Permalänk
Medlem

tagga filer

Hej

I OSX senaste mavericks kan man tagga filer http://cdn.cultofmac.com/wp-content/uploads/2013/10/killian-t... finns det något paket att installera för debian som gör samma sak?

Tack på förhand.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Hedersmedlem

Om du bara är ute efter att tagga bilder kan du använda Shotwell, det stödjer taggning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

Om du bara är ute efter att tagga bilder kan du använda Shotwell, det stödjer taggning

Okej, nja tänkte mig alla filer

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jacha05:

Okej, nja tänkte mig alla filer

Verkar vara dåligt med grafiska verktyg, har du inget emot att använda terminalen är nog TMSU din bästa chans

Permalänk
Medlem

KDE dolphin har en tagging möjlighet inbyggt vet ej hur det ser ut i andra desktops dock. Inte använt mig av funktionen är något att notera.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vad är det ni menar med tagga? Varför vill man tagga?

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

Vad är det ni menar med tagga? Varför vill man tagga?

Indexera filer är super smidigt - går oftast fortare att söka. Funkar iaf så i windows och i mina skoldokument. Taggar dem efter vilken kurs de tillhör sen när jag trycker WIN + Q (Windows 8) så kan jag bara söka på en kurs och få upp allt relaterat material!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mejan:

Vad är det ni menar med tagga? Varför vill man tagga?

En vettig katalogstruktur räcker långt, men ibland så kan det vara svårt att avgöra hur hierarkin ska byggas upp, och ett visst val begränsar möjligheten för ett annat.

Låt säga att man har musikalbum på datorn. En tanke är att ordna kataloger enligt genre:

Jazz Billie Holiday 1958 - Lady in satin Count Basie 1974 - For the first time 1977 - Kansas City 5 Louis Armstrong 1958 - Porgy and Bess Monica Zetterlund 1971 - Monica - Monica Hip-hop Beastie Boys 1986 - Licensed to ill 1989 - Paul's boutique 1998 - Hello Nasty Grandmaster Flash and the Furious Five 1982 - The message 1986 - The source Looptroop 2000 - Modern day city symphonies Timbuktu 2000 - T2: Kontrakultur

vilket ju är bra om man vill leta efter just en specifik genre. Men jag har sett många som i stället väljer att ordna efter årtionde:

1950 1958 - Billie Holiday - Lady in satin 1958 - Louis Armstrong - Porgy and Bess 1960 1970 1971 - Monica Zetterlund - Monica - Monica 1974 - Count Basie - For the first time 1977 - Count Basie - Kansas City 5 1980 1982 - Grandmaster Flash and the Furious Five - The message 1986 - Beastie Boys - Licensed to ill 1986 - Grandmaster Flash and the Furious Five - The source 1989 - Beastie Boys - Paul's boutique 1990 1998 - Beastie Boys - Hello Nasty 2000 2000 - Looptroop - Modern day city symphonies 2000 - Timbuktu - T2: Kontrakultur

och någon gång kanske man hellre är intresserad av att dela in musiken efter ursprungsland:

Sverige Looptroop - 2000 - Modern day city symphonies Monica Zetterlund - 1971 - Monica - Monica Timbuktu - 2000 - T2: Kontrakultur USA Beastie Boys - 1986 - Licensed to ill Beastie Boys - 1989 - Paul's boutique Beastie Boys - 1998 - Hello Nasty Billie Holiday - 1958 - Lady in satin Count Basie - 1974 - For the first time Count Basie - 1977 - Kansas City 5 Grandmaster Flash and the Furious Five - 1982 - The message Grandmaster Flash and the Furious Five - 1986 - The source Louis Armstrong - 1958 - Porgy and Bess

eller kanske land, sedan genre, sedan artist, etc. Det finns en enorm mängd möjliga kombinationer, men ett klassiskt filsystem är av naturen hierarkiskt, dvs alla objekt har en viss bestämd nivå i strukturen, så man måste välja ett. Problemet är i grunden att filsystemets hierarki inte är tänkt att lösa så dynamiska uppgifter som kan appliceras på vissa typer av data.

Ett system med taggning associerar metadata till katalogerna/filerna, så att man i stället för att behöva gå i en strikt hierarki skulle kunna fråga exempelvis "visa svensk musik från 1960 till 1985", varpå systemet tittar på taggarna och presenterar detta.

Ett sätt att emulera "taggning" kan vara att skapa multipla katalogstrukturer med symboliska länkar, så att man i praktiken kan ha "alla katalogstrukturer samtidigt", trots att det räcker med en datakopia. TMSU som nämndes ovan kan faktiskt presentera just ett sådant virtuellt filsystem som bygger på taggningen, vilket gör att man får en relativt transparent upplevelse i filsystemet.

Personligen känner jag att det främst är media som kan finna "taggning" riktigt användbar. Kod brukar naturligt höra till en katalog, även om man skulle kunna tänka sig olika klassificeringar även här: efter språk, plattform, egen/andras, arkiverade projekt, etc. Jobb- och skoldokument brukar höra till ett visst projekt eller kurs, vilket ett hierarkiskt filsystem kan lösa bra; exempelvis "Skola/Elektriska fält/Inlämningar/Vecka 3" och liknande.

Exakt var man tycker gränsen går för att det extraarbete som taggning innebär ska löna sig beror på situation. Datatyp, datamängd, användarens preferens, etc., är alla saker som spelar in.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.