Vilken IPTV-leverantör för att kunna köra med HTPC?

Permalänk

Vilken IPTV-leverantör för att kunna köra med HTPC?

Bor i allmännyttan i Göteborg där det finns ComHem DVB-C för TV-utbudet.
Förra året fick vi fiber indraget och detta året bestämde sig ComHem för att "släcka" deras coax-nät.

Så nu blir jag tvungen att välja något IPTV-abonnemang.
Kör idag med Mediaportals TV-server för att kunna se på TV på flera klienter samtidigt och jag vill ju givetvis ha det att fortsätta fungera på det viset.
Har dock förstått att det inte alls går att få till det om man t.ex skulle välja Telias IPTV, då man blir låst till deras box.

I MP's TV-server finns det ju med en"virtuell mottagare" för att kunna köra med IPTV och nån lösning med USB-läsare för "program"-kort verkar ju inte heller omöjlig att få till.

Men.... Vilka leverantörer av IPTV ska man kika på för att kunna få till det?

Dessa aktörer levererar tjänster i fibernätet:

Alltele
Bahnhof
Bitcom
Bredband2
Bredbandsgruppen
Canal Digital
ComHem
IP-Sweden
Net@once
Serverado
T3
Tele2
Tyfon
Universal Telecom
Viasat

Permalänk
Medlem

Magin?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

???....

Permalänk
Rekordmedlem

Förmodligen syftar han på http://magine.com/ men har du en datorbaserad lösning så fungerar ju alla som sänder över normala internet och du är inte bunden till "kabeltv operatören" viaplay, netflix hbo och liknande fungerar också, det beror ju på vilket utbud du vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Förmodligen syftar han på http://magine.com/ men har du en datorbaserad lösning så fungerar ju alla som sänder över normala internet och du är inte bunden till "kabeltv operatören" viaplay, netflix hbo och liknande fungerar också, det beror ju på vilket utbud du vill ha.

OK, har aldrig hört talas om det där...

För min del så känner jag att TV egentligen inte är så viktigt, men min sambo och övriga vill ha TV, de vill kunna kolla på 5:an 3:an eller vilken kanal det nu än kan vara, precis som det funkar idag.

Dessutom så går man väl miste om en hel del live-grejjor om man nu bara skulle satsa på Netflix eller HBO (har förresten ett netflix-abb redan, de hade några serier som sambon ville se)

Jag vill alltså ha det som det är idag, att jag har en central server och diverse klienter runt om i lägenheten (allt som har nätverksanslutning och kan visa bild är en potentiell klient), samt inspelningar och allt lagras ju oxå centralt på servern så att de blir åtkomliga från valfri klient.

Uppbyggnaden av systemet gör ju att som det är idag alltid har tillgång till liveTV via VPN så länge min (eller övriga i hushållets) telefon har anslutning till Internet vill säga.

Från vad jag har förstått så är inte detta möjlig om man t.ex har Telias IPTV, då man helt enkelt är tvungen att använda deras box för att få det att fungera.
Nu levererar inte Telia några tjänster i det fibernätet som är indraget här så just det specifika problemet har jag ju inte, men jag vill ju veta om det är någon utav de aktörerna som jag nämnt tidigare som kör ett annorlunda system än Telia så man inte är bunden till att använda just deras box.

EDIT: Ber lite om ursäkt om jag uttrycker mig rörigt, grumligt eller på något annat sätt som gör mig svår att förstå, har nyligen krossat min häl och får en del goa tabletter.....

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte använda dvb t ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte använda dvb t ?

Möjligheten finns väl kanske, sist jag testade var mottagningen rent av urkass, bor nedanför en liten bergsknöl som står mellan mig och masten.....
Har ju ett DVB-T-kort liggandes så det kostar mig ju inget att testa, men har som sagt haft problem med det tidigare (eftersom man är tvingad att använda inomhusantenn blir man ju lite begränsad...).
Dessutom iom att man blir tvingad byta teknik så kör de för närvarande med en del goa erbjudanden vad gäller kanalutbudet via IPTV.

Egentligen så ska det väl funka med vilken IPTV-leverantör som helst så länge inte krypteringen är bunden till den specifika boxen de använder.
Alltså så länge abonnemanget kommer med ett programkort borde det funka (OM det inte är pairat till boxen).