Permalänk
Medlem

Felaktig temperatursensor för CPU

Hej Sweclockers,

När jag kör intel burn test (eller annat stress program) på datorn, så kan temperaturen hoppa från ca 45 grader till 75 grader på någon enstaka sekund sen hoppa tillbaka ner till låg temperatur. Den höga temperaturen visas alltså i 1-2 sekunder innan temperaturen hoppar tillbaka till där den var innan.

Delarna är följande:
Mobo: Asus Maximus VI Impact
CPU: I5 4670k (@3.4Ghz)
Kylare: Noctua u12s (Pull config)
GPU: Integrerad

En inspelning av problemet finns här: http://youtu.be/VtY_udEGozo
Problemet börjar efter ca 30 sekunder i filmen ovan.

Både HWinfo32 och Realtemp visar samma temperaturspikar.

Vad tycker ni att jag ska göra åt problemet?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så är de helt normalt. Den går ner då ena testa avslutas och upp igen då nästa startar. Kolla din intel burn test.
Däremot rekommendera jag inte så många övervakningsprogram då du testar. testa vilka som inte visare fel och sedan använde dem. Kan rekommendera realtemp. Kolla även om CPU beter sig likadant i prime95

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vad jag kan se så är de helt normalt. Den går ner då ena testa avslutas och upp igen då nästa startar. Kolla din intel burn test.
Däremot rekommendera jag inte så många övervakningsprogram då du testar. testa vilka som inte visare fel och sedan använde dem. Kan rekommendera realtemp. Kolla även om CPU beter sig likadant i prime95

Tack för svaret

Jag har provat Prime95 nu och problemet verkar bara uppstå med Intel Burn test. Med Prime95 klättrar temperaturen upp till 60c och stannar där utan att hoppa upp/ner mer än några grader. Lite konstigt dock att Prime95 inte driver upp temperaturen lika högt som Intel burn.

Permalänk
Medlem

Det gör den inte. Men du behöver köra alternative 2 i Prime95 för max temp. rekommendera att testa alla inställningar lite. Har nyligen börjat mer seriöst med Intel burn test. (linpack om jag fattat rätt) Prime95 hittar fortfarande minnesproblem som inte memtestx86 ser för mig. Men känns inte som prime95 är så bra att tästa mycket ram idagsläget. Men det är det jag först och främst rekomenderar fortfarande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Är normalt för IBT speciellt när man kör standard läget.
sätter man på max kan tempen gå upp en hel del till.

Prime95 och IBT arbetar på olika sätt också, och går man över standard så är det rejält svettigt för CPU, betydligt tuffare stress.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300