Permalänk
Permalänk
Skrivet av deadich:

varför ska du köpa det där färdiga paketet då?

det var en grej först jag kollade på men eftersom jag ska skaffa 900D så blir det ganska litet

Permalänk
Skrivet av tvelander:

OCZ nätagget släng åt helvete.

Skulle aldrig våga använda dom efter 2x 1250W som ah inte va så roliga.

Tänker inte skaffa Corsair agg iallafall har flera kompisar som haft otur med de aggen.

Men nu var det inte det jag funderade på utan om det så litet o konstigt ut.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gunner357:

Tänker inte skaffa Corsair agg iallafall har flera kompisar som haft otur med de aggen.

Men nu var det inte det jag funderade på utan om det så litet o konstigt ut.

Otur innebär och med vilken serie?
Jag har RMA 3x Corsair för coilwhine men får ju nytt så inga problem.

Har 3x Corsair hemma 1200i och 2x 860i 0 coilwhine.

"dina" kompisar är ingen referens tbh.

Corsair gör rätt många nätagg.

Ska du köpa bra nätagg gå på Seasonic

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

jag kommer skaffa corsair psu ax760i (760w)

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Otur innebär och med vilken serie?
Jag har RMA 3x Corsair för coilw men får ju nytt så inga problem.

Har 3x Corsair hemma 1200i och 2x 860i 0 coilwhine.

"dina" kompisar är ingen referens tbh.

Corsair gör rätt många nätagg.

Ska du köpa bra nätagg gå på Seasonic

Två AX 1200i och ett 860 alla de aggen brände datorerna för mina kompisar. O du har RMA 3 st säger väl allt.

Corsair för mig är bara minnen o chassi o fläktar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gunner357:

Två AX 1200i och ett 860 alla de aggen brände datorerna för mina kompisar. O du har RMA 3 st säger väl allt.

Corsair för mig är bara minnen o chassi o fläktar.

Brände datorerna? wow aldrig hört...

RMA 3 st för COILWHINE inget fel på dom förutom lite ljud.

Du vet kanske att Corsair gör RÄTT många nätagg.

Deras minne håller samma kvalitet som deras nätagg.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

corsair har kvalite i allt dom gör

Permalänk

bra märken inom vattenkylning? är det EK och Alphacool?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

bra märken inom vattenkylning? är det EK och Alphacool?

Jag kör med XSPC X2O som pump, Alphacool UT60 360 + 120 radiator (120 ska snart bytas till 240), Ek - Supremacy som CPU block i ett 800D. Detta fungerar galant för mig och tycker personligen att dessa delar blir väldigt snyggt tillsammans.

Här har du en bild om du är intresserad.
Om du undrar något, så kan du fråga på!

Dold text
Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk

jag kommer använda 1150 moderkort och cpu men på dom flesta cpu blocken så står det 1155, 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

hellre overkill kylning än super grafikkort

Du gör som du vill men du är nog den ända som resonerar på detta viset...
Sen vet du ju antagligen bäst med eftersom du aldrig har byggt en vattenkyld rigg förut, förstår inte heller riktigt varför du startade den tråden nu, du verkar ju redan veta allt.

Permalänk
Skrivet av kozmos:

Du gör som du vill men du är nog den ända som resonerar på detta viset...
Sen vet du ju antagligen bäst med eftersom du aldrig har byggt en vattenkyld rigg förut, förstår inte heller riktigt varför du startade den tråden nu, du verkar ju redan veta allt.

jag vet inte allt och det är problemet, jag vill kunna allt. jag kan köpa alla delar men sen kan det hända att jag har köpt fel och inget passar då lagt ut pengar i onödan det är därför jag startade denna tråd eftersom jag vill köpa saker så dom passar 100% så slipper jag lägga ut massa pengar igen

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Brände datorerna? wow aldrig hört...

RMA 3 st för COILWHINE inget fel på dom förutom lite ljud.

Du vet kanske att Corsair gör RÄTT många nätagg.

Deras minne håller samma kvalitet som deras nätagg.

Inte så svårt

Brände = poff kortslutning i agg i kontakt för 24 pins kabel(blev kol av den) på ett av aggen vet jag. Dator för 22 papp upp i rök å han är inte glad kan jag säga.

Och du säger att du har haft 2 OCZ agg som pajat då är det bara skit är fel o säga. Jag har bara använt OCZ agg o mitt gamla OCZ 700 agg sitter i ungarnas dator o tuffar på utan problem till i7 2600k och gtx 670. OCZ =No problemas

Men skit i aggen nu jag undrade vad som skulle se litet o konstigt ut av min o TS dator.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

här är iaf en lista så får ni tycka vad ni vill:
http://www.coolingstuff.se/kundvagn

Permalänk
Skrivet av Barricade:

här är iaf en lista så får ni tycka vad ni vill:
http://www.coolingstuff.se/kundvagn

Det syns inget i listan.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Permalänk
Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tycker du gör rätt som överdriver med radiatorerna. Det kommer vara overkill men du kan få mycket lägre volym på ditt bygge.

Ett sätt att tänka på det hela är att ju mer area du har att blåsa på desto lägre varvtal på fläktarna. Har du tillräckligt stor area går det att få det helt passivt. Så fläska på så mycket det bara går med radiatorer. I denna veva kan det vara bra att veta att varmluft sitger, d.v.s. vill åka uppåt. Här kan man jobba lite med flöden i systemet för att få det så optimalt som möjligt.

Kall luft in långt nere och varm luft ut långt upp.

Det jag har tyckt var konstigt är att man gör plats i fronten långt ner på chassin för en stor radiator som gör det tänkt att blåsa den uppvärmda luften från radiatorn in i systemet. Det är klart att man flyttar tyngd punkten på chassit längre ner men tycker inte den lösningen är optimal.

Själv köpte jag ett 750D chassi som jag inte är nöjd med alls. Klart lätt att bygga i men flöden inne i chassit känns sådär. Det kan läcka ut luft lite här och där och följer inte med några täckplåtar.

Men varm luft stiger är bra att ha i bakhuvudet.

Lycka till med bygget

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Vilken slang ska du köra med då.

http://www.coolingstuff.se/p/138/masterkleer-10-16-uv-clear

Permalänk
Skrivet av zeem:

Hej!

Jag tycker du gör rätt som överdriver med radiatorerna. Det kommer vara overkill men du kan få mycket lägre volym på ditt bygge.

Ett sätt att tänka på det hela är att ju mer area du har att blåsa på desto lägre varvtal på fläktarna. Har du tillräckligt stor area går det att få det helt passivt. Så fläska på så mycket det bara går med radiatorer. I denna veva kan det vara bra att veta att varmluft sitger, d.v.s. vill åka uppåt. Här kan man jobba lite med flöden i systemet för att få det så optimalt som möjligt.

Kall luft in långt nere och varm luft ut långt upp.

Det jag har tyckt var konstigt är att man gör plats i fronten långt ner på chassin för en stor radiator som gör det tänkt att blåsa den uppvärmda luften från radiatorn in i systemet. Det är klart att man flyttar tyngd punkten på chassit längre ner men tycker inte den lösningen är optimal.

Själv köpte jag ett 750D chassi som jag inte är nöjd med alls. Klart lätt att bygga i men flöden inne i chassit känns sådär. Det kan läcka ut luft lite här och där och följer inte med några täckplåtar.

Men varm luft stiger är bra att ha i bakhuvudet.

Lycka till med bygget

900D är ett monster chassi, jag har kollat massa forum samt youtube alla kör overkill vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Brände datorerna? wow aldrig hört...

RMA 3 st för COILWHINE inget fel på dom förutom lite ljud.

Du vet kanske att Corsair gör RÄTT många nätagg.

Deras minne håller samma kvalitet som deras nätagg.

Jag joinar och håller med om Corsair´s kvalité.
Köpte mig ett AX1200 och det går som tåget.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Du gör helt rätt i att gå på 45mm rad då man inte tjänar något på tjockare om man kör fläktarna under 1000rpm. En reservoar för 600kr när det finns liknande för 300 låter mycket om du inte måste ha ljus i den. Vill du inte gå "full retard" så skulle jag skippa en av tre radiatorer, tex 140mm. Jag kyler datorn i sign på 480mm och det fungerar kalas.
Ang fläktar, som jag inte sett några, rekommenderar jag Noiseblocker BlackSilent XL1. Finns på Coolingstuff för 79kr st.
Som tidigare nämnts i tråden skulle inte jag heller valt att vattenkyla så klena kort. Ett fullcoverblock kostar ju lika mycket som kortet är värt...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Som sagt vitsen med 900D är väl att trycka in så många radiatorer det bara går.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Du gör helt rätt i att gå på 45mm rad då man inte tjänar något på tjockare om man kör fläktarna under 1000rpm. En reservoar för 600kr när det finns liknande för 300 låter mycket om du inte måste ha ljus i den. Vill du inte gå "full retard" så skulle jag skippa en av tre radiatorer, tex 140mm. Jag kyler datorn i sign på 480mm och det fungerar kalas.
Ang fläktar, som jag inte sett några, rekommenderar jag Noiseblocker BlackSilent XL1. Finns på Coolingstuff för 79kr st.
Som tidigare nämnts i tråden skulle inte jag heller valt att vattenkyla så klena kort. Ett fullcoverblock kostar ju lika mycket som kortet är värt...

/S

så du rekommenderat att jag väntar med korten tills jag har fått bättre, men den där reservoar som du pratar om vart finns den?
gå full retard med datorer är något jag älskar

Permalänk
Skrivet av Barricade:

så du rekommenderat att jag väntar med korten tills jag har fått bättre, men den där reservoar som du pratar om vart finns den?
gå full retard med datorer är något jag älskar

Jag rekommenderar starkt att vänta med grafikkorten. Men å andra sidan hade jag nästan väntat med vattenkylningen då också, om du inte gillar att pilla mer än nödvändigt Tar ju lite tid att tömma, fylla, läcktesta och bygga vattenkylningen
Alphacool o Phobya har reservoarer i samma storlek, finns på coolingstuff.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

vad är bäst när det gäller slangarna och kompression nipplar? 10/13 G1/4, 10/16 G1/4??

Jag kör med 10/13 G1/4 då de är bland de vanligaste och du vinner inte ofantligt mycket på 10/16. Blir lättare med slangdragning också.

Ser bra ut du glömde slang samt om du skall köra sli en sli brygga för vatten som gör det snyggt =). Köp dig också ljuddämpande material för pumpen om du inte redan har. Hjälper ganska mycket mot vibrationer som kan få resonans i chassit. Lite overkill som andra säger med radiatorer men what floats your boat.

Skrivet av Barricade:

så du rekommenderat att jag väntar med korten tills jag har fått bättre, men den där reservoar som du pratar om vart finns den?
gå full retard med datorer är något jag älskar

Yes, köp bättre kort om du skall vattenkyla. Ganska klena kort att börja vattenkyla idag. Kommer du köpa nya för att få bättre prestanda med tanke på vilka kort du har idag kommer det kosta dig onödigt pengar för yttligare full cover block på nya korten. Inte nog att dina kort har nästan samma pris som blocken kostar för dom.

EK/Alpha../XSPC/ stort sätt många du ser på sidorna ligger i samma nivå mer eller mindre. Ligger inte så mycket att göra enkla saker som radiatiorer. Blocken är en annan femma men EK vad jag minns ligger ganska högt på listan, du kommer också byta jetplate på vattenblocket för CPU som passar din CPU bättre om du vill klämma ut några grader extra.

Glöm inte heller att rensa alla komponenter och radiatorer innan du kopplar in allt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Jag kör med 10/13 G1/4 då de är bland de vanligaste och du vinner inte ofantligt mycket på 10/16. Blir lättare med slangdragning också.

Ser bra ut du glömde slang samt om du skall köra sli en sli brygga för vatten som gör det snyggt =). Köp dig också ljuddämpande material för pumpen om du inte redan har. Hjälper ganska mycket mot vibrationer som kan få resonans i chassit. Lite overkill som andra säger med radiatorer men what floats your boat.

Yes, köp bättre kort om du skall vattenkyla. Ganska klena kort att börja vattenkyla idag. Kommer du köpa nya för att få bättre prestanda med tanke på vilka kort du har idag kommer det kosta dig onödigt pengar för yttligare full cover block på nya korten. Inte nog att dina kort har nästan samma pris som blocken kostar för dom.

EK/Alpha../XSPC/ stort sätt många du ser på sidorna ligger i samma nivå mer eller mindre. Ligger inte så mycket att göra enkla saker som radiatiorer. Blocken är en annan femma men EK vad jag minns ligger ganska högt på listan, du kommer också byta jetplate på vattenblocket för CPU som passar din CPU bättre om du vill klämma ut några grader extra.

Glöm inte heller att rensa alla komponenter och radiatorer innan du kopplar in allt.

http://www.coolingstuff.se/p/138/masterkleer-10-16-uv-clear slang

jag kommer skaffa asus maximus vi formula samt corsair obsidian 900D

Permalänk
Permalänk
Medlem

OCZ is the shit, bokstavligen. Jag hade lagt mindre pengar på själva kylningen och istället investerat i ett eller två vettiga grafikkort istället, det kommer du få ut mycket mer av. Även om du överklockar skiten ur dina 660 så hade jag rekommenderat att åtminstone skaffa ett 780 och addera ett till 780 senare om inte ekonomin tillåter två och vattenkylning på en gång.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2