Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsbyn
Registrerad
Sep 2013

Foton blir fel väg

Provade att ladda upp ett fotogalleri här på Sweclockers. Men mina bilder som är tagna med Iphone blir liggande trots att de skall vara stående.
Öppnar jag upp dessa i fotovisaren i Win 8.1 så visas de rätt väg.
Tumbhnail bilderna i utforskaren är också rätt väg.

Testade att snurra bilderna i fotovisaren och sen spara ner en kopia, ja då blir dom ju helt fel väg.

Någon som har ett tips för detta

Chassi:Define R4 CPU: I5 4670K GPU: MSI GTX 780 RAM: 8GB SSD: Samsung SSD 840 EVO 250 GB HDD: WD 2 TB Tangentbord: Corsair 95 Mus: Razer Imperator Skärm: ASUS VG248QE
Server: HP Proliant Microserver N54L, 10Gb ECC RAM, 2X 3TB WD Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av LinusG:

Provade att ladda upp ett fotogalleri här på Sweclockers. Men mina bilder som är tagna med Iphone blir liggande trots att de skall vara stående.
Öppnar jag upp dessa i fotovisaren i Win 8.1 så visas de rätt väg.
Tumbhnail bilderna i utforskaren är också rätt väg.

Testade att snurra bilderna i fotovisaren och sen spara ner en kopia, ja då blir dom ju helt fel väg.

Någon som har ett tips för detta

Iphone lägger in metadata i bilderna (exif) som förklarar för bildvisaren hur bilden ska ligga.
Bästa sättet att få det rätt är att ta bort all exif-information i bilderna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsbyn
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av sork01:

Iphone lägger in metadata i bilderna (exif) som förklarar för bildvisaren hur bilden ska ligga.
Bästa sättet att få det rätt är att ta bort all exif-information i bilderna

Tack för det snabba svaret,
Var hittar jag denna exif info? Och får bort den datan?

Chassi:Define R4 CPU: I5 4670K GPU: MSI GTX 780 RAM: 8GB SSD: Samsung SSD 840 EVO 250 GB HDD: WD 2 TB Tangentbord: Corsair 95 Mus: Razer Imperator Skärm: ASUS VG248QE
Server: HP Proliant Microserver N54L, 10Gb ECC RAM, 2X 3TB WD Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av LinusG:

Tack för det snabba svaret,
Var hittar jag denna exif info? Och får bort den datan?

Minns inte vilket program jag använde. I vissa kunde man inte ta bort hur bilden skulle ligga. I andra kunde man.
Kör en sökning på google "exif remover" borde funka

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Frugan har liknande problem med sin Samsung. Tar bilder korrekt med den men när hon lägger upp dem på te.x Tradera eller Facebook så vrids bilden 90 grader motsols.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Okt 2001

Tycker det är på tiden att de lägger in den funktionen när man laddar upp bilderna. Alltså att den känner av vad som är upp på bilden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Menar ni facebook-finessen som läser av EXIF på rätt sätt?

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook