2014; kan vi leva utan Flash och Java?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

Den ändringen genomfördes 2008–2009, så det är klappat och klart. Man kan notera att de i och med denna ändring mer eller mindre kastade plattformsoberoendet ut genom fönstret, så det var inte bara "glada miner".

Fast bankID i datorn har aldrig fungerat bra. Den har i alla tider krånglat för att de inte kunnat hålla den uppdaterad så det verkar som om de vill överge den helt till fördel för apparna. Då har de tre plattformar att hålla uppdaterade istället för att försöka hålla igång alla Windowsversioner med plugin till alla browsrar som uppdateras åt höger och vänster. Det har fungerat mycket mycket bättre sen jag bytte till appen. Var lite irriterande innan att jag kunde logga in på skatteverket och se min deklaration men jag kunde inte signera och lämna in den. Samma problem hade jag med CSN. Kunde logga in men inte ansöka om studiemedel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Beror ju på vilka program man använder. Helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast bankID i datorn har aldrig fungerat bra. Den har i alla tider krånglat för att de inte kunnat hålla den uppdaterad så det verkar som om de vill överge den helt till fördel för apparna. Då har de tre plattformar att hålla uppdaterade istället för att försöka hålla igång alla Windowsversioner med plugin till alla browsrar som uppdateras åt höger och vänster. Det har fungerat mycket mycket bättre sen jag bytte till appen. Var lite irriterande innan att jag kunde logga in på skatteverket och se min deklaration men jag kunde inte signera och lämna in den. Samma problem hade jag med CSN. Kunde logga in men inte ansöka om studiemedel.

Jag har använt BankID sedan Handelsbanken började med det (bra många år nu) och faktiskt aldrig haft krångel med varken HB, CSN, Apoteket eller Skatteverket (de jag använder mest). Det har i princip alltid fungerat, så jag känner inte igen mig i att det "aldrig fungerat bra". Någon gång ibland har man fått stänga ner BankID-programmet och starta om webbläsaren, men det har varit sällsynt och inte hänt på länge.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Cove:

Java är ett grymt bra och modernt programmeringsspråk (dock inte utan sina nackdelar) och kommer inte försvinna inom någon närstående framtid.

Att flash överlevt så länge är ett under dock.

Java är bra som programmeringsspråk, men du måste hålla med om att det inte har på webben att göra? För det är väl det vi diskuterar?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Jag har använt BankID sedan Handelsbanken började med det (bra många år nu) och faktiskt aldrig haft krångel med varken HB, CSN, Apoteket eller Skatteverket (de jag använder mest). Det har i princip alltid fungerat, så jag känner inte igen mig i att det "aldrig fungerat bra". Någon gång ibland har man fått stänga ner BankID-programmet och starta om webbläsaren, men det har varit sällsynt och inte hänt på länge.

Under de åren jag körde det fungerade det aldrig bra. Det kändes alltid buggigt och krångligt. Appen har däremot aldrig bråkat. Smidigaste systemet någonsin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ja! Dock använder twitch, e-kort på banken flash

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men är inte android skrivet i Java?

Därav behöver folk Java. people löv their gud ol androd

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av relling:

Vilka banker har inte Mobilt Bank ID idag ? Behövs inte laddas ned något till datorn.

Men då måste man ha smartphone...
Jag har mobiltelefon, men ingen smartphone och kör Linux.
Så bank-id måste tyvärr lösas via virtuell maskin med windows...
Försäkringskassan och deklarationen är liksom de enda anledningarna att ha windows.

Men nu när du säger det, jag kanske kan köra android i den virtuella maskinen istället för windows.
Fast jag gillar inte Android, det är ännu värre användarupplevelse än Windows.