Kamera kan ej formatera minneskort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kristianstad
Registrerad
Jan 2010

Kamera kan ej formatera minneskort?

Har en Kodak Easyshare V550 som är gammal som gatan och har fått sina törnar, men den hade varit perfekt till min son.

Den funkar bra utan minneskort, men så fort jag sätter i ett minneskort så kommer meddelande om att jag måste formatera kortet, vilket jag gör och det står "formaterar" på displayen. Direkt efter kommer exakt samma bild upp och jag kan göra om proceduren. Kort sagt så kommer jag inte förbi det här med att minneskortet måste formateras. Det händer även om jag byter till ett annat kort.

Hittade ett svar på nätet där det stod att den inte klarade av minneskort så stora som 1 och 4 GB vilket inte stämmer för jag har använt 4GBs kort i den tidigare.

Har kameran åkt i backen för många gånger så något har hänt invändigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av lisette:

Har en Kodak Easyshare V550 som är gammal som gatan och har fått sina törnar, men den hade varit perfekt till min son.

Den funkar bra utan minneskort, men så fort jag sätter i ett minneskort så kommer meddelande om att jag måste formatera kortet, vilket jag gör och det står "formaterar" på displayen. Direkt efter kommer exakt samma bild upp och jag kan göra om proceduren. Kort sagt så kommer jag inte förbi det här med att minneskortet måste formateras. Det händer även om jag byter till ett annat kort.

Hittade ett svar på nätet där det stod att den inte klarade av minneskort så stora som 1 och 4 GB vilket inte stämmer för jag har använt 4GBs kort i den tidigare.

Har kameran åkt i backen för många gånger så något har hänt invändigt?

Det finns olika undermodeller av minneskort, some ser helt likadana ut men funkar lite olika. Kolla så du inte har ett sdxc eller sdhc-kort då såpass gamla kameror inte lär klara dom.

Skickades från m.sweclockers.com

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kristianstad
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av FlyingFinn:

Det finns olika undermodeller av minneskort, some ser helt likadana ut men funkar lite olika. Kolla så du inte har ett sdxc eller sdhc-kort då såpass gamla kameror inte lär klara dom.

Skickades från m.sweclockers.com

ja det är ju såklart ett SDHC kort men jag är nästan helt säker på att det är kortet jag har använt tidigare.

googlade vidare och såg att jag kunde uppdatera den till ny version. efter många om och men så funkade inte kodak easyshare på min win 8 dator så just nu sitter jag lite fast typiskt nog.

ska försöka leta upp annat kort och hoppas på att det är enkelt!

tack för ditt svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kristianstad
Registrerad
Jan 2010

hittade ett vanligt SD kort och ska formatera det, får följande meddelande:
"minneskort med endast läsning, ta bort skrivskydd när du vill ta bilder eller skriva till kortet"

kortet är inte låst på sidan utan när jag gör det så får jag följande meddelande:
"minneskortet är skyddat (återställ omkopplaren på minneskortet).

har provat att stoppa in kortet i läsaren på datorn för att hitta någon ruta om skrivskydd som måste bockas av, men det finns inget alls. kan kortet vara dåligt kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kristianstad
Registrerad
Jan 2010

svarar mig själv, kanske någon annan får samma problem?

uppdaterade versionen på kameran men det funkade ändå inte.
fick tag på ett vanligt SD kort och det löste problemet.