Samsung 840 och 840 Evo SSD lider av prestandaproblem

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Omitron:

SSD diskar ska INTE defragmenteras, data lagras inte som på mekaniska diskar.

Det vet jag. Dafydd undrade om defragmentering kunde ha en positiv inverkan på 840/Evo och jag bidrog till diskussionen genom att testa. Och om jag inte är värdelös på att tolka data så hade defragmenteringen faktiskt en positiv effekt.

Jag kan för övrigt inte tänka mig att defragmentering av en SSD skulle kunna ha någon som helst negativ inverkan (utöver det onödiga slitaget).

helat → helst
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Omitron:

Jag har läst att defragmentering kan förkorta livslängden på en SSD genom onödigt flyttande av data medans refresh bara tömmer minnescellerna.

Här avråder de för att använda programmet på flashminnen: http://www.fact-reviews.com/info/diskfresh.aspx

Om jag inte förstår helt fel skriver den helt enkelt om hela disken. Och jag använde inte "read-only" när jag körde programmet, tror inte det skulle lösa problemet heller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Va gött att jag precis köpt 300st till jobbet..

Va gött det måste kännas att reklamera alla, och köpa nytt då.

Roligt att du fick nytta av nyheten, den har sparat dig mycket bry i framtiden.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

min blev såhär efter refresh

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Värdena på alla mina SSD:

Helt ny 1tb 840 EVO. Helt bra värden!!

1-1,5 år gammalt. Sitter på min laptop. Jag visste att jag tyckte att min laptop inte kändes så
snabb som för....

Med de här resultaten kan jag inte göra annat än att hoppas att dustin tar min 1tb tillbaka. Jag beställde den den 11e så det har inte ens gått 14 dagar sen beställning, fick den den 15e. Jag som hade placerat alla mina steam spel (förutom vissa som sitter på min intel disk). Nej fyfan. Jag vill ha mina pengar tillbaka!! 3,7k för en SSD som inte kommer att hålla? Nej tack, ge mig GTX 970 istället.

Här är mina andra SSD:ar

Denna har jag windows på. 2 år eller äldre.

Vet inte hur gammalt men måste vara nog 1 år, kanske 1,5?

Permalänk
Medlem

Innan:

Efter:

Måste säga att en refresh fixade problemet, tillfälligt i alla fall. Visst sliter det på SSD:n men att göra en refresh i kvartalet kan den nog leva med.

http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Länk till diskfresh
Permalänk

Jag måste ha sämsta resultatet av alla på Sweclockers hittills.
Har haft disken i ett år i november i en dator som har använts några gånger i veckan.
Dvs. finns det en hel del filer som används sällan. Köpte verkligen helt fel disk för denna dator.

Datorn känns dock inte seg, så kommer nog inte vidta några åtgärden.

EDIT: Efter en reftesh ligger disken på stabila 300 MB/s, vilket är helt normalt med hänsyn till Marwelkrets och första generationens SATA3.

Se edit.
Permalänk
Inaktiv

Min 840 Pro. Ett och ett halvt år gammal och en nästan ett år gammal Windows installation. Har hittills skrivit runt 13TB till disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Innan:
http://i.imgur.com/KIrpG7w.jpg

Efter:
http://i.imgur.com/aPF7lTk.jpg

Måste säga att en refresh fixade problemet, tillfälligt i alla fall. Visst sliter det på SSD:n men att göra en refresh i kvartalet kan den nog leva med.

Vad menar du med en refresh? Har du "kopierat ut och sen in tillbaka" alla filerna eller?
Det låter som det jag får göra på min ssd på laptopen. För gammal för att reklamera tror jag. Men den jag fick för ungefär 1 vecka sedan på 1 TB vill jag lämna tillbaka. Hoppas dustin inte gör mycket strul med detta. Framförallt eftersom komplett har fri retur. Hade jag köpt den från dom så hade jag inte förlorat ett öre just nu. Så det minsta jag hoppas från dustin är att dom tar den tillbaka. Tyvärr får jag nog betala returen.

Permalänk
Medlem

2.9 MB/sec. Nån här som lyckats få lägre eller vinner jag något?

Sökte efter lite gamla filer för att kopiera manuellt och se om jag får liknande resultat. Hittade lite spel som jag installerat när SSD var ny och ja, det tog ett tag att kopiera vissa av dem.

Sitter nu och väntar med spänning på att DiskFresh ska bli klar. Det verkar gå hyfsat fort. Fungerar det så kommer jag bli mindre orolig då jag som sagt tror att Samsung i en firmware kan implementera en liknande rutin för att "vända på pannkakan". Med lite tur är problemet kanske ytterligare ett steg enklare för dem att lösa utan att införa fler dolda skrivcykler. Bara Samsung vet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av voidkahn:

Vad menar du med en refresh? Har du "kopierat ut och sen in tillbaka" alla filerna eller?
Det låter som det jag får göra på min ssd på laptopen. För gammal för att reklamera tror jag. Men den jag fick för ungefär 1 vecka sedan på 1 TB vill jag lämna tillbaka. Hoppas dustin inte gör mycket strul med detta. Framförallt eftersom komplett har fri retur. Hade jag köpt den från dom så hade jag inte förlorat ett öre just nu. Så det minsta jag hoppas från dustin är att dom tar den tillbaka. Tyvärr får jag nog betala returen.

Ja, använd http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Detta är ju ett problem de löser med en firmwareuppdatering. Jag ser inte något problem med detta, och det skulle lika gärna kunna drabbat vilken tillverkare eller modell som helst. Det är väl bra att Samsung säger att "Vi har problem, men vi arbetar på en lösning, chilla lite så löser det sig"

Faktum är att Samsung bombats med mail och telefonsamtal sedan början av agusti.
Själv varit involverad och faktiskt kommit så långt att jag fick prata med en på samsung som desutom skulle be en på deras SSD avdelning att ringa tillbaks samma dag. Det hände aldrig.
Alla inklusive mig själv har inte fått någon information eller hjälp och flera har rapporterat att supportet sag till dom att dom typ är 4:E som ringer om det. Desutom har supportet varit rent otrevligt mot många, fins gott om poster av e-mails från samsung på overclockers.co.uk eööer overclock.net bland annat.

Själv har jag nog testat 2-3 olika mail addresser till samsung, deras svenska support, deras SSD support. Man får ingen hjälp från några av dom och frågar du om dom jobbar för samsung så får du reda på att dom är inhyrda och inte har nån kontakt med samsung och även om dom vill upplysa samsung om att det behövs en firmware fix så kan dom inte!

Samsung support är totalt värdelöst gämfört med var det var för några år sedan och jag pratade med Inet och dom sa samma sak. Som sagt det närmsta jag kom var en på samsung i sverige som dustin kopplade mig direkt till som skulle vara alla tiders kille.
Men han ville inte ge mig nåt direkt nummer eller e-mail utan skulle be sin kolega på SSD avdelnigen att återkomma villket han inte gjorde.

Samsung har desutom fått in enheter sedan agusti med just detta felet för att på så vis kunna felsöka dom.

Så ja folk har sprungit med blåslampan efter samsung i 1.5 månader utan att samsung vill medge att det finns ett problem. Styrks av e-mail konversationer där dom är rent ut sagt otrevliga och säger att dom kör 840 EVO i sina burkar och dom fungerar då helt felfritt, dessutom har dom klankat ner på att folk inte vet hur man testar eller att dom som gör testprogram inte skrivit dom för en SSD, jävla skitsnack rent ut sagt.

Jag har varit i konstant mail kontakt med nordichardware, skickade information till honom och vi diskuterade det hela i två veckor innan artiklen kom upp men då hans Samsung kontakter inte heller vill tala om problemet så kunde han inte få nån klarhet i det hela och skrev en artikel på det vi vet helt enkelt.

Så ja du får gärna tycka samsung är gulliga men alla jag talat med, ÅF, lagrings experter tycker deras support är skit och är rätt säkra på att samsung mer än gärna bara ville att kritiken tystnade.

Jag personlig köper inte Samsung mer då dom inte värderar sina kunder för fem öre. Be dom om support är som att be en langare om kvalitetsgaranti på narkotika.

Dom som hållit på att felsöka sedan augusti skulle jag inte vilja vara för 2 veckor jag la ner på detta var mer än nog för att inse att Samsung är för stora för kundens bästa.

Folk som tycker samsung tar sitt ansvar är som sagt inte medvetna om att rapporter har funnits lågt tidigare med, men det facktum att folk hyllar Samsungs SSD enheter har gjort att dessa personer oftast idiotförklarats som skit bakom tangentbordet. Tittar man på deras HD Tune bilder ser man direkt att dom lider av buggen och detta långt tidigare.

Att igen upptäckte problemet med 840 (EJ EVO) tror jag beror på att dom två 840 jag testat inte började degradera förens 10-11 månader in och än mer krävdes för full degradering till 50MB/sek eller lägre där 840 EVO degraderar till den nivån på 2-3 månader.

Min 840 120Gb är ca 1 år och är degraderad men inte lika lågt ner som min 5 månader gammla 120Gb 840 EVO och en 840 500Gb som är 1.5 år är degraderad helt ner till 30MB/sek i bland mindre så 840 verkar ta sin tid på sig men den lider av det.

Som sagt samsung har nog vetat om det ett bra tag men det faktum att folk gått samman och hamrat deras support, skapat forumtrådar som fått massa följare och kontaktat hårdvarusidor för att får artiklar skrivna har tvingat Samsung att agera.

Återstår att se om samsung fixar en firmware annars får dom tillbaks sin skit.
Folk har bett om att få byta till 840PRO tex men Samsung vägrar. Men du kan kolla in samsungs garantiavtal. Står att om igen likvärdig enhet som är felfri kan erbjudas då ska en lika snabb eller snabbare och lika stor eller större tillhandahållas kunden.

Så ja Samsung själva har en gång skrivit så i garantiavtalet vad jag set så kan dom inte fixa alla 840 och 840 EVO med en firware så kan det bli dyrt för dom. Stämning mot dom vore inte orimligt.

Permalänk

Köpte ny dator från Inet i Februari i år, och fick allt ihopsatt samt OS installerat på SSDn. Installerar själv det mesta på HDDn..

Före:

Efter:

Dippar fortfarande väldigt lågt på en del ställen, bör jag oroa mig? Körde "Read Only" på DiskFresh, har det något med saken att göra? Är inte så haj på det här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Vad menar du med en refresh? Har du "kopierat ut och sen in tillbaka" alla filerna eller?
Det låter som det jag får göra på min ssd på laptopen. För gammal för att reklamera tror jag. Men den jag fick för ungefär 1 vecka sedan på 1 TB vill jag lämna tillbaka. Hoppas dustin inte gör mycket strul med detta. Framförallt eftersom komplett har fri retur. Hade jag köpt den från dom så hade jag inte förlorat ett öre just nu. Så det minsta jag hoppas från dustin är att dom tar den tillbaka. Tyvärr får jag nog betala returen.

Som Blackbane78 ovan skrev. Körde DiskFresh en gång på SSD:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalMinx:

Köpte ny dator från Inet i Februari i år, och fick allt ihopsatt samt OS installerat på SSDn. Installerar själv det mesta på HDDn..

Före:
http://i1275.photobucket.com/albums/y457/MetalMinx6/Test1_zps...

Efter:
http://i1275.photobucket.com/albums/y457/MetalMinx6/Test2_zps...

Dippar fortfarande väldigt lågt på en del ställen, bör jag oroa mig? Körde "Read Only" på DiskFresh, har det något med saken att göra? Är inte så haj på det här..

Read only har ingen effekt då datan bara läses och inte skrivs om.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Read only har ingen effekt då datan bara läses och inte skrivs om.

Jaha, så det jag gjorde hade ingen effekt alls, med andra ord? Vad dum man är. *facepalm* Får köra en gång till, på rätt sätt då.

Permalänk
Medlem

DiskFresh "fixar" definitivt prestandan. Som ny nu.
Tack till den personen som var först med att komma på detta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ska testa det på min laptop. Jag kanske nöjer mig med min 1TB om detta fixar det till bra värden. Postar nya värden senare.

Permalänk
Medlem

Satsade på en Pro direkt, lätt värt några hundringar extra med andra ord dessutom är garantin längre om jag inte missminner mig helt?

Permalänk
Medlem

840 EVO 250GB , 1 år gammal.

----------------------------------------------------------------------- CrystalDiskMark 3.0.3 x64 (C) 2007-2013 hiyohiyo Crystal Dew World : http://crystalmark.info/ ----------------------------------------------------------------------- * MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s] Sequential Read : 509.512 MB/s Sequential Write : 409.760 MB/s Random Read 512KB : 438.289 MB/s Random Write 512KB : 237.564 MB/s Random Read 4KB (QD=1) : 27.797 MB/s [ 6786.4 IOPS] Random Write 4KB (QD=1) : 56.884 MB/s [ 13887.7 IOPS] Random Read 4KB (QD=32) : 180.757 MB/s [ 44130.1 IOPS] Random Write 4KB (QD=32) : 130.762 MB/s [ 31924.4 IOPS] Test : 1000 MB [C: 42.6% (99.1/232.5 GB)] (x5) Date : 2014/09/23 21:52:21 OS : Windows 8.1 Pro [6.3 Build 9600] (x64)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

840 EVO 250GB , 1 år gammal.

----------------------------------------------------------------------- CrystalDiskMark 3.0.3 x64 (C) 2007-2013 hiyohiyo Crystal Dew World : http://crystalmark.info/ ----------------------------------------------------------------------- * MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s] Sequential Read : 509.512 MB/s Sequential Write : 409.760 MB/s Random Read 512KB : 438.289 MB/s Random Write 512KB : 237.564 MB/s Random Read 4KB (QD=1) : 27.797 MB/s [ 6786.4 IOPS] Random Write 4KB (QD=1) : 56.884 MB/s [ 13887.7 IOPS] Random Read 4KB (QD=32) : 180.757 MB/s [ 44130.1 IOPS] Random Write 4KB (QD=32) : 130.762 MB/s [ 31924.4 IOPS] Test : 1000 MB [C: 42.6% (99.1/232.5 GB)] (x5) Date : 2014/09/23 21:52:21 OS : Windows 8.1 Pro [6.3 Build 9600] (x64)

Vad ville du visa med det testet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad ville du visa med det testet?

Att jag tycker den går som den skall.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Att jag tycker den går som den skall.

Problemet är att du inte testat det som uppmärksammas som ett problem, dvs att läsa gammal data. Det test du gjorde skriver data som sedan läses vilket gör att man missar problemet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Att jag tycker den går som den skall.

Det testet, som de flesta andra, skriver ju nya testfiler till disken och därför syns inte problemen som artikel och tråd handlar om. Har du inte läst artikeln?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Så många i denna tråden som postar både fel testprogram men ännu värre fel SSD-modeller...

Permalänk
Medlem

Även min 840 250GB systemdisk verkar lite seg...

Ett år gammal installation och disken har skrivit 8.43 TB

Däremot så verkar min sekundära 840 500GB disk må lite bättre

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Ang. DiskFresh m.m

Har sett att folk har sett stora prestandaförbättringar efter att ha kört DiskFresh. Enligt sidor på nätet så har DiskFresh ett Read-Only Mode som rekommenderas just för SSD diskar. Jag körde en Read-Only på min 840 Evo som märkbart inte var riktigt så snabb i början av HD-Tune testet som min 830 var. Men detta gav tyvärr ingen som helst skillnad på HD Tune resultatet.

Sedan testade jag att köra ett vanlig DiskFresh utan Read-Only aktiverat, och då gjorde det stor skillnad på resultatet i HD Tune. Nu är resultatet mycket stabilare och bättre. Jag kontrollerade också den totala mängden skriven data till disk innan DiskFresh och efter DiskFresh i Samsung Magician, och det skiljde exakt 0,2TB, alltså totalt 200GB vilket ändå får ses som rimligt. Detta var på en 250GB disk.

Jag vet inte hur bra det är för disken att köra DiskFresh, men det verkar ju tydligt påverka HD Tune resultatet positivt. Och med tanke på att disken ändå är till för att användas så känns det ju som man vill ha den topp-presterande när man väl använder den. Vad kan man beräkna för livstid på en SSD (innan man byter) ändå idag? Om 1-2 år har vi väl 1-2 TB SSD diskar som standard i de flesta maskiner då dessa sjunkit i pris, därför tror jag inte man skall vara rädd för att "skriva sönder" sin SSD som det pratas om.

Jag kan inte hålla med om att Samsung 840 Evo disken skulle vara dålig på något sätt trots många som ger kritik i denna tråden, klart att resultatet i HD Tune var mer svajigt än mitt resultat på min 830 innan DiskFresh kördes. Men samtidigt ligger mitt OS på min Evo disk och inte på min 830 disk, och det kan ju också påverka resultatet.

Till er som precis köpt en 840 Evo och oroas över det som skrivs i denna tråden. Var inte oroliga, det är en kanondisk och jag har inte hört om en enda Samsung SSD som kraschat för någon i min omgivning och jag jobbar som IT-Tekniker och har bara positivt att säga om den.

Kan tillägga att jag har OverProvisioning & RAPID Mode aktiverat i Samsung Magician och har så haft under sedan jag köpte disken.

Se resultat nedan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, men att köpa deras "billig"-variant kanske inte var så smart.

Om världens bästa skulptör gör ett konstverkt i skit, så är det ändå skit. TLC-minnen är boven. 830, 840 pro och 850 påverkas inte.

Det är väl inte ens bevisat att det har med minnena i sig att göra? Kan likväl vara bugg i mjukvaran för SSDerna med TLC minnen och inte nödvändigtvis bero på minnena i sig.

Skrivet av RaZman:

Samsung har för vana att tumma på kvaliteten oavsett produktsegment, sälj snyggt förpackat skräp och försök lura konsumenterna att det är lika bra som de mer kostsamma alternativen.

Samsung är ofta de kostsamma alternativet som i stor del av fallen dessutom håller sig bra till jämfört med konkurrenter.

Mitt resultat med ~2 år 840. Katastrofkass fart på den disken ja. Vann nog precis titeln "långsammaste SSD" i tråden.

I kontrast med mekanisk 1 TB från Samsung defragmenterad jag vet inte när, väldigt länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det testet, som de flesta andra, skriver ju nya testfiler till disken och därför syns inte problemen som artikel och tråd handlar om. Har du inte läst artikeln?

Jo jag har läst den, men i forumet har det innan framkommit att hd-tune är olämpligt att testa ssd´s med..

Ska dra hem hd-tune & återkommer.

Edit:

Detta säger kanske att jag har problem??

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Mitt resultat

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860