Tror folk verkligen på kryptovalutorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Alla coins är ju egentligen pengar betalade för att beräkningar skall göras. Kommer på en smartare beräkningsmetod eller någon helt ny typ av dator (Kvantdator, megadator, whateverdator) som genomför beräkningarna på nolltid kommer ju värdet försvinna.

Har du läst tråden eller lite grundläggande information om hur dessa valutor fungerar? Med större beräkningskraft kommer en högre svårighet, så samma antal mynt som nu kommer att genereras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Har du läst tråden eller lite grundläggande information om hur dessa valutor fungerar? Med större beräkningskraft kommer en högre svårighet, så samma antal mynt som nu kommer att genereras.

Givetvis. Men har du läst mitt inlägg? Jag pratar inte om att man får en dubbelt så snabb dator. Jag pratar om att beräkningarna blir triviala att genomföra och att mänskligheten inte längre har behov av beräkningar då det är så enkelt.

Till skillnad från mark eller mat. Energi är samma sak, skulle man lösa det så skulle det tappa värde. Fusionsreaktor, nytt sorts "superkraftverk" eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Givetvis. Men har du läst mitt inlägg? Jag pratar inte om att man får en dubbelt så snabb dator. Jag pratar om att beräkningarna blir triviala att genomföra och att mänskligheten inte längre har behov av beräkningar då det är så enkelt.

Till skillnad från mark eller mat. Energi är samma sak, skulle man lösa det så skulle det tappa värde. Fusionsreaktor, nytt sorts "superkraftverk" eller dylikt.

Beräkningarna kommer oavsett datorkraft ta lika lång tid att lösa. Så även om du har en närmast oändligt snabb dator kommer beräkningarna att verka lika svåra att lösa som nu, och värdet behålls.

Förövrigt bestäms värdet av kryptovalutor inte bara av miners, utan av efterfrågan av mynten från antingen folk som vill handla med de eller håller på med valutaspekulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Man tar inte från någon. man tar från en källa som är inställd på att släppa loss en viss mängd bitcoins.

Så de har inget värde? Jag menar om de är gratis att ta dem från källan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Så de har inget värde? Jag menar om de är gratis att ta dem från källan.

Man måste utföra beräkningar för att få dom. Desto bättre hårdvara desto snabbare går det. Alltså inte direkt grattis.

Permalänk

Med en standard gameing rigg som är på 12 timmar om dygnet hur många dagar skulle det ta att få tag på en bitcoine? Som exempel proc. 2500k och grafik:280X ? Pratar vi år?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Så de har inget värde? Jag menar om de är gratis att ta dem från källan.

280x är väl typ som 7970. Den ligger på 555-825 Mhash/s enligt https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Jag provade med 700 Mhash/s på denna http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator

och det står att du får
per Month 0.00598020 BTC
$4.93

Detta är dock om du har på den dygnet runt. Verkar som att svårighetsgraden är väldigt väldigt hög.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Med en standard gameing rigg som är på 12 timmar om dygnet hur många dagar skulle det ta att få tag på en bitcoine? Som exempel proc. 2500k och grafik:280X ? Pratar vi år?

Med ett 280x skulle det ta dig typ 5 år

Permalänk
Medlem

Svårigheten att få fram dem är inte det som skapar värdet, det har visserligen med det att göra, i och med regeln om efterfrågan och tillgång, men det är efterfrågan som är drivande. Och den handlar bara om förväntningar på framtida värde, alltså spekulation om man så vill.

Det finns inget unikt med framställningen av kryptovalutorna, för så gott som varenda naturresurs gäller samma sak, det är lättast i början och det kräver en ökad arbetsinsats för varje enhet allt eftersom utvinningen fortskrider. Men få saker har slagit igenom som valuta på bred front (guld och övriga ädelmetaller är det enda exempel jag kan komma på, förutom lokala undantag som snäckskal och vad det nu kan vara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Beräkningarna kommer oavsett datorkraft ta lika lång tid att lösa. Så även om du har en närmast oändligt snabb dator kommer beräkningarna att verka lika svåra att lösa som nu, och värdet behålls.

Så det är alltså meningslöst att bygga en avancerad rigg, eftersom beräkningarna tar lika lång tid att lösa oavsett datorkraft? Verkar ologiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Så det är alltså meningslöst att bygga en avancerad rigg, eftersom beräkningarna tar lika lång tid att lösa oavsett datorkraft? Verkar ologiskt.

Den går givetvis inte efter enskilda datorer utan just den totala beräkningskapaciteten på nätverket, så om någon enskild person uppfann en superdator som motsvarade 100X nuvarande beräkningskapaciteten skulle denne i princip få 99% av alla skapade mynt, men de skapade mynten kommer inte överstiga de antal som skulle skapas före den nya utrustningen, bara fördelningen av mynten ändras.

Permalänk
Inaktiv

Det är bara spekulanter som köper valutorna. Jag tror att det är bara BitCoin och LiteCoin som har en chans. Jämför Visa och MasterCard.

Permalänk
Medlem

Tjänade 1700 spänn på mina DOGE igår, såatteeh

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120627:

Det är bara spekulanter som köper valutorna. Jag tror att det är bara BitCoin och LiteCoin som har en chans. Jämför Visa och MasterCard.

vad menar du med spekulanter

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon120627:

Det är bara spekulanter som köper valutorna. Jag tror att det är bara BitCoin och LiteCoin som har en chans. Jämför Visa och MasterCard.

Jag tror andra valutor har stora möjligheter att etablera sig men ja det är i princip endast spekulation. Jag har beskrivit en del problem med bitcoin och litecoin i signaturen(odincoin) och hoppas komma igång ordentligt med min valuta i år.

ev börja med en experimentell valuta först där jag testar lite idéer och ev tjänar lite pengar på det decentraliserade pyramidspelet, dagens kryptovalutor liknar faktiskt mer ett pyramidspel än valuta även om det inte ser exact ut som ett pyramidspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Men till skillnad från vanliga valutor så finns det en begränsad mängd av kryptovalutorna.

Vanliga valutor trycks det dels upp nya pengar varje år och utöver det kan banker, eftersom de bara behöver n del av vad de lånar ut kontant, skapa nya pengar.

Absolut, men som jag försökte fundera över i en annan tråd men inte fick någon feedback på, vad händer med valutorna när allt (eller det mesta så att det är otroligt svårt att få fram det som är kvar) är minat då? Hur många valutor kommer överleva den initala fasen där det går att "tjäna" pengar på valutan, inte bara använda den för ett betalsyfte?

Permalänk
Avstängd

Det är gambling fram till den dagen politikerna bannar växlingskontoren eller stoppar anonymiteten.

Kan inte folk köpa knark anonymt längre tappar ALLA kryptovalutor allt värde och då har man som politiker uppnått målet med att stoppa skattesmitare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Det är gambling fram till den dagen politikerna bannar växlingskontoren eller stoppar anonymiteten.

Kan inte folk köpa knark anonymt längre tappar ALLA kryptovalutor allt värde och då har man som politiker uppnått målet med att stoppa skattesmitare.

Ja, det ju enkelt för myndigheterna. Eller inte. Det är ju inte så att man kan ta ut pengar i minuten och sedan växla privat om man vill det, eller så.
Och varför skulle de vilja stoppa detta? Ska de även stoppa möjligheterna att köpa presentkort eller varför inte andra värdebevis till online spel också? Enda sättet myndigheterna kan stoppa anonymiteten är om de gör en lag som förbjuder verksamheten på internet i de flesta länder. Jag, tror det skeppet har seglat, nu när Google ska börja sälja program och tjänster för bitcoins.

Jag förstår inte hur ni menar att det är ett pyramidspel?

Permalänk
Discokungen

Hittade en liten rolig historia på Gizmodo:

Two economists are walking down the street when they come across a hundred dollar bill lying on the ground. The first economist says, "Should we pick it up?" The second replies, "Why bother? If it were real, someone else would have picked it up already."

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Ja, det ju enkelt för myndigheterna. Eller inte. Det är ju inte så att man kan ta ut pengar i minuten och sedan växla privat om man vill det, eller så.
Och varför skulle de vilja stoppa detta? Ska de även stoppa möjligheterna att köpa presentkort eller varför inte andra värdebevis till online spel också? Enda sättet myndigheterna kan stoppa anonymiteten är om de gör en lag som förbjuder verksamheten på internet i de flesta länder. Jag, tror det skeppet har seglat, nu när Google ska börja sälja program och tjänster för bitcoins.

Jag förstår inte hur ni menar att det är ett pyramidspel?

Stämmer bra eftersom BTC=USD.
Du kanske gå in i en butik och fråga om du kan köpa ett presentkort på 10 gram heroin helt skattefritt och se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men som jag försökte fundera över i en annan tråd men inte fick någon feedback på, vad händer med valutorna när allt (eller det mesta så att det är otroligt svårt att få fram det som är kvar) är minat då? Hur många valutor kommer överleva den initala fasen där det går att "tjäna" pengar på valutan, inte bara använda den för ett betalsyfte?

Det intressanta är ju att när "allt" är mineat så får man teoretiskt sett kraftig deflation, eftersom penningmängden inte kan växa med ekonomin.

I praktiken finns inte en ändlig mängd, eftersom penningmängden kan växa genom nya bitcoin-varianter, så argumentet att det finns en ändlig mängd är falskt.

Permalänk
Medlem

Ingen av dagen kryptovalutor kommer hålla. Bitcoin har problem med att dom är begränsade och att det är en extremt liten minoritet som äger en stor majoritet av alla coins.

Eftersom det finns så "få" coins som kommer in i systemt blir varje coin värt väldigt mycket vilket gör det knepigt att köpa mindre produkter i och med att det är rätt jobbigt att läsa 0.00483bitcoins istället för typ 1$.

Litecoin löser dom flesta problemen bitcoin har, men tror av en magkänsla inte på att litecoin kommer slå igenom som bitcoin. (Troligen för att det inte finns någa ASIC miners som kan få värdet att influeras enormt snabbt)

Skrivet av gabriel15:

Det är gambling fram till den dagen politikerna bannar växlingskontoren eller stoppar anonymiteten.

Kan inte folk köpa knark anonymt längre tappar ALLA kryptovalutor allt värde och då har man som politiker uppnått målet med att stoppa skattesmitare.

Jag kan köpa knark VÄLDIGT lätt anonmyt med Svenska kronor, Dollar, Pund, Euro och troligen alla valutor.

Det är hysteriskt kul hur oplästa tror att det bara är köpa knark anonmyt som är intressant med kryptovalutor
Specielt när kryptovalutor i dagsläget är bara så anonyma du själv gör dom.
Om min address vore BITCOINWALLET123 och jag skickar 1bitcoin till addressen BITCOINDRUGDEALER#1 så kan alla se den exchangen. Om man sedan kopplar BITCOINWALLET123 till mig så kan man spåra ALLA transaktioner jag har gjort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

Ingen av dagen kryptovalutor kommer hålla. Bitcoin har problem med att dom är begränsade och att det är en extremt liten minoritet som äger en stor majoritet av alla coins.

Visst är det ett problem att de är få coins och att många fick mycket i början.

Citat:

Eftersom det finns så "få" coins som kommer in i systemt blir varje coin värt väldigt mycket vilket gör det knepigt att köpa mindre produkter i och med att det är rätt jobbigt att läsa 0.00483bitcoins istället för typ 1$.

Kan lösas.

Citat:

Litecoin löser dom flesta problemen bitcoin har, men tror av en magkänsla inte på att litecoin kommer slå igenom som bitcoin. (Troligen för att det inte finns någa ASIC miners som kan få värdet att influeras enormt snabbt)

Varför skulle det vara ett problem att det inte finns ASIC. Det är en fördel.

Citat:

Jag kan köpa knark VÄLDIGT lätt anonmyt med Svenska kronor, Dollar, Pund, Euro och troligen alla valutor.

Knappast. Hur skulle du lyckas med det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Det intressanta är ju att när "allt" är mineat så får man teoretiskt sett kraftig deflation, eftersom penningmängden inte kan växa med ekonomin.

Ja, det blir deflation. Och det är ju en fördel för de som äger BTC. Det anges ju som en fördel med BTC. Men som du säger, så kommer det kanske bromsas av att andra alternativ kommer.

Permalänk
Medlem

Nvidia och AMD borde ge ut varsin egen kryptovaluta där man kan köpa grafikkort av dem i den valutan. Snacka om guld rush som göder sig själv!

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

Jag kan köpa knark VÄLDIGT lätt anonmyt med Svenska kronor, Dollar, Pund, Euro och troligen alla valutor.

Det är hysteriskt kul hur oplästa tror att det bara är köpa knark anonmyt som är intressant med kryptovalutor
Specielt när kryptovalutor i dagsläget är bara så anonyma du själv gör dom.
Om min address vore BITCOINWALLET123 och jag skickar 1bitcoin till addressen BITCOINDRUGDEALER#1 så kan alla se den exchangen. Om man sedan kopplar BITCOINWALLET123 till mig så kan man spåra ALLA transaktioner jag har gjort.

Jag tror majoriteten inte kan köpa knark väldigt lätt i de valutor du nämner.

Annars förstår jag hur du tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag tror majoriteten inte kan köpa knark väldigt lätt i de valutor du nämner.

Annars förstår jag hur du tänker.

Den majoriteten som inte klarar att köpa för vanliga papers pengar skulle antingen inte hitta till kryptovalutor, eller är socialtinkapabla.

Jag som har 0, totalt noll intresse i droger av alla slag vet hur jag skulle kuna införskaffa det med papperspengar relativt smidigt anonymt.

Permalänk
Medlem

Tror inte att det kommer bli något av kryptovalutor i framtiden med tanke på att dogecoin har förstört allting

Permalänk

Till er som tror att det är ett problem att det bara finns 21 miljoner bitcoins, tänk på decimalerna. Vi kan lika gärna räkna i millibitcoins och helt plötsligt har vi 21000 miljoner millibitcoins istället, man kan ta detta några steg till så det finns inget problem med antalet coins.

Permalänk

Jag tror personligen inte tillräckligt på dem för att använda mig själv utav dem, eller att bygga riggar (och köpa in hårdvara) för att mine'a. Men klart att det finns pengarna att tjäna, så kommer folk att prova.

Om man sedan fortsätter eller lägger av beror nu på hur mycket avkastning man får i förhållande till hur enkelt det är.
Är frestad att prova, men tveksamt om jag kommer orka köpa in det som behövs, det skall ju liksom betala sig..

Visa signatur

Om vi inte förstår den teknik vår värld är byggd av, hur ska vi då kunna känna oss delaktiga i den?
// Okänd