Boota från skiva - Restart or insert proper boot device

Permalänk
Medlem

Boota från skiva - Restart or insert proper boot device

Tjena

Försöker installera om en dators OS, har kopierat skivan från en .iso fil men när jag startar med skivan i och har valt lämplig startordning i boot menyn så får jag "Reboot and select proper boot device"- meddelandet

Jag kan installera det direkt från windows om jag sätter i skivan o väljer setup men då får jag inga val att formatera diskarna så att man blir av med allt skit som finns på dessa.

Några ideer, tips, handvisningar?
Tar gärna allt som sagt det jag vill är att ha bort allt som finns på datorn o nytt fräsht OS. Hur detta åstadkommes är skit samma

Dator: Asus A52N

Tack på förhand

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-4690K 3.5 GHz CPU kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 RAM: Kingston Savage 16 GB DDR3-2400
GPU: Asus GeForce RTX 3070 LHR 8 GB Noctua OC Video Card
Chassi: Corsair 550D ATX Mid Tower Case
PSU: Antec True Power 650 W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Vad menar du med kopierat från en ISO-fil?
Skivan ska brännas som en avbild (image), och inte som en dataskiva, för att bli bootbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Skivan ska brännas som en avbild (image), och inte som en dataskiva, för att bli bootbar.

Sorry lite oklart skrivet, iso.filen är bränd/avbildad via Windows Disk Image Burner till skivan men det funkar ändå inte

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-4690K 3.5 GHz CPU kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 RAM: Kingston Savage 16 GB DDR3-2400
GPU: Asus GeForce RTX 3070 LHR 8 GB Noctua OC Video Card
Chassi: Corsair 550D ATX Mid Tower Case
PSU: Antec True Power 650 W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thora:

Sorry lite oklart skrivet, iso.filen är bränd/avbildad via Windows Disk Image Burner till skivan men det funkar ändå inte

Testa ett annat brännarprogram, tex IMGBurn. Vet inte hur pass bra och tillförlitligt Windows egna program är.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Wohop nu funkar det!
Fanns visst ett boot-alternativ till som man tydligen skulle använda: istället för att ändra i boot-ordningen så skulle man gå till en annan meny och bara välja direkt vilken källa man vill köra ifrån och då funkade det.

Tack för hjälpen iaf!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-4690K 3.5 GHz CPU kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 RAM: Kingston Savage 16 GB DDR3-2400
GPU: Asus GeForce RTX 3070 LHR 8 GB Noctua OC Video Card
Chassi: Corsair 550D ATX Mid Tower Case
PSU: Antec True Power 650 W 80+ Bronze