Telia digital tv, får det inte att fungera med min router.

Permalänk

Telia digital tv, får det inte att fungera med min router.

Hej

Skaffade nyligen Telia digital-tv.

Jag har Telias Fiber och en egen router kopplad till uttaget i väggen. D-Link DIR 855.

Fick hem telias boxer, Motorola Digitalbox VIP 1003.

Kopplade in nätverkskabeln från boxern till routern.

Det fungerar inte, får upp på teven att boxern inte kan ladda ner programvaran, ''vara vänlig starta om modemet'' osv.

Jag startade om modemet, fungerar ändå inte.

DHCP server är aktiverat på routern och även Multicast Streams.

Verkar som att boxern har kontakt med routern men att den inte får tillgång till internet.

Är man verkligen tvungen att använda sig av Telias egen Smart Router för att få detta att fungera ?

Annars så fungerar bredbandet hur bra som helst med egen router, antar att det är för att det är gemensam switch i hyreshuset.

Tack på förhand !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Hej

Skaffade nyligen Telia digital-tv.

Jag har Telias Fiber och en egen router kopplad till uttaget i väggen. D-Link DIR 855.

Fick hem telias boxer, Motorola Digitalbox VIP 1003.

Kopplade in nätverkskabeln från boxern till routern.

Det fungerar inte, får upp på teven att boxern inte kan ladda ner programvaran, ''vara vänlig starta om modemet'' osv.

Jag startade om modemet, fungerar ändå inte.

DHCP server är aktiverat på routern och även Multicast Streams.

Verkar som att boxern har kontakt med routern men att den inte får tillgång till internet.

Är man verkligen tvungen att använda sig av Telias egen Smart Router för att få detta att fungera ?

Annars så fungerar bredbandet hur bra som helst med egen router, antar att det är för att det är gemensam switch i hyreshuset.

Tack på förhand !

Japp du är tvingad till att använda Telias egen smart router om du vill få digitaltv att fungera, det är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, köpt samma switch som den här killen http://adamwesterberg.se/blog/att-bli-fri-fran-telia-smart men inte riktigt klurat ut hur allt ska fungera är inte riktigt så hightec på nätverkslösningar längre.

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Rekordmedlem

Nej man behöver inte använda smarten, man behöver bara konfa vlanen rätt
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skribent

Har själv Cmore via Telia på ADSL, och har inte hittat något sätt att få varken IP telefonin eller Digital TV att fungera utan modemet de skickade ut... dock funkar internet med vilken annan router som helst (i teorin).

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har själv Cmore via Telia på ADSL, och har inte hittat något sätt att få varken IP telefonin eller Digital TV att fungera utan modemet de skickade ut... dock funkar internet med vilken annan router som helst (i teorin).

Du behöver som sagt ställa in vlanen rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Skrivet av mrqaffe:

Du behöver som sagt ställa in vlanen rätt.

Eller eftersom det handlar om ADSL: Du behöver bara ställa in rätt VPI/VCI.
Vilket är 8/45 för TV.

Permalänk

Ok tack för svar!

Men vetefan om jag orkar börja trixa med nätverket.. känner på mig att det kommer gå åt en hel del timmar.. så mycket annat som kräver ens tid =P
29kr i månaden är väl inte hela världen, men känns snålt att man inte får låna smart routern när man ändå har tecknat bredband/tv avtal..

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ett antal trådar om detta tidigare.

Har du ADSL kan du be Telia brygga Smarten. Då hanterar den telefoni och TV medan du kan koppla en egen router i port 4.

Har du fiber kan du bli av med Smarten helt. Be Telia om en Tilgin-adapter för telefonin och byt sedan ut Smarten mot tex en Asus RT-N66U som faktiskt hanterar Telias TV med rätt inställningar.

Jag har själv köpt en switch som hanterar VLAN i mina försök att få bort Smarten (jag har fiber), men det vet i fåglarna om det är värt det med tanke på ovan, för det är rätt mycket att hålla reda på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Finns ett antal trådar om detta tidigare.

Har du ADSL kan du be Telia brygga Smarten. Då hanterar den telefoni och TV medan du kan koppla en egen router i port 4.

Har du fiber kan du bli av med Smarten helt. Be Telia om en Tilgin-adapter för telefonin och byt sedan ut Smarten mot tex en Asus RT-N66U som faktiskt hanterar Telias TV med rätt inställningar.

Jag har själv köpt en switch som hanterar VLAN i mina försök att få bort Smarten (jag har fiber), men det vet i fåglarna om det är värt det med tanke på ovan, för det är rätt mycket att hålla reda på.

Ok, jag kör på Telias fiber. Har redan en ganska påkostad router, D-Link DIR 855. Känner inte direkt för att byta bort den. Skaffar jag Smart Modemet från telia så kostar den ungefär 350kr per år, så det är väl kanske mera värt. Får väl koppla D-Link routern till Telias router istället, om det fungerar ?

Visa signatur

Cooler Master G650M|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Problematik:

Ok, jag kör på Telias fiber. Har redan en ganska påkostad router, D-Link DIR 855. Känner inte direkt för att byta bort den. Skaffar jag Smart Modemet från telia så kostar den ungefär 350kr per år, så det är väl kanske mera värt. Får väl koppla D-Link routern till Telias router istället, om det fungerar ?

Du kan be dem brygga Smarten även med fiber. Sedan kopplar du in din D-Link i uttag 4. Jag fattar det som att man kan köra TV på de andra tre portarna och att telefonin hanteras av Smarten som tidigare. Men för att vara säker kan du ju dubbelkolla med Telia.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du kan be dem brygga Smarten även med fiber. Sedan kopplar du in din D-Link i uttag 4. Jag fattar det som att man kan köra TV på de andra tre portarna och att telefonin hanteras av Smarten som tidigare. Men för att vara säker kan du ju dubbelkolla med Telia.

Ok nu har jag D-Linken kopplad till uttag 4 på smart routern. Men om jag nu vill koppla min boxer trådlöst till smart routern hur går jag då tilllväga ?
Jag har redan en König Trådlös Brygga CMP-WNAP20. Boxern är nån slags motorola som saknar trådlös anslutning.
Kanske vore homeplugs ett bra alternativ ? Då slipper jag dra nätverkkabel tvärs över rummet i alla fall.

Alltså att jag kopplar min König trådlösa brygga till digitaltv uttaget på smartroutern och sen nätverkskabel från homeplug till uttaget på boxern ?

Visa signatur

Cooler Master G650M|