Permalänk

hur skyddar man sig mot esd??

Hej, jag ska bygga en dator o delarna har kommit. Så nu undrar jag hur man kan skydda sig mot esd när man bygger, jag har ett esd armband hemma hos min pappa men jag har inte tid för att hämta det, finns det något man har hemma som man kan använda för att skydda sig mot esd??

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk

Du kan lätt sätta dina händer på ett element så neutraliserar du den statiska elektriceteten på händerna om du nu inte har tid att hämta ditt ESD-band hos din far. Men det ska inte vara någon större fara egentligen, undvik mjukisbyxor samt att klappa pälsdjur. Katter är värst, de kryllar av statisk elektricetet i sina pälsar.

Värt och nämna är nog att elementet ska vara påslaget. Men du behöver inte vara nojig eller skrämd att komponenterna ska brännas om du följer instruktionerna ovan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fyllejocke:

Du kan lätt sätta dina händer på ett element så neutraliserar du den statiska elektriceteten på händerna om du nu inte har tid att hämta ditt ESD-band hos din far. Men det ska inte vara någon större fara egentligen, undvik mjukisbyxor samt att klappa pälsdjur. Katter är värst, de kryllar av statisk elektricetet i sina pälsar.

Värt och nämna är nog att elementet ska vara påslaget. Men du behöver inte vara nojig eller skrämd att komponenterna ska brännas om du följer instruktionerna ovan.

Nej! Du har fel. ESDskydd har ingenting med markjordning att göra!
Potentialutjämning mellan objektet du jobbar med och dig själv är vad som skall eftersträvas för att undvika snabba urladdningar och det har inget med element eller annan jordning att göra alls.

Enklast är att länka till existerande bra inlägg i gamla trådar om detta.
Exempelvis:

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Nej! Ta i chassiet. Annars har du inte samma laddning som det du ska pilla på. Elementet är inte en bra idé.

Visa signatur

Mac mini M2
PS5 Pro

Permalänk
Medlem

Om du vill skydda dig mot ESD är ett ESD-band fäst vid ditt chassi under byggandet det bästa alternativet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

jag hade inget esd armband utan jag tog bara nån random sladd och skala lite och satte run handleden och sen andra änden i chassit funka super

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nej! Du har fel. ESDskydd har ingenting med jordning att göra!
Potentialutjämning mellan objektet du jobbar med och dig själv är vad som skall undvikas och det har inget med element eller annan jordning att göra alls.

Det jag tydligen menade var är att vi har statisk elektricetet på våra händer. Det är inte en stor risk, men det kan hända, att man kan kortsluta komponenterna helt pga detta.

Påpekade endast att ett element neutraliserar detta för en kort stund.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fyllejocke:

Det jag tydligen menade var är att vi har statisk elektricetet på våra händer. Det är inte en stor risk, men det kan hända, att man kan kortsluta komponenterna helt pga detta.

Och det är i grunden ett feltänk.
Statisk elektricitet har du inte bara på händerna men det spelar mindre roll. Det som spelar roll är att du vill ha samma potential som objektet du ska jobba med för att undvika snabba urladdningar. Även om du tar i jord så att du får samma potential som jord så kan en snabb urladdning ske mot objektet du jobbar med om detta objektet är positivt /negativt laddat.
Så det enda som spelar roll är att du potentialutjämnar mot objektet du jobbar med. Glöm element och jordning helt i sammanhanget!

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Razor199:

jag hade inget esd armband utan jag tog bara nån random sladd och skala lite och satte run handleden och sen andra änden i chassit funka super

Det gör det absolut inte. Sladden har väldigt låg resistans och spänningskillnader kommer utjämnas väldigt fort, resulterande i en ESD urladdning. Hela poängen med ett ESD armband är att laddningar långsamt smyger över det utan att orsaka skada. Skulle risk för ESD skada ske skulle inte din "sladd" hjälpa till något alls.

REKOMMENDERA INTE DETTA TILL NÅGON DÅ DET ÄR DUMT, HELT ENKELT FEL OCH INGER FALSK SÄKERHET

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyllejocke:

Vi har inte statisk elektricitet på våra händer. Det handlar om att du och delarna som du hanterar ska ha samma potential. Elementet har absolut inget att göra med detta. Har du aldrig sett en fågel sitta på en kraftledning? Det kan vara tusentals volt i ledningen men det gör inget för fågeln har samma potential.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är läge att ta up '"elementcitatet" igen

Skrivet av phz:

Här kommer 10 enkla punkter som det kan vara bra att ha koll på nästa gång någon börjar prata om element i samma mening som montering av datorer:

1. Allt som har med elementet att göra är oväsentligt.

2. Bry dig inte om elementet.

3. Elementet har inget med saken att göra.

4. Det finns ingen anledning att börja prata om element i detta sammanhang.

5. Elementet är bara ett stickspår.

6. Glöm elementet i ekvationen.

7. Det finns ingen hjälp att få från elementet när det gäller att montera datorer.

8. Ett element är bra till mycket, men det gör ingen nytta i datorbyggarkontext.

9. Elementet är oviktigt här.

10. Du klarar dig precis lika bra om du överhuvudtaget inte blandar in elementet i monteringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Då har jag lärt mig en läxa om element, jordning och ESD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Razor199:

Har man inget armband tillgängligt och inte orkar åka och köpa ett så är detta ett utmärkt tips. Det viktiga är att man kopplar ihop sig själv med chassiet. Det funkar även att hålla en hand i chassiet hela tiden, men det är förmodligen något bökigare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Då jag kommer bygga it ett aluminium chassi så kommer jag ha på mig ett par en-gångs handskar så att inte fingeravtryck kommer synas. Om jag då använder ett ESD-armband kommer det fortfarande fungera eller är det då längre ingen anledning att använda ett? Alternativt, finns det några ESD handskar?

Permalänk
Medlem

Städje gjorde ett fint reportage om ESD:
http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Klippt från sida 4:

Citat:

Jordpotential, det vill säga att din arbetsplats håller noll volt mot jorden runt om huset, är inte viktig. Det viktiga är att du, dina verktyg och datorlådan håller samma potential. Potentialutjämning är lösningen.

Det enklaste sättet att åstadkomma det är att alltid ta i datorlådan innan du stoppar ned händerna i den, att alltid slå skruvmejseln mot datorlådan innan du börjar skruva osv. Och visst, om du arbetar på diskbänken och lägger alla verktyg på diskbänken håller de alltid samma potential som datorlådan, men det blir aningen obekvämt.

En ledande matta på arbetsbordet duger bra och en handledsremsa med anslutning till den ledande mattan är en billig försäkring mot skador. Köper du ESD-utrustning, ohmmät och kolla att den fungerar och inte är bluff. Ohms lag gäller!

Permalänk
Medlem

Ett till tips till alla där ute som hanterar någon typ av "naken" elektronik, såsom moderkort, grafikkort, minnen etc, som inte har ett skyddande chassi och där komponenter är blottade:

TA ALDRIG NÅGONSIN UNDER NÅGRA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER DIREKT PÅ KRETSAR!
Se alltid till att endast röra och hålla i kanterna på kretskorten så minskar risken att en ESD-urladdning skadar känsliga komponenter.

Jag ser alldeles för ofta folk som ovarsamt hanterar minnen och håller i dom hur som helst och kladdar runt över hela kretskorten. Det får mig att rysa av obehag då jag vet hur känsligt det är!

ESD-skydd OCH varsam hantering är A och O

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk

Kan inte någon klistra EDS guiden eller med fet text i typsnitt 72 under Sweclockers rubriken skriva "Låt bli elementen när ni bygger dator!"

Permalänk
Skrivet av fyllejocke:

Katter är värst, de kryllar av statisk elektricetet i sina pälsar.

Seriöst, jag dör. Fucking katter.

Skämt åsido, Söderbäck har helt rätt och det handlar om potentialutjämning mellan dig och dina komponenter du ska knåpa ihop till en dator.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Avstängd

Har byggt och reparerat en hel del stationära samt bärbara datorer.
Aldrig använt ESD band och inget har då tagit skada än så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickarn:

Jag har aldrig krockat när jag kört bil heller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickarn:

Det vet du inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Persienner:

Kan inte någon klistra EDS guiden eller med fet text i typsnitt 72 under Sweclockers rubriken skriva "Låt bli elementen när ni bygger dator!"

Jag gör något liknande: ESD-FAQ redux

*Tråd låst för denna gång*

Vi låser sällan trådar med anledning av § 2.2 i reglerna, men ESD-frågor finns det många uppsättningar av, med snarlika diskussioner varje gång. Läs den information som finns; om det fortfarande är något som är oklart så är det fritt att skapa en ny tråd (med tydlig referens till exakt vad som är oklart, företrädelsevis).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.