Permalänk

Probelm: Uppdatera BIOS Asus HJÄLP!

Hej!

Jag sitter på ett väldigt irriterande problem. Jag ominstallerade min dator för ett tag sen, insåg att jag klantat till det och installerat Windows 7 - 32bit. Så nu tog jag tummen ur röven och gjorde om det och gjorde rätt. Laddade ner rätt version osv. Men problemet är kvar.

Jag har försökt googlat runt lite, och det låter som att jag måste uppdatera mitt BIOS. Så jag gick in på Asus hemsida och sökte upp mitt moderkort:
http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=Crosshai...

Nu är frågan vilken jag ska ladda ner för att uppdatera BIOS så att jag kan köra 64-bit system(?). Och när man väl laddar ner en så blir det en rom-fil, vad är detta och hur installerar man en sådan?

Mycket tacksam för snabb och bra guide för att få min dator att fungera på rätt spår. Om det är någon information så säg till!

Mvh rosencranz

Permalänk
Medlem

En BIOS-uppdatering kommer inte hjälpa. Berätta istället vad "problemet" är.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Problemet är att jag har 32-bits operativsystem. Det känns lite onödigt att sitta på 12 GB ram om man bara kan använda max ca 4 GB...

Rent sagt så vill jag ha 64-bit istället för 32bit!

Permalänk

BIOS uppdaterar du i BIOS. ROM-filen placerar du lämpligast på ett USB-minne som du har i när du startar datorn och går in i BIOS. Här inne finns det antagligen något som heter flash eller update BIOS. Där gör du detta.

Men vad är ditt problem?
Har exakt samma moderkort som det du har länkat så kan antagligen hjälpa dig om du beskriver det

Permalänk
Skrivet av rosencranz:

Problemet är att jag har 32-bits operativsystem. Det känns lite onödigt att sitta på 12 GB ram om man bara kan använda max ca 4 GB...

Rent sagt så vill jag ha 64-bit istället för 32bit!

Då måste du formatera om datorn med ett OS som är baserat på 64-bit.
Funkar inte detta så är antagligen filen korrupt som du försöker installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosencranz:

Problemet är att jag har 32-bits operativsystem. Det känns lite onödigt att sitta på 12 GB ram om man bara kan använda max ca 4 GB...

Rent sagt så vill jag ha 64-bit istället för 32bit!

Låter väldigt förvirrat; vad har operativsystemet att göra med BIOS-versionen? Kan du inte installera 64-bit OS så kan det bero på att du har fel licensnyckel, men det har inte med BIOS att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosencranz:

Problemet är att jag har 32-bits operativsystem. Det känns lite onödigt att sitta på 12 GB ram om man bara kan använda max ca 4 GB...

Rent sagt så vill jag ha 64-bit istället för 32bit!

Då får du ju installera ett 64-bits OS. Det har inget att göra med vilken BIOS-version du har.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Då måste du formatera om datorn med ett OS som är baserat på 64-bit.
Funkar inte detta så är antagligen filen korrupt som du försöker installera.

Men jag har installerat från en guide här på sweclockers...
Jag har laddat och intallerat Windows 7 Pr
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Jag har laddat och installerat Windows 7 Professional SP1 Svenska x86...

Permalänk

Så det är licensnyckeln det är fel på...?

Permalänk
Skrivet av rosencranz:

Men jag har installerat från en guide här på sweclockers...
Jag har laddat och intallerat Windows 7 Pr
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Jag har laddat och installerat Windows 7 Professional SP1 Svenska x86...

Det är ett 32-bit operativsystem. Du vill inte ha något som står med x86 utan det som står x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosencranz:

Jag har laddat och installerat Windows 7 Professional SP1 Svenska x86...

x86 är 32 bits versionen. Du ska ha x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosencranz:

Så det är licensnyckeln det är fel på...?

Windows 7 Professional SP1 Svenska x86 är 32 bitars versionen, du behöver tanka ner och installera en 64bit version.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Det är ett 32-bit operativsystem. Du vill inte ha något som står med x86 utan det som står x64

Skrivet av jetten:

x86 är 32 bits versionen. Du ska ha x64.

Haha... Känner mig som en idiot!! Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosencranz:

Så det är licensnyckeln det är fel på...?

Om du vill ha Svensk version av 64Bit operativsystem så ska du ladda hem och installera Windows 7 Professional SP1 Svenska x64 http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso

Och om du har en licensnyckel för Home Premium så tar du bort ei.cfg filen som ligger i mappen sources på USB minnet, då kan du välja Home Premium vid installationen av Windows 7.

Visa signatur

janee