Permalänk

Dator över 60 grader som ny

Så en polare kom över som har byggt flera datorer förut och byggde ihop datorn. Allt såg bra ut och jag började köra lgång installationen av Windows och nu när jag ska göra det så låter datorn rätt kraftigt och står att min dator var 60/30 grader.

Vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Mer info och spec kommer folk efterfråga

Permalänk
Skrivet av Am86:

Mer info och spec kommer folk efterfråga

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14002... är min dator

Permalänk

Felmonterad CPU-kylare?

Permalänk

Det kan vara mycket, men du måste ge mer information, t.ex. är det 60 grader i idle eller under load? Vad är det för hårdvara? Vissa processorer eller grafikkort går varmare än andra.

Och hur menar du att den låter mycket? Är det fläkten, är det något annat?

EDIT: Såg att du nu lagt in mer info om hårdvara.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Skrivet av ph0gelbice:

Felmonterad CPU-kylare?

Han som gjorde arbetet har gjort detta förut, så tror inte det ska vara problemet.

Skrivet av zerorepent:

Det kan vara mycket, men du måste ge mer information, t.ex. är det 60 grader i idle eller under load? Vad är det för hårdvara? Vissa processorer eller grafikkort går varmare än andra.

Och hur menar du att den låter mycket? Är det fläkten, är det något annat?

EDIT: Såg att du nu lagt in mer info om hårdvara.

Jag har nu installerat windows, håller på med drivrutinerna atm. Jag måste bara dubbelkolla, detta är skivan jag fick med: http://gyazo.com/54b132d66e2edf8224e7dea1f1f52434 då äre alltså nvidias drivrutiner som jag kan googla på. Vill bara dubbelkolla så det är nvidias.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IPGsJärnkaminer:

Han som gjorde arbetet har gjort detta förut, så tror inte det ska vara problemet.

Jag har nu installerat windows, håller på med drivrutinerna atm. Jag måste bara dubbelkolla, detta är skivan jag fick med: http://gyazo.com/54b132d66e2edf8224e7dea1f1f52434 då äre alltså nvidias drivrutiner som jag kan googla på. Vill bara dubbelkolla så det är nvidias.

Geforce GTX760 är det du har köpt. Står i inköpslistan...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja, det bör vara nvidias drivrutiner (på skivan) speciellt eftersom det är ett nvidia grafikkort du har. (använd inte drivrutinerna på skivan, ladda ner senaste från deras hemsida istället)

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IPGsJärnkaminer:

Spelar ingen roll om man gjort det förr, det är lätt hänt.

Och varifrån tog du din temperatur? Gissar BIOS eftersom du inte hade installerat Windows ännu, och då kommer nästa fråga, vad menas med att din dator var 60/30 grader?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Du kör med stock kylare till CPUn. Den är både högljudd och dålig på att kyla.
Jag rekommenderar alltid att köpa en bättre. Cooler Master 212+ en prisvärd kylare många använder.

Chassiet du har köpt har enbart en fläkt där fram. Du bör även ha en fläkt bak som suger ut den varma luften. 120mm ska du ha på den fläkten.

Valet av hårddisk var lite fel också egentligen. wd Green är gjord för lagring. Dvs den är tyst och strömsnål, men även långsam. Primär disk skulle du haft en Blue eller annan disk på 7200rpm.

Permalänk
Medlem

1) 60 grader är ingen farlig temperatur
2) Din CPU utvecklar mycket värme
3) Stockkylaren är inget att hänga i granen

Ska du inte klocka så ser jag inget problem.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Inte någon AMD CPU och deras kylare men tycker att 60° i idle (om det nu är det) låter mycket. Vet att Haswell skulle gå varmare än tidigare generationer med de jag byggt hittills har hållit sig runt 40-45° i idle. Om det nu är mycket kan ju problemet vara felmonterad kylare eller för mycket/för lite kylpasta (om det inte redan är förapplicerat)

Edit: När du är klar med att installera Windows och alla drivrutiner, skulle du kunna hämta hem HWMonitor och posta temps i både idle och under load då?