com/

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24