Webhallen, hur lång tid kommer det att ta att felsöka mitt grafikkort?

Permalänk

Webhallen, hur lång tid kommer det att ta att felsöka mitt grafikkort?

Hej! Lämnade in mitt 7970 på Webhallen igår för att texturer brukar beté sig riktigt konstigt speciellt i TF2 där det händer oftast, det gör spelet helt ospelbart men grejen är att det inte händer hela tiden.
Jag får problem kanske två gånger i veckan och det händer speciellt när det är värmt i rummet.
Någon som har lämnat in ett kort som har liknande problem och kommer de att kunna hitta problemet?

Han sa att jag får hämta ut kortet om de inte skulle hitta något fel på ca. två veckor men det skulle ju inte vara roligt att få tillbaka ett kort som inte fungerar bra och dessutom vänta två veckor på det ifall de inte skulle testa det tillräckligt mycket för att hitta problemet.

Jusst nu kör jag med GPU delen som är i mitt 4790K, riktigt långsam GPU med bara 512MB minne max.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Testpilot

RMA brukar ta mellan 1-4 veckor i normala fall, oavsett om de hittar något fel eller ej.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

När jag lämnade in felande minnen så sa dom två veckor till mig. Efter en dag så fick jag mail om att nya fanns att hämta.
Beror väl på arbetsbelastning och typ av fel. Tror att dom har en målsättning på max två veckor.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur mycket de har att göra, om du får artefakter för att ditt kort gett upp/håller på ge upp helt så går det väldigt fort när de väl börjat testa. Tog en dag eller så för Komplett med ett defekt kort jag hade från det att de kom fram.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Men värmeproblem som uppstår ibland om det är varmt i rummet. Är det ens ett RMA?
Känns mer som att du får ta och bättra på luftgenomströmningen i ditt chassi för att lösa "problemet".

Hade det däremot alltid varit samma problem, typ att en fläkt är ur funktion eller en kylfläns lossnat så hade det varit en RMA.

Sen är det alltid bättre att ringa/maila företaget i fråga direkt. Det är BARA dom som kan svara på en sån här fråga.
Vi kan bara säga att "i mitt fall"...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Men värmeproblem som uppstår ibland om det är varmt i rummet. Är det ens ett RMA?
Känns mer som att du får ta och bättra på luftgenomströmningen i ditt chassi för att lösa "problemet".

Hade det däremot alltid varit samma problem, typ att en fläkt är ur funktion eller en kylfläns lossnat så hade det varit en RMA.

Sen är det alltid bättre att ringa/maila företaget i fråga direkt. Det är BARA dom som kan svara på en sån här fråga.
Vi kan bara säga att "i mitt fall"...

Givetvis är det RMA om kortet blir för varmt klockar det ned sig för att på så sätt inte avge lika mycket värme. Får man synliga artefakter så är antingen nuvarande klock instabil vilket tyder på att kortet är defekt, eller så har fläkt(ar) gått sönder. Givetvis påverkar en högre rumstempuratur, men blir det för varmt skulle kortets fläktar snurra upp på max och väsnas en hel del, samt kortet klocka ned sig så det skulle blir minst sagt märkbart.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Men värmeproblem som uppstår ibland om det är varmt i rummet. Är det ens ett RMA?
Känns mer som att du får ta och bättra på luftgenomströmningen i ditt chassi för att lösa "problemet".

Hade det däremot alltid varit samma problem, typ att en fläkt är ur funktion eller en kylfläns lossnat så hade det varit en RMA.

Sen är det alltid bättre att ringa/maila företaget i fråga direkt. Det är BARA dom som kan svara på en sån här fråga.
Vi kan bara säga att "i mitt fall"...

Värmen är på en rimlig nyvå där kortet inte klockas ner, det är ett klart RMA fall.
Båda fläktarna fungerade!

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Har nu svaret på dena fråga, det tar oftast en dag om de lyckas hitta felet fort.
Det blev att lägga lite pengar imellan så jag kunde köpa ett lite bättre kort.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX