BF4: Standardvapnet ofta det bästa vapnet

Permalänk
Medlem

BF4: Standardvapnet ofta det bästa vapnet

Jämför man standard DMRen med övriga DMRer som kan låsas upp så ser den i princip ut att ha de bästa egenskaperna, ungefär som med pistolerna tycker jag. Andra DMRer kanske är bättre på någon enskild sak men är då betydligt sämre på samtliga andra egenskaper. Ett enskilt vapens något starkare egenskap tycks inte väga upp övriga betydligt sämre egenskaper jämfört med standardvapnet.

Varför ska man eg. använda en annan DMR än de övriga? Finns det något bättre sätt att jämföra vapen på än mellan staplarna vapnens egenskaper, vad har jag missat?

Permalänk
Medlem

Det var väl en av grejerna de gick ut med innan release att till skillnad från alla andra spel där man låser upp bättre och bättre vapen så har man bra vapen redan från start och sedan låser man upp vapen som har andra egenskaper som man själv kanske tycker är bättre. Vissa föredrar ju hög damage, andra hög stabilitet.
Men det var väl för att de som är hög ranking och därmed har mer erfarenhet av spelet inte ska bli ännu mer överlägsna av att de har grymma vapen som det ofta blir i andra spel.
Själv kör jag ofta med standardvapnet men leker med andra vapen ibland och hittat lite guldkorn här och var!

Permalänk
Medlem

Det beror nog lite på vad man gillar. Även om många vapen har samma stats så "känns" de olika. FRB har lite mer kraft och högre rekyl än tex SKS som är väldigt stabil men har lite kortare räckvidd. Själv gillar jag QBU-88 som verkar vara en kompromiss mellan kraft och rekyl/stabilitet. Dvs siktet hoppar inte så mycket när man bränner av några skott på följd.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Är väl rätt bra att standard är ett jack of all trades, och att byte till något som är bättre i vissa avseenden är sämre i andra.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv

Pratar man DMR tycker jag M39 är perfekt, det sitter bäst med min skjutstil. Bland pistolerna däremot tycker jag M1911 är överlägsen alla dagar

Permalänk
Medlem

Det betyder ju att vapnen är hyffsat balanserade och att spelaren väljer de som passar han/hon bäst.

Visa signatur

CPU:Intel i5 4670k @4.2Ghz CPUKylare:Noctua NH-D14 MOBO:Asus SABERTOOTH Z87 RAM:Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU:Corsair AX860 80+ platinum GPU:MSI Geforce GTX 780ti SSD:Samsung evo 840 120gb HDD:WD 1TB x2 Chassi:NZXT H630

Permalänk
Medlem

Ifall du vill veta vilka vapen som egentligen är bäst så säger staplarna på battlelog inte speciellt mycket. På Symthic har de detaljerad info över alla egenskaper som gör att vapnen skiljer sig från varandra. Där kan du jämföra den första DMR:en (RFB) sida vid sida mot de andra och se vilka som egentligen är bäst på vad. RFB'n har egenskaper som i vissa situationer gör den bättre än andra DMR's, men har också egenskaper som gör den sämre i andra situationer. Rent allmänt skulle jag säga att balansen mellan de olika vapnen i BF4 är mycket bra med några få undantag, och att nästan alla vapen har egenskaper som gör att de är bäst i en viss situation.

Permalänk
Medlem

Kan nog hålla med dig lite där, jag testar igenom alla vapen i princip. Kör 400-500 kills per vapen för att låsa upp tillbehör och battlepacks och sen går jag på ett nytt vapen. Men jag tycker det finns en och annan i varje sektion som är liiite bättre än de andra.

Assault: Ace23 - Utan tvekan Assaultvapnet som de flesta kör med och förstår varför, dock tycker jag Aug A3 ligger väldigt nära.

Carbines: Standardvapnet AK 5C är riktigt bra bland dessa, och känns som det är absolut vanligaste Carbine som Engineers springer runt med. Jag fördrar dock Ace 52 CQB eller G36C.

Shotgun: Har jag tyvärr inte kört med så många (tycker inte om att springa runt med shotgun) men standardvapnet där QBS-09 är inte fy skam.

LMG: Hade problem i början och gilla LMG, långsam firerate och för mycket spridning, men när man unlockade M249 då började jag uppskatta LMG och tycker den är vassast helt klart. Har fåtal kvar och testa igenom dock.

PDW: Även här MX4, som är riktigt bra som standard vapen. Men själv fastnat för P90 och PP-2000.

DMR: Som din tråd egentligen handlade om Tycker absolut alla DMR är ganska likvärdiga, men favoriten jag hittat här SVD-12 och det är väl främst kanske för den inte låter som en ärtbössa som MK11 MOD t ex

Sniper: Ingen åsikt alls, spelar nästan aldrig sniper. Har inte ens låst upp hälften av bössorna.

Handgun: M9 äger. Är allt jag har och säga, och den låser man upp väldigt tidigt. Shorty 12G räknar jag inte ens med...

Men smaken kan ju ändras, ska man låsa upp allt på alla vapen så behövs ju (grovt räknat) 40 000 kills totalt.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dblood:

Handgun: M9 äger. Är allt jag har och säga, och den låser man upp väldigt tidigt. Shorty 12G räknar jag inte ens med...

M9an är annars ett bra exempel, M9an jämfört med standardpilosten P226 är att M9 har 2mm mer på stapeln över hip fire. Till synes irrelevant alltså.

Då är frågan varför du plötsligt tycker den äger jämfört med standardpistolen?

Men som det framkommit i tråden och som var en del av min fråga så finns det alltså andra faktorer över vapnen som inte framgår i staplarna, är inte det märkligt? Ska man som spelare verkligen behöva spela igenom varje vapen, det kan dessutom ta rätt lång tid om du då måste låsa upp diverse accessoarer till respektive vapen du vill testa, bara för o komma fram till att det ändå inte var bättre än standardvapnet.

Permalänk
Medlem

Sluta spekulera grabbar och kolla riktiga stats.

http://symthic.com/bf4-stats

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av flq:

Men som det framkommit i tråden och som var en del av min fråga så finns det alltså andra faktorer över vapnen som inte framgår i staplarna, är inte det märkligt? Ska man som spelare verkligen behöva spela igenom varje vapen, det kan dessutom ta rätt lång tid om du då måste låsa upp diverse accessoarer till respektive vapen du vill testa, bara för o komma fram till att det ändå inte var bättre än standardvapnet.

Sen påverkas ju "känslan" i vapnet också en hel del omedvetet av vapnets ljud och utseende. Om vapen A låter tungt och vapen B låter klent så är det lätt hänt att dra en instinktiv slutsats att vapen B gör sämre skada, trots att de rent matematiskt kanske gör exakt samma skada. Det gör en upplevd skillnad som inte syns på graferna.

Permalänk
Medlem

ASSAULT: ACE23, AEK, F2000 (beroende på situation, ACE bättre på medeldistan, AEK/F2000 bättre i close quarters)
ENGINEER: AK5C (lasers pew pew, behöver inte säga mer)
SUPPORT: MG4 Överlägset bäst, enda bössan som kommer i närheten av PKP från BF3
RECON: DMR: SKS passar mig bäst pga den höga eldhastigheten

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

SKS är enligt mig mycket bättre än dom andra PGA att rekylen är helt perfekt, inga problem att få in flera skott på samma person på lite längre avstånd

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad