Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emil.St:

Hade ett 770 4gb med en okey OC på kanske 1280/7800, körde bf4 allt maxat i kampanjen då den är mer krävande och toppade på ganska exakta 3GB på en 1080p skärm. Använde Gpu-Z för att mäta så ditt påstående är fel. Kan även meddela att 2.5gGB är det vanligaste för mitt kort att använda i bf4. Sedan om det har någon betydelse i FPS i spelet är en annan sak.

Kampanjen är mindre krävande än MP delen -.-

Dessutom har du ett kort som inte aktivt kan använda sig av 4GB pga. för liten minnebus.

Prova gå in på en full 64 man server i BF4 i Ultra med MSAA på fullt så ska du se att Vram användandet kommer att skjuta iväg ganska fort. Sedan om du vill sitta med fler än en skärm så kommer du snabbt få slut på vram.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Screen tearing har inget med vilken GPU du har. Sedan så har inte Nvidia haft hög lägstanivå. Faktiskt har deras lägstanivåer varit ganska horribla där de bla. släppt drivrutiner som bränt lite äldre grafikkort och dessutom haft drivrutiner som bokstavligt satt eld på kort. Sedan har vi deras underbara GPU boost som hindrar kortet att gå över 80 C (för någon anledning) och det stänger av sig över denna temperatur. Så att påstå att Nvidia kort är simpla att ha och göra med och är enbart klass är naivt att påstå. De har sina egna problem.

Halloj yxan De problem du hävdar att nvidia har är ju argument som amd har präglats utav i flera år. självklart sker detta alla leverantörer, men det intressanta är vilka som håller den högsta standarden och är lättast för den enkla konsumenten. Där är nvidia bättre, det är ju trots allt det du som konsument betalar för. Det med över 80C är en inställning, förmodligen kopplat till något enstaka grafikkort som utformats med en kylare från en specifik leverantör. när man pratar amd så rekommenderar de flesta att man skall köpa till en annan fläkt osv.

Själv körde jag med ASUS r9 280x directCuII i 2 månader. värmen kom aldrig över 65grader (trots jag maxade ultra inställningar bf4 och låg i snitt på 55 pfs). Men då mitt kort gick sönder på garanti så valde jag gtx 780 ti kortet från asus med directCuII.

Det finns plus och minus med amd och nvidia. överlag så tycker jag att man får vad man betalar för! punkt ^^

Visa signatur

Grundare för: Alla Talar Svenska - Gemenskap
Discord hittar ni på vår hemsida: https://www.allatalarsvenska.nu/

|CPU: I7 4770K 4.0Ghz | MB: MSI Z87-G45 gaming|RAM: DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |GPU: MSI nvidia GTX 1070 | Skärm: Asus VG248 144Hz | Burk: Fractal Design Define R4 artic white |SSD: Samsung SSD 840 Evo 120GB + 240 | Nätagg: Cooler Master 600W | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s 7200rpm | Wifi nätverkskort: ASUS PCE-AC68 AC1900 | OS: Wind 10 | Tangentbord: SteelSeries APEX 350 |Mus: SteelSeries Rival |Hörlurar : SteelSeries H

Permalänk
Medlem

Allt tjafs om bättre/sämre drivrutiner = finns inga sämre eller bättre drivrutiner längre.

AMDs 280/290-kort är gjorda för att gå varma. Höj fläkten själv med en egen fläktkurva om du tycker att 85 grader är skrämmande. Korten kan gå så varma utan problem.

Pris/prestanda vinner AMD överlägset. Tycker nvidia är lite som ett klädesplagg med känt märke ibland. Nästan så jag vågar påstå att AMD har bättre pris/prestanda på sina kort i alla pris-varianter.

Nej, jag är ingen AMD-fanboy. Jag köper det som är bäst till bäst pris. 280x är helt klart bättre pris/prestanda än gtx 770.

Om nvidia slår AMD pris/prestanda om ett halvår kommer jag prata bättre om nvidia. Så enkelt är det.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk

Varför sitta och trängas på Nvidias trånga Vram och överprisade grafikkort? Klart att Titan finns ju men då sitter man ju på pluttebussen också, nää tack AMD får det allt vara

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Avstängd

man kan nu köpa Asus 780 DC II för 3816kr och för det priset så lär det bli Nvidia den här gången + att G-synk verkar mer intressant än mantle..så hej då AMD och tack för dessa år!

Permalänk
Medlem

Eftersom nvidia köpare betalar högre pris för mindre så måste de känna att de gjort rätt val - kallas även bekräftelsebehov. Jag kan förstå att folk köper titans om de vill spela på 3-6 skärmar, men många köper ju titan och sitter med en skärm i 1080p och tycker att det var fan i mig det bästa köpet de gjort. Nej, det var det definitivt inte.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Avstängd

Amd billigare högre ljud mer prisvärt

Nvidia dyrare tystare bättre kvalitet.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

Vem har längst penis tråd igen ? Att försöka övertyga den ena parten är bara onödigt. köp vad du vill. Jag personligen tycker NVIDIA är bättre än AMD efter att jag haft AMD 3 gånger senaste 14 åren så har de åren jag haft NVIDIA varit för mig enklare, smidigare och rentutsagt mindre buggar ( men de är bara min åsikt) Jag tycker Radeon gör ett fantastiskt jobb med tanke på att de oftast är lite billigare i priskostnad. Mantle, G-Sync, Freesync, oavsett märke så blir du nog rätt nöjd om du väljer rätt modell klass i respektive märke. Vill du lira på ultra och höga upplösningar så kommer du få hosta upp mycket pengar vilken väg du än går. Det där med kylning har väl handlat om referenskylare oftast, men köper du från Radeon från topp leverantörer som ASUS, Sapphire med mer så kommer du få bra kylningslösning så det påverkar dig inte alls

Men låt oss säga att du väljer ett 290 som har referenskylare så har NVIDIA bättre temperaturer på ett 780 , 780ti det kan du kika på i diverse tester på olika hemsidor.

Det du behöver tänka på egentligen är väl att Nvidia skaffar G-sync skärmar eller löst kort som du sätter dit själv på din skärm och det kommer troligtvist inte stödja Radeon kort iaf inte vad jag hört. Skaffar du Radeon så kommer väl Mantle inte vara lika effektivt om ens samarbeta heller ( är inte hundra på detta) sen kommer Radeon med något som heter Freesync men lite information om det ännu. Så att korsa G-sync skärm med mantle radeon kort är kanske inte optimalt men ja du förstår väl själv ^^

Ta de du värdesätter ekonomiskt och du tycker verkar ska man säga är snyggast och coolast - båda två leverantörerna gör ett bra jobb. D

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Amd billigare högre ljud mer prisvärt

Nvidia dyrare tystare bättre kvalitet.

Undra hur du tänkte där är Radeon 290X med ASUS egna kylare mer högljudd än vad ASUS 780 ti med exakt samma kylning menar du? Lite nyfiken hur du tänkte. Är de noterbart menar du då? GPU jobbar ju givetvist olika men du menar alltså att exakt samma kylning på Radeon kontra NVIDIA är stor skillnad då när du säger att AMD är mer högljud?

http://www.inet.se/produkt/5411067/asus-radeon-r9-290x-4gb-di...

http://www.inet.se/produkt/5410099/asus-geforce-gtx-780-ti-3g...

ASUS fläktar https://www.youtube.com/watch?v=totFkHQftaI

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Mitt 7970ghz använder ca 2100mhz på 64 spelare i bf3 på ultra. Med min fx 8350 och på en 60hz 1920x1080 skärm

2100 MB menar du väl?

Skrivet av imagine9:

Kan hända att jag är lite för seg nu men jag tänkte tala ur skägget.
Jag valde 280X och vart nöjd men inte tillräckligt.

AMD = Mkt krav på dig som användare att ha reda på vilka drivrutiner som funkar bäst (gamla eller nya osv). R9 serien har haft många problem med drivrutiner. Själv upplevde jag screen tearing vilket var ganska vanligt bland r9 serien. de är ojämna i sin prestationsnivå spel till spel.

Nvidia = Väldigt simpla att ha å göra med. dyra men prisvärda. de har en hög lägstanivå dvs jämn och hög prestationsnivå spel till spel.

Hoppas jag va till någon nytta
Ta hand om er där ute.

Bäst drivrutin för mitt grafikkort (Sapphire R9 290) har varit 13.11 beta 9.2. Nu använder jag dock inte crossfire så jag känner inte till hur bra/dåligt alla funktioner är på AMD kortet. Jag borde kolla upp hur mycket minne grafikkortet använder i Skyrim som jag mestadels spelar. Har en del 2k och 4k texturer i spelet

Någon som vet vilken dag Catalyst 14.1 Beta skulle släppas? Det var ju i januari vad jag minns

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Emil.St:

Hade ett 770 4gb med en okey OC på kanske 1280/7800, körde bf4 allt maxat i kampanjen då den är mer krävande och toppade på ganska exakta 3GB på en 1080p skärm. Använde Gpu-Z för att mäta så ditt påstående är fel. Kan även meddela att 2.5gGB är det vanligaste för mitt kort att använda i bf4. Sedan om det har någon betydelse i FPS i spelet är en annan sak.

Du fattar fortfarande inte vad jag menar.

DU KOMMER FÅ så låg FPS innan VRAM sticker iväg att DET ÄR inte värt de.

Och ja har du mer MINNE kan den allokera mer minne.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat en del onödiga kommentarer som stred mot forumregel § 1.6. Det finns en "gilla-knapp" ifall någon endast önskar visa medhåll.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

2100 MB menar du väll?

Ja det gör jag, skrev fel

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fixxarn93:

Hej allihopa. Jag har tänkt köpa nytt grafikkort men jag vet inte vilket jag ska köpa. Mantle är ju väl omtalat men är det värt att vänta på det? Det kan ju bli en flopp eller så blir det asbra. Korten som jag funderar kring specifikt är antingen ett GTX 770 eller ett AMD R9 280X. Jag skulle gärna vilja veta vilket att välja som smartast val.

AMD!

For the babes.
https://www.google.se/search?q=ati+girls+pictures&espv=210&es...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

https://www.google.se/search?q=ati+girls+pictures&espv=210&es...

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk

https://www.google.se/search?q=nvidia+guy+pictures&source=lnm...

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hjälpsam

Mums!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imagine9:

Halloj yxan De problem du hävdar att nvidia har är ju argument som amd har präglats utav i flera år. självklart sker detta alla leverantörer, men det intressanta är vilka som håller den högsta standarden och är lättast för den enkla konsumenten. Där är nvidia bättre, det är ju trots allt det du som konsument betalar för. Det med över 80C är en inställning, förmodligen kopplat till något enstaka grafikkort som utformats med en kylare från en specifik leverantör. när man pratar amd så rekommenderar de flesta att man skall köpa till en annan fläkt osv.

Själv körde jag med ASUS r9 280x directCuII i 2 månader. värmen kom aldrig över 65grader (trots jag maxade ultra inställningar bf4 och låg i snitt på 55 pfs). Men då mitt kort gick sönder på garanti så valde jag gtx 780 ti kortet från asus med directCuII.

Det finns plus och minus med amd och nvidia. överlag så tycker jag att man får vad man betalar för! punkt ^^

Nej. GPU boost 2.0 har en gräns på 80C där kortet klockar ner sig totalt eller helt enkelt stänger av sig över 80 grader. Detta är inget inställingsproblem. Det är bara så tekniken fungerar.

https://www.google.se/search?q=Picture+that+has+nothing+to+do...

Why do you lie to me google?!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du fattar fortfarande inte vad jag menar.

DU KOMMER FÅ så låg FPS innan VRAM sticker iväg att DET ÄR inte värt de.

Och ja har du mer MINNE kan den allokera mer minne.

Så mer minne = mer minnes användning, då förstår jag varför du skrev som du skrev. Visste inte om detta men nu vet jag, tack

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3