Permalänk
Medlem

Har helt flyttat över mina domäner till City Networks. Lite seg sida men det funkar. Kan inte uttala om de är bra eller dålig. Fick tips i denna tråd.
https://www.citynetwork.se/

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Kan man vidarebefordra www likt loopiadns (obs!) med ny titel, på citynetwork? Har inte heller lust att betala 99kr för denna tjänst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Kan man vidarebefordra www likt loopiadns (obs!) med ny titel, på citynetwork? Har inte heller lust att betala 99kr för denna tjänst.

Menar du uppdatera en domän mot en dynamisk ip https://support.citynetwork.se/index.php?/Knowledgebase/List/...
Eller menar du att styra om en domän så den visar en annan så går det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alt. 2 dvs www.sida1.com->www.sida2.com, fast den måste klara att visa sida1.com i adressfältet efter vidarebefordringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Alt. 2 dvs www.sida1.com->www.sida2.com, fast den måste klara att visa sida1.com i adressfältet efter vidarebefordringen.

Hej!

Det har inget med DNS att göra, det som du menar är om Citynetwork stödjer "frames".

För som Loopia gör är att de pekar din webbsida till deras webbservers,. och där lägger .html/.php fil som innehåller HTML kod som laddar in den domänen du vill skicka till och sätter således Titel (namnet) som visas, medans själva sidan laddas in från din andra domän/sida och visas i en frame (ram).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Det går att välja mellan ny och gammal när man loggar in. Tycker också deras nya layoute är onödigt krånglig.

Där ser man. Brukade alltid logga in direkt via loopia.se och fick då inte välja utan hänvisades till den nya versionen. Men går man till kundzonssidan verkar det tack och lov gå att välja den gamla versionen.

Vet någon när detta är tänkt att slå igenom? Har ett par domäner hos dem och skulle nog klara mig med gratisalternativet om det inte vore för en domän som har ett par mailvidarebefordringar. Men jag har fortfarande inte fått någon information eller faktura från dem ännu. Får dock fakuror på mina domäner så det verkar fungera...

Permalänk
Medlem

Skiter i Loopia.se som leverantör nu, riktigt jävla dåligt att ta betalt för en tjänst som andra har gratis.

Ser man på Bolaget i sig, så gör dom en snuskig vinst i förhållande till omsättning.
103 Miljoner omsättning och 25 miljoner i vinst. (2012)
I deras brev som dom maila ut så lät det som att "Vi måste ta betalt för tjänsten för att ha råd att supportera den" Jo tjena? Snittkostnadlön per anställd, 813.000kr, VD plockar nog ut en stor lönepost på detta bygge skulle jag tro.

Håller på att hjälpa folk jag känner att flytta sina domäner ifrån dom.

Sedan att dom tar mer betalt än alla andra på den svenska marknaden är bara puckat!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Skiter i Loopia.se som leverantör nu, riktigt jävla dåligt att ta betalt för en tjänst som andra har gratis.

Ser man på Bolaget i sig, så gör dom en snuskig vinst i förhållande till omsättning.
103 Miljoner omsättning och 25 miljoner i vinst. (2012)
I deras brev som dom maila ut så lät det som att "Vi måste ta betalt för tjänsten för att ha råd att supportera den" Jo tjena? Snittkostnadlön per anställd, 813.000kr, VD plockar nog ut en stor lönepost på detta bygge skulle jag tro.

Håller på att hjälpa folk jag känner att flytta sina domäner ifrån dom.

Sedan att dom tar mer betalt än alla andra på den svenska marknaden är bara puckat!

Intressant. Har inte fått deras "extrafaktura" för DNS-pekning än men har läst på. Så fort den kommer byter jag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Det har inget med DNS att göra, det som du menar är om Citynetwork stödjer "frames".

För som Loopia gör är att de pekar din webbsida till deras webbservers,. och där lägger .html/.php fil som innehåller HTML kod som laddar in den domänen du vill skicka till och sätter således Titel (namnet) som visas, medans själva sidan laddas in från din andra domän/sida och visas i en frame (ram).

Bytte till CityNetwork men deras lösning är oanvändbar, tillskillnad från hos Loopia. När man väl blivit vidarebefordrad till domän 2, så laddas bara sidan om med en ny frame varje gång man klickar på en länk. Får se om de lagar det tills webbhotellsabbonemanget går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Det går att välja mellan ny och gammal när man loggar in. Tycker också deras nya layoute är onödigt krånglig.

Fast nu är det visst slut med det...

http://blogg.loopia.se/2014/08/20/valet-att-logga-in-i-gamla-...

Permalänk
Medlem

Det kunde man förstå att den gamla login sättet skulle tas bort. Frågan var bara när. Tydligen blir det nu.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pomelo:
Skrivet av Ploppsan:

Det kunde man förstå att den gamla login sättet skulle tas bort. Frågan var bara när. Tydligen blir det nu.

Yes, och frågan är när Loopia ska börja lyssna på kunderna och gör en kundzon med riktiga menyer som i gamla, och inte behöva "söka fram" allt.
Tycker det är väldigt mycket som saknas i den nya kundzonen, men det har nog med att göra att den är extremt rörigt uppbyggd, och att man måste söka fram vad man vill göra, vilket är extremt segt.

Loopia har börjat ta efter Facebook (ändra sakee i gui, strunta i vad kunderna/användarna säger).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Nu har även jag fått ett mail från loopia till slut att de vill ha 99:- per år för DNS hanteringen.

Vad tycker ni som bytt till citynetwork?

Hos citynetwork ingår tom 1000mail inte för att jag använder dessa men ändå.

Edit deras domänpaket verkar inte ha subdomäner?

https://www.citynetwork.se/domanregistrering/#filter=.compare...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Azure är något alternativ?

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag håller på att diskutera möjligt avtalsbrott i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1323685-loopia-andrar-villkor-under-avtalsperioden/#post14895310

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Någon som vet om Azure är något alternativ?

Alternativ till vad och under vilka förutsättningar? Azure är, vad jag vet, inte någon DNS-tjänst, det är en molntjänst och det kostar. Antingen hyr du servrar eller tjänster så som Office 365. Om alternativet är en gratistjänst så är Azure inte det du letar efter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Alternativ till vad och under vilka förutsättningar? Azure är, vad jag vet, inte någon DNS-tjänst, det är en molntjänst och det kostar. Antingen hyr du servrar eller tjänster så som Office 365. Om alternativet är en gratistjänst så är Azure inte det du letar efter.

Om man vill ha gratis så finns ju exempelvis:
https://www.cloudflare.com/plans

Bara att peka om vilka dns servrar domänen använder, ställa in records osv.
Loopia kan kvarstå som registrar och då krävs inte LoopiDNS konto längre, utan kan nedgraderas till LoopiaDomän.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Om man vill ha gratis så finns ju exempelvis:
https://www.cloudflare.com/plans

Bara att peka om vilka dns servrar domänen använder, ställa in records osv.
Loopia kan kvarstå som registrar och då krävs inte LoopiDNS konto längre, utan kan nedgraderas till LoopiaDomän.

Cloudflare har redan nämnts. Vet du om de stödjer DDNS? Hittade ingen information när jag kollade tidigare.
Loopia kräver numera uppgradering till LoopiaDNS 99kr/år (är partner och har precis lagt upp en kund). Mitt privata konto fungerar dock fortfarande... får se vad som händer där.

Edit: OK, nu fattar jag vad du menar. Tänkte på www-redirect. Det kräver uppgradering av kontot. Cloudflare verkar dock inte ha gratis namnserver

typos + adds
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Cloudflare har redan nämnts. Vet du om de stödjer DDNS? Hittade ingen information när jag kollade tidigare.
Loopia kräver numera uppgradering till LoopiaDNS 99kr/år (är partner och har precis lagt upp en kund). Mitt privata konto fungerar dock fortfarande... får se vad som händer där.

Edit: OK, nu fattar jag vad du menar. Tänkte på www-redirect. Det kräver uppgradering av kontot. Cloudflare verkar dock inte ha gratis namnserver

Nej. Loopia kräver inte uppgradering om du bara vill registrera en domän, och välja dess dns servrar,.

Och ja, Cloudflare har dns servrar gratis ja, följ bara länken
De ska stödja DDNS med enligt: https://support.cloudflare.com/hc/en-us/articles/200168816-Do...

Sen om DDNS stöd är en del av betallösningarna är en annan fråga, men skulle tro att det ingår i Cloudflare Free med.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. Loopia kräver inte uppgradering om du bara vill registrera en domän, och välja dess dns servrar,.

Och ja, Cloudflare har dns servrar gratis ja, följ bara länken
De stödjer inte DDNS vad jag vet, det är inte direkt så vanligt egentligen då det är en fullösning.
Ingår i CloudFlare Free

DDNS är fortfarande ganska relevant för privatpersoner som vill komma åt sina resurser hemma. Får kika på mrqaffes alternativ...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

DDNS är fortfarande ganska relevant för privatpersoner som vill komma åt sina resurser hemma. Får kika på mrqaffes alternativ...

Läs inlägget igen så ser du att Cloudflare stödjer DDNS.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Läs inlägget igen så ser du att Cloudflare stödjer DDNS.

Du skrev "De stödjer inte DDNS vad jag vet". Hur ska jag egentligen tolka det tycker du? Att du sedan ändrar ditt inlägg kan jag ju inte rå för

Men tack för heads up

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du skrev "De stödjer inte DDNS vad jag vet". Hur ska jag egentligen tolka det tycker du? Att du sedan ändrar ditt inlägg kan jag ju inte rå för

Men tack för heads up

Fast det var ju före inlägget ändrades för en bra stund sedan
Hittade sedan att de stödjer DDNS.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast det var ju före inlägget ändrades för en bra stund sedan
Hittade sedan att de stödjer DDNS.

Jo, men jag sitter ju och utvärderar CloudFlare under tiden jag skriver inlägget...

CF har inte URL redirect som Loopia Det ser ut som om jag får krypa till korset och slanta 99kr/år hos Loopia den dagen fakturan dimper ned.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, men jag sitter ju och utvärderar CloudFlare under tiden jag skriver inlägget...

CF har inte URL redirect som Loopia Det ser ut som om jag får krypa till korset och slanta 99kr/år hos Loopia den dagen fakturan dimper ned.

Fast det är ingen dns funktion, utan det sköts separat av Loopias webbservrar, och har inget med DNS att göra.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Alternativ till vad och under vilka förutsättningar? Azure är, vad jag vet, inte någon DNS-tjänst, det är en molntjänst och det kostar. Antingen hyr du servrar eller tjänster så som Office 365. Om alternativet är en gratistjänst så är Azure inte det du letar efter.

Var mer ute efter om Azure hade någon form av DNS-Tjänst utan att behöva sätta upp en helt egen maskin.

Är medveten om att Azure kostar, men får 700kr i månaden av Azure så därför är det inget probem. Men det kan vara så att de inte erbjuder någon DNS-tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Var mer ute efter om Azure hade någon form av DNS-Tjänst utan att behöva sätta upp en helt egen maskin.

Är medveten om att Azure kostar, men får 700kr i månaden av Azure så därför är det inget probem. Men det kan vara så att de inte erbjuder någon DNS-tjänst.

Mig veterligen så har inte Azure någon egen DNS-tjänst, kan såklart ha fel. Men har alltid behövt ändra i NS för respektive företag att peka på Azure eftersom jag inte sett något sätt att flytta domäner.

Vet inte vad Azure tar för att hosta en Linux VM som du kan installerar DNS och BIND på? Detta är obeprövad mark för mig så nu spånar jag bara. Men det är kanske vägen för dig?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Azure har ingen DNS-tjänst i sig.
Efter 30s google så tilldelar Azure dig en IPv4-adress och en domän (för din tjänst) i form av http://<nått>.cloudapp.net.
Sen är det upp till dig att lägga upp A- och/eller CNAME-records för dom.

Vad jag förstår utav CloudFlare så kan de agera likt en proxy för ens siter för att avlasta/trimma/skydda. Även det verkar ingå i gratis-versionen. De cachar ens site och publicerar den i sitt CDN, där de även tar hand om D/DoS-saker och adderar olika Headers i HTTP-anropet (tex geolocation-info). Så var försiktig med vad du vill göra med din site

Dess DNS stödjer inte särskilt många typer av records, men de vanligaste iaf. I sin gratis-variant verkar de inte stödja 301/302-HTTP-koder, så att skicka URL http://<din>.se/hejhopp/ till http://<någons>.net/hellojump/ kommer inte att fungera, det får du isf ställa in på din server (.htaccess-filer kan göra detta, och även i IIS med en extra modul). Dock pröjsar du så får du så kallade Page Rules där du kan göra redirects.

Själv lutar jag åt att använda HurricaneElectrics DNS-tjänst (https://dns.he.net/), det är förvisso en ren DNS-tjänst och inget med 301/302-koder och har en rätt enkel DDNS-tjänst med autentiseringskoder för varje subdomän istället för en för alla (går nog att ha en för alla, inte provat). Men man får fler sorters DNS-records och de känns rätt robusta med egna pipor in i Netnods IX i iaf Stockholm, och förhoppningsvis peer:ar dom med de flesta stora bolag En till grej är att de levererar min IPv6-tunnel så det känns lite naturligt

Vill man ha mail-forwarding lutar jag mig åt http://www.mailgun.com/, som förvisso är rätt avancerad med en sjuhelvetisk API och möjligheten att använda REGEXP i sina forwardings (documentation). De är gratis upp till 10000 mail varje månad och man verkar kunna addera så många forwardings man vill.

Det som blir kvar är då att ordna 301-/302-redirects, dom kan man iofs ordna själv på sin webserver, om man givetvis litar på att den har en hyfsad uptime. Ska du köpa en VPS så kan jag inte rekomendera Azure, dom verkar ligga efter i Moln-tjänster och man får rätt lite för sina (mina iaf) pengar. Jag har kvar min IRC-maskin (ubuntu) på CityCloud och pröjsar ~160kr/månad, kan lätt addera Unbound DNS-server med tillhörande manuell lirande av zon-filer och även addera Apache för att lira 301/302-redirects om så.

Men ja, kul soppa Loopia lämnar en i. 99kr är dock rätt lite av vad jag har sett erbjudas ute på Internet och för att samla allt på ett ställe.

Glömde ett par grejer... + rättstavning/grammatik...
Permalänk
Medlem

Fick också mail om detta nu. Vilket elände, nu får jag också leta alternativ.

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om jag använder LoopiaDNS? Som det är nu pekar jag bara min domän mot ett ip-nummer. Kommer detta numera kosta pengar eller handlar det om andra funktioner som jag kanske inte använder?