Permalänk
Medlem

Problem varje dag kl 21-22.40

Hejsan Sweclockers! Jag har nu obsaverat ett återkommande problem. Varje dag när jag har spelat/spelar wow så runt den tid får jag disconnect, och blir dc från wow i 10 minuter. Detta gäller även ts men inte skype. Några idéer förutom virussökning innan jag kontaktar ISP?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N0iZE:

Hejsan Sweclockers! Jag har nu obsaverat ett återkommande problem. Varje dag när jag har spelat/spelar wow så runt den tid får jag disconnect, och blir dc från wow i 10 minuter. Detta gäller även ts men inte skype. Några idéer förutom virussökning innan jag kontaktar ISP?

kör du trådat?

Permalänk
Medlem

Detta låter verkligen mystiskt och kan mycket väl vara någon mjukvara på din dator som orsakar detta.

Visa signatur

Reason keeps escaping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Hejsan Sweclockers! Jag har nu obsaverat ett återkommande problem. Varje dag när jag har spelat/spelar wow så runt den tid får jag disconnect, och blir dc från wow i 10 minuter. Detta gäller även ts men inte skype. Några idéer förutom virussökning innan jag kontaktar ISP?

Kan vara din DNS som spökar, testa att byta DNS och se om det löser problemet.
Ett tips på en DNS-server är 8.8.8.8 (en ip-adress) som tillhör google, hur du faktiskt byter kan du snabbt googla fram.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Om problemet alltid uppstår vid samma tidpunkt varje dag så kan du testa köra någon version utav Linux på din dator genom en USB sticka. Om problemet fortfarande uppkommer så är det ett nätverks problem. Kan vara din router men även ISP.

Visa signatur

Reason keeps escaping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

kör du trådat?

yes

Skrivet av RedPanda:

Detta låter verkligen mystiskt och kan mycket väl vara någon mjukvara på din dator som orsakar detta.

Tycker jag med, ska göra en scanning imorgon. Samt kollar igenom mina program.

Skrivet av Cheesier:

Kan vara din DNS som spökar, testa att byta DNS och se om det löser problemet.
Ett tips på en DNS-server är 8.8.8.8 (en ip-adress) som tillhör google, hur du faktiskt byter kan du snabbt googla fram.

Ska testa

Skrivet av RedPanda:

Om problemet alltid uppstår vid samma tidpunkt varje dag så kan du testa köra någon version utav Linux på din dator genom en USB sticka. Om problemet fortfarande uppkommer så är det ett nätverks problem. Kan vara din router men även ISP.

Hmm. Tror jag har en linux sticka någonstans. ska kolla Tack!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Sådär. Nu på morgonen började det igen. FIck dc, skype la av. KOllade speedtest. Skyhög ping och låg bandbredd. Ska scanna datorn. Ska också testa DNS. Testade också starta om routern när det hände i 10 min inget funkade. Notera att jag har telia router. .. Känns som om någon använder min dator för DoS attacker

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Rekordmedlem

Har någon annan enhet i nätverket problem eller är det bara en dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har någon annan enhet i nätverket problem eller är det bara en dator ?

Undrade det också. Körde igång laptopen. Samma problem där. Ska stänga av min stationära och köra ett test bara för se om det är denna dator som gör något.

EDIT:samma problem, verkar inte vara min stationära som är fel på utan snarare ispn/telia :/ suck..

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

PROBLEM LÖST. Ringde telia och de uppdaterade mjukvaran på routern! tack till alla

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Nu är problemet åter igen närvarande. Jag har skannat datorn HELT. Blir att ringa telia igen.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

http://www.pingtest.net/, kolla om du har packet loss.. själv hade jag samma problem fast mitt var mera random (visade sig att någon annan hade samma statiska ip som jag och blev konflikter :S)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Du kan även prova med att byta lösenord på din WiFi. Även om du kör trådat så kanske din granne tycker det är kul att tanka via din router...
Du kan även se i routern vilka datorer som är ansluta...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av N0iZE:

Nu är problemet åter igen närvarande. Jag har skannat datorn HELT. Blir att ringa telia igen.

Har du adsl kan du be att de mäter ledningskvaliten mot dig under några dagar för att se om det händer nått på kvällen, det kan ju bero på nån yttre störning tex nån maskin som startar på timer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Du kan även prova med att byta lösenord på din WiFi. Även om du kör trådat så kanske din granne tycker det är kul att tanka via din router...
Du kan även se i routern vilka datorer som är ansluta...

Fast tankar någon så är det bandbredden som påverkas också? Den förändras säga också att det endast är WoW och skype som får spel.

Skrivet av mrqaffe:

Har du adsl kan du be att de mäter ledningskvaliten mot dig under några dagar för att se om det händer nått på kvällen, det kan ju bero på nån yttre störning tex nån maskin som startar på timer.

Hmm, ska kolla!

Skrivet av Selmalagerlöf:

http://www.pingtest.net/, kolla om du har packet loss.. själv hade jag samma problem fast mitt var mera random (visade sig att någon annan hade samma statiska ip som jag och blev konflikter :S)

Ska testa, tackar!

Jag ska försöka mig på allt ni har listat. Dock flyttar jag snart(från föräldrarna) men de vill nog också ha ett fungerande nät:P

/n0ize

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Fast tankar någon så är det bandbredden som påverkas också? Den förändras säga också att det endast är WoW och skype som får spel.

Hmm, ska kolla!

Ska testa, tackar!

Jag ska försöka mig på allt ni har listat. Dock flyttar jag snart(från föräldrarna) men de vill nog också ha ett fungerande nät:P

/n0ize

Det kan vara störningar på "linan", om du bor i lägenhet tex.
Mina föräldrar hade väldigt liknande problem där det vid vissa tider började väldigt ofta strula och koppla ner.
Telia var där flera ggr och undersökte över allt, och var där vid en av tidpunkterna det brukade strula på. Dom sa att det troligaste var att en av grannarna startade någon elektronik vid just det tillfället ofta, och det störde.

Tyvärr är det ett väldigt svårlöst problem, om det är det som är problemet dvs.

Be dom göra en långtids koll på linan åt dig.
Och kör du med WiFi, så kolla så kanalerna på ditt trådlösa inte ligger och överlappar massor med någon annans WiFi.
Bästa är och köra på 5ghz om du kan. Om inte så prova köra på 20mhz på kanalbredden och inte 40mhz om du gör det.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die