Gratis snabbt operativsystem för surf

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nybörjaren2013:

Vad är rekomenderbart för en nybörjare som inte kan Linux ?

Linux
Det är oftast lättare att komma igång med linux än win idag, du behöver inte ens installera utan det går att köra live om man vill prova på det, ska man bara ha det för att surfa så funkar det med "små" linuxar, de startar på nån sekund och "bara fungerar" det är bara att skaffa ett usbminne och testa och du behöver som sagt inte installera så det är bara att dra ur minnet och starta om så kör datorn win om det var det på den från början, det kan knappast bli enklare att prova än så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, Ubuntu MATE, Ubuntu Gnome.
Linux Mint (baseras på Ubuntu).
Manjaro (baseras på Arch Linux).
Mageia.
OpenSUSE.

Börja med att kolla mycket på Youtube. ☺
Sen kan du testa att köra Live eller i Virtualbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd

Jag gillar med mint men lubuntu är lite av en ny favorit som jag inte hunnit testa så mycket samma Bodhi är inte helller dum och är lätta för nybörjare som kan vara värda att testa och känns som en bra balans med allt man behöver men ändå lätt draget

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast

Med tanke på det begränsade mängden minne (512MiB), så avråder jag från de fullvuxna skrivbordsmiljöerna, KDE, Gnome, Unity med flera.
Välj istället en mer resurssnål miljö.Trinity (Gamla KDE) MATE & Cinnamon (Gamla Gnome), lxde, xfce...
...eller gå fullständigt minimalistiskt med fönsterhanterare istället för skrivbordmiljö: i3, Fluxbox, Windowmaker, openbox...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Kör med Crunchbang eller Bodhi båda är snabba och lätta

Permalänk
Medlem

crunchbang <3
så länge du inte vill lägga till saker i menyn eller installera program så är det lätt och enkelt. och minimalistiskt.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Med tanke på det begränsade mängden minne (512MiB), så avråder jag från de fullvuxna skrivbordsmiljöerna, KDE, Gnome, Unity med flera.
Välj istället en mer resurssnål miljö. MATE (Gamla KDE), Cinnamon (Gamla Gnome), lxde, xfce...
...eller gå fullständigt minimalistiskt med fönsterhanterare istället för skrivbordmiljö: i3, Fluxbox, Windowmaker, openbox...

MATE är dock en förgrening av Gnome 2.

Visa signatur

Arch Linux + Mate + Herbstluftwm = <3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheEmissary:

MATE är dock en förgrening av Gnome 2.

Det stämmer. Jag tänkte skriva om Trinity, men av någon outgrundlig anledning hade min hjärncell hakat upp sig på MATE. Korrigering sker...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

linux mint

vad du än gör, prova inte elementary os

edit: såg att du provade det
aja!!

Permalänk
Medlem

Ubuntu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pepparkakor:

linux mint

vad du än gör, prova inte elementary os

edit: såg att du provade det
aja!!

Vad är det fel på det? Använder det inte längre nu, då det var lite väl simpelt...

Visa signatur

Windows 10 Home 64bit, Intel Core i7 3770K @3,5GHz, 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz DDR3 RAM, ASUS GeForce GTX 650 Ti, MSI Z77A-G43, Seagate Barracuda 500GB C-disk, Seagate Barracuda 2TB D-disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ubuntu
Ubuntu Desktop Edition
700 MHz processor (about Intel Celeron or better)
512 MiB RAM (system memory)
5 GB of hard-drive space (or USB stick, memory card or external drive but see LiveCD for an alternative approach)
VGA capable of 1024x768 screen resolution
http://www.ubuntu.com/download/desktop

Xubuntu

ungefär samma som ubuntu

http://xubuntu.org/getxubuntu/

Kubuntu

ungefär som ubuntu
http://www.kubuntu.org/

Edubuntu (aldrig sett innan så ingen koll på vad denna är eller hur denna ser ut)

som ubuntu

https://www.edubuntu.org/

Lubuntu

http://lubuntu.net/

samtliga är nog ungefär samma mest esteiska skillnader så bara ta en som passar i utséende
personligen kör ja med ubuntu å tycker de e rappt så de räcker å snyggt ui

Jag rekommenderar Linux Mint för den som är lite ovan med Linux, det är byggt på Ubuntu men med meny system osv liknar Windows mycket och lätt att hitta i osv. av den anledningen jag installerade Linux Mint på min mors dator. Hon är nöjd å har aldrig frågat mig om hjälp som är OS relaterat. Och min mor är ingen IT människa, hon är sjuksyster och arbetar med människor, det är hennes grej, inte döda ting som hon brukar säga så på så vis tycker jag
Linux Mint får bra betyg när det gäller användarvänlighet

Jag kör hellre Fedora (RedHat´s Desktop OS) personligen. men där är kan det vara bökigare att hitta drivare som funkar bra eller funkar med aktuell kernel version osv,
Drivare till som för mesta är kompatibelt i Linux skulle jag säga debian och Ubuntu baserade OS är att rekommendera för minimera risken för Drivrutins krångel. finns oftast drivare och uppdaterade drivare för debian och Ubuntu OS, men inte för Fedora och andra Linux Distar :S

men som sagt jag kör gärna Fedora, efter det kör jag gärna Linux Mint, Linux Mint finns nu både med debian och ubuntu grund, det var i våras tror jag Linux Mint släppte sin Linux Mint debian variant, men den har jag inte prövat, bara tankat hem ISO filen för senare installation.
Problemet är nu att jag tror det har kommit nyare version av Linux Mint som är byggt på ren debian. Så jag behöver nog uppdatera min Linux Dist ISO folder på filservern

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Linux Mint eller Ubuntu, jag personligen tycket bättre om Linux Mint, min mor kör det på sin gamla PC, och jag har Linux Mint på min AS gammla Thoshiba LapTop med dual core 800mhz CPU. på min stationära kör jag Fedora 20.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.