Uppgradera 5 åring eller köpa ny?

Permalänk
Medlem

Uppgradera 5 åring eller köpa ny?

Hej Sweclockers!

Jag har en 4-5 år gammal speldator som det är dags att göra en del uppgraderingar till men jag vet inte hur mycket som behöver bytas ut. Jag har noll koll på hårdvarumarknaden just nu och skulle därför behöva forumets expertis för att få lite tips. Jag har svårt att gör egen research då jag inte vet vad som är bra eller krav längre. Mina nuvarande specifikationer är:

Modekort: Rampage II GENE
Processor: Intel Core i7 920
Minne: 6 GB totalt (DDR3) (PC3 12800 står det på dom, 3 stycken)
Grafikkort: ATI Radeon HD 4890 - byts gärna då det låter som FAN!!
Hårddisk: 2x500GB, Här har jag tänkt att köpa till en SSD då det saknas idag!
Power supply: vet ej tyvärr, ser ingen info på utsidan. Finns det någon mjukvara som kollar det?
Chassit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=337807
Kör Windows 7 ultimate om det spelar någon roll.

Datorn kommer huvudsakligen att användas till spel, WoW, dota2 och CSGO för att vara exakt. Det är inte jätteviktigt med bra grafik men det ska flyta med hög FPS. Har funderat på att investera i en 120 Hz skärm. Jag bryr mig inte om märken så länge de har bra kvalitet, hellre bra kvalitet än billigare slit och släng prylar.

Jag har försökt att läsa andra trådar men inte sett någon med mitt modekort så vet inte riktigt vad som passar det. Är det kanske bättre att byta det?

Min budget är inte helt satt, utan den är flexibel. Den beror på om det är uppgraderingar som ska göras eller en helt ny dator som ska införskaffas. Men upp till 6 000 för uppgraderingar och upp till 11 000 för en komplett dator känns rimligt.

Extra info: Jag har haft problem med att datorn crashar då den varit i viloläge, undviker detta genom att reboota den innan jag spelar (minnesläcka?). Blåskärmarna har inte gett något. Hoppas att detta löser sig av sig själv med nya grejer.

Är mycket tacksam för all hjälp!
MVH Johan

Permalänk
Medlem

Har du kört memtest86 med tanke på krasherna? Har du överklockat processorn? Har du en kylare som gör det möjligt att överklocka?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte kört memtest86, ska kolla in det. Processorn är inte överklockad.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte nödvändigtvis överklocka processorn heller men varför inte få ut mer prestanda ur den när det går? Överklockad skulle den inte alls vara långt efter de nyaste processorerna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag hade köpt en helt ny dator och använt den gamla (efter fixat krashandet) till typ filmdator, mediacenter eller extradator bara. För 11k får du en riktigt schysst ny dator, går att komma lägre också.

Permalänk
Medlem

Jag överklockar den gärna men måste läsa på hur jag gör det och köpa till ordentlig kylning då. Crashandet är inte ett problem så länge jag rebootar, därför jag inte lagt ner tiden på det ännu.

Har inte så mycket användning av en mediadator då jag dels har en laptop från jobbet och en smartTV så löser det mesta en sådan skulle hjälpa mig med. Men tack för tipset. Kan också se mig själv sälja denna för att finansiera en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprekkt:

Hej Sweclockers!

Jag har en 4-5 år gammal speldator som det är dags att göra en del uppgraderingar till men jag vet inte hur mycket som behöver bytas ut. Jag har noll koll på hårdvarumarknaden just nu och skulle därför behöva forumets expertis för att få lite tips. Jag har svårt att gör egen research då jag inte vet vad som är bra eller krav längre. Mina nuvarande specifikationer är:

Modekort: Rampage II GENE
Processor: Intel Core i7 920
Minne: 6 GB totalt (DDR3) (PC3 12800 står det på dom, 3 stycken)
Grafikkort: ATI Radeon HD 4890 - byts gärna då det låter som FAN!!
Hårddisk: 2x500GB, Här har jag tänkt att köpa till en SSD då det saknas idag!
Power supply: vet ej tyvärr, ser ingen info på utsidan. Finns det någon mjukvara som kollar det?
Chassit vet jag inte heller vad det är för något, inget namn eller nåt.
Kör Windows 7 ultimate om det spelar någon roll.

Datorn kommer huvudsakligen att användas till spel, WoW, dota2 och CSGO för att vara exakt. Det är inte jätteviktigt med bra grafik men det ska flyta med hög FPS. Har funderat på att investera i en 120 Hz skärm. Jag bryr mig inte om märken så länge de har bra kvalitet, hellre bra kvalitet än billigare slit och släng prylar.

Jag har försökt att läsa andra trådar men inte sett någon med mitt modekort så vet inte riktigt vad som passar det. Är det kanske bättre att byta det?

Min budget är inte helt satt, utan den är flexibel. Den beror på om det är uppgraderingar som ska göras eller en helt ny dator som ska införskaffas. Men upp till 6 000 för uppgraderingar och upp till 11 000 för en komplett dator känns rimligt.

Extra info: Jag har haft problem med att datorn crashar då den varit i viloläge, undviker detta genom att reboota den innan jag spelar (minnesläcka?). Blåskärmarna har inte gett något. Hoppas att detta löser sig av sig själv med nya grejer.

Är mycket tacksam för all hjälp!
MVH Johan

Nytt grafikkort och SSD bara, problemen ligger nog på hårddiskarna men om du kör SSD som systemdisk så skall krascharna sluta,såvida inte problemet ligger på moderkortet.

Oavsett så tycker jag att du skall nöja dig med SSD och grafikkort, känner du att det inte funkar så är det bara till och köpa nytt utav resten; eftersom att du ändå skall köpa grafikkort och SSD så förlorar du inget på att testa det.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Inte värt att investera i lite minnen? Kan man sätt in 4 GB extra minne av annan modell i en av de fria slottarna utan problem exempelvis?
Har du förslag på ett grafikkort? Vill ha ett riktigt tungt och har suttit och sneglat en del på Asus GeForce GTX 780 DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 3GB. Men vet inte ens om det går att sätta in?

Har ni något tips på en bra SSD?

Permalänk

Öppna upp datorn och läs på nätaggregatet vad den har för watt och återkom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaxlarna:

Öppna upp datorn och läs på nätaggregatet vad den har för watt och återkom

Har gjort det och det står inget utan jag måste skruva loss agget för att kolla undersidan eller nåt

Permalänk
Inaktiv

Jag älskade titeln på tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha börja med att köpa ett nytt grafikkort i tvåtusenkronors-klassen.
När man bestämt sig för vilket grafikkort som man ska köpa är det såklart bra att jämföra hur mycket det drar jämfört med det man redan har sitter i om man är osäker på om nätaggen kommer av uppgiften.

Angående minnet så skulle jag köra memtest på det, sen skulle jag hålla ett öga på Aktivitetshanteraren för att avgöra hur mycket RAM som används när jag använder datorn för att avgöra om jag behöver mer minne eller ej.

Har du för avsikt att installera om datorn kan ju en SSD vara aktuell också.

Permalänk
Medlem

Ett förslag. Nya minnen ifall memtest86 hittar fel på nuvarande minnen. Ett väldigt prisvärt grafikkort. En SSD att installera Windows på. En kylare så att du kan överklocka processorn.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7093345/2014-08-27

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag älskade titeln på tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe tack för det

Sen tack allesammans för tipsen! Ditt tips fantomsmurfen kommer jag nog att följa mer eller mindre exakt. Känns överdrivet att investera i det grafikkortet jag föreslog. Sen har alla produkter du föreslagit fått bra kritik vilket är något jag värderar.

Permalänk
Skrivet av sprekkt:

Hehe tack för det

Sen tack allesammans för tipsen! Ditt tips fantomsmurfen kommer jag nog att följa mer eller mindre exakt. Känns överdrivet att investera i det grafikkortet jag föreslog. Sen har alla produkter du föreslagit fått bra kritik vilket är något jag värderar.

Se till att ditt nätagg klarar av kortet bara. Kan dock vara smart att köpa ett nytt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprekkt:

Hehe tack för det

Bra val

Men se till att få upp processorn i 3,5 Ghz i alla fall. Den överklockningen kommer ge en mycket stor prestanda ökning jämfört med stock. Har faktiskt precis en i7 920:a själv överklockad i den hastigheten. Även om processorn börjar få sig några år på nacken är jag förvånad hur bra den fortfarande hänger med i svängarna överklockad

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr som att ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII TOP är lite för stort för mitt MC. Har ni något annat bra tips på Grafikkort? Alternativt, fungerar det att byta chassi? Kortets storlek påverkar inte socketen antar jag?

Ediit, hittade även vilket chassi jag har. Inlagt i första posten.

Permalänk
Medlem

Som ett alternativ till att uppgradera min burk blev jag föreslagen detta. Vad tycker ni om den?

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14350...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprekkt:

Som ett alternativ till att uppgradera min burk blev jag föreslagen detta. Vad tycker ni om den?

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14350...

Bortkastade pengar. Du har redan en bättre processor om du överklockar den. Ett större chassi vore dock på sin plats för att få rum för en ordentlig processorkylare tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjenare Lagmo.

Tänkte flika in litegranna. AMD 8350 är väldigt svag i enkeltrådade applikationer vilket kommer ge en negativ påverkan på din prestanda i spel. Om du inte sysslar med videoredigering så skulle jag avstå från AMD's 8350 samt strunta i att ha 16 GB ram. En 4690K från intel är ett mycket bättre val.

Din kompis Eric rekommenderade ett Gainward 770 med 4 GB ram, ett 770 inte har nog med hästkrafter för att kunna driva spel som utnyttjar 4 GB vram vilket då blir onödigt att köpa. För nästan samma peng så får du ett Radeon R9 290 som presterar mycket bättre än ett 770.

Passade även på att byta till ett ordentligt chassi, ett EVGA Supernova och en Samsung SSD istället.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7102658/lagmo

/N0s3n

Visa signatur

AMD 5800X Asus TUF B550-PLUS Asus GeForce GTX 1070 Strix AOC Agon AG271QG 16GB Corsair Vengeance 3600MHz Fractal Design Newton R3 600W Fractal Design Define R4 Asus Xonar Essence STX Philips Fidelio X1 Ducky Shine MX Blue Razer Naga