iPhone 6 plus problem med att den böjs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Att inte kunna ha en mobil i fickan när man sitter utan att den böjs är verkligen inte ok.

Att inte kunna ha en chokladkaka i fickan när man sitter, utan att den inte smälter är verkligen inte ok.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Det säger sig självt att ju större yta du har på någonting i samband med mjukt material desto lättare är det.

"Det säger sig själv att en långsmalare iphone lättare böjer sig" lät det förra gången men återigen det var aldrig ett riktigt problem, bara en storm i ett vattenglas.

Säger inte att det inte går att böja, självklart kan man göra det, är ju trots allt en smartphone i metall. Men är helt säker på att det precis som förra gången inte är ett riktigt problem. Som sagt ett par har "lyckats" böja den men de resterande miljonerna av människor som köpt en klarar sig fint.

Permalänk
Medlem

Heter den nya inte Ibend

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Heter den nya inte Ibend

Nä den heter IBanana

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Min note3 har jag i framfickan och den tål både det ena och det andra, finns massor av tillfällen då jag haft den i framfickan och gjort nån rörelse och sedan varit tvungen att ta upp telefonen och kolla om den gått av på mitten

Nu vet jag inte hur aluminium beter sig riktigt på telefoner men kan tänka mig att lite småvarmt i fickan och en snabb rörelse så sitter ni där sen med nå guleböj-telefon.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Heter den nya inte Ibend

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Här är lösningen:

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av daevilb:

Min note3 har jag i framfickan och den tål både det ena och det andra, finns massor av tillfällen då jag haft den i framfickan och gjort nån rörelse och sedan varit tvungen att ta upp telefonen och kolla om den gått av på mitten

Nu vet jag inte hur aluminium beter sig riktigt på telefoner men kan tänka mig att lite småvarmt i fickan och en snabb rörelse så sitter ni där sen med nå guleböj-telefon.

Jag tror inte att temeperaturen ska påverka telefonen något. Visserligen smälter alumunium vid mycket lägre temperatur än andra metaller, om jag minns rätt är det drygt 650 grader, mot plåt som är runt 1300 grader. Nackdelen med metaller är ju att de böjs lättare än plast, medans plastens nackdel är att den spricker lättare.

Det verkar helt enkelt som att telefonen har en svaghet just där knapparna sitter. För hela styrkan av telefonens form bygger ju kring långsidan på telefonen, är då sidan lite rundad och kanske lite för tunn så blir den känslig, speciellt mot om sidan vore helt plan.
Jag tror inte det krävs så mycket förändringar för att kunna få en icke böjbar iphone, lite enkla förändringar i skalet borde göra susen.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Bra video om detta som nyligen kom ut

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Bra video om detta som nyligen kom ut

https://www.youtube.com/watch?v=s3QcOSyD38M

Tänkte precis länka den! +1!

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHA , klockren

Våga vägra Apple

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Bra video om detta som nyligen kom ut

https://www.youtube.com/watch?v=s3QcOSyD38M

Bra inlägg i diskussionen av MKB, håller med.

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara några större problem att bända sönder en Galaxy S4 med handkraft

https://www.youtube.com/watch?v=DxvwaSMsXHI
https://www.youtube.com/watch?v=a8B4GsuBkNc

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Det jag personligen kan bli lite undrande över är inte att jag typ i sömnen ska få för mig att försöka böja telefonen eller klämma in den i ett par supertajta jeans och sen bli förvånad över att den är större än en iPhone 1, utan mer olyckor. T.ex. klassikern "telefonen hamnade visst på förarsätet och sen satte jag mig på den med mina 80+++ kg", med lite otur borde det kunna räcka för att telefonen numera ska vara en banantelefon om den är allt för skör.

Har inte lagt ner någon tid på efterforskningar själv kring "bendgate" men jag gissar att det främst gäller iPhone 6 plus och att boven kanske minst lika mkt är storleken som konstruktionen. Eventuellt borde isf iPad kunna lida av samma problem då jag antar att kontruktionen är rätt lika, kan dock inte påminna mig på rak arm att jag sett liknande rapporter om den.

Permalänk
Medlem

Några på jobbet har Samsung Note men inte lyckats böja dem i fickan så då lär det ju knappast hända med en iPhone som inte är lika mjuk och bräcklig.

Själv har jag en Lumia 1520 på 6", aldrig böjts.
Har beställt en Z3 och är inte ett dugg oroad.

Bara en klant böjer sin telefon. Ingen telefon böjs av att vara i fickan.
Det här pratade vi ju om för ett år sedan. Det har varit sådana här skandaltrådar om Samsung, Lg, HTC osv men de stämmer aldrig.

Den som tror att ett stort företag som tex Samsung skulle skicka ut en telefon i miljon upplaga med en sån brist har inte tänkt ordentligt.

Om nu alla LG G3 eller iPhone böjdes, var är alla missnöjda kunder? Det borde ju vara flera mijoner ägare med jeans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Några på jobbet har Samsung Note men inte lyckats böja dem i fickan så då lär det ju knappast hända med en iPhone som inte är lika mjuk och bräcklig.

Själv har jag en Lumia 1520 på 6", aldrig böjts.
Har beställt en Z3 och är inte ett dugg oroad.

Bara en klant böjer sin telefon. Ingen telefon böjs av att vara i fickan.
Det här pratade vi ju om för ett år sedan. Det har varit sådana här skandaltrådar om Samsung, Lg, HTC osv men de stämmer aldrig.

Den som tror att ett stort företag som tex Samsung skulle skicka ut en telefon i miljon upplaga med en sån brist har inte tänkt ordentligt.

Om nu alla LG G3 eller iPhone böjdes, var är alla missnöjda kunder? Det borde ju vara flera mijoner ägare med jeans.

Fast jag har en iPhone 5 som jag lyckats böja (inget jag direkt kan lasta Apple för dock) och en Note 3 som däremot verkar väldigt formstabil, så nog finns det visst skäl för en viss fundersamhet kring detta. Jag har dock kunna "återböja" den så den blir i stort sett rak igen (och då talar jag fortfarande om iPhone 5 och inget annat )

Att det förekommer att företag producerar flera miljoner exemplar av en produkt som sedan visar sig ha en del fel är väl ovanligt men absolut inte något som aldrig hänt. Intels processorbugg för en 10-15 år sedan är det jag kommer att tänka på som närliggande.

Permalänk
Medlem

Har folk som böjt dem suttit med den i bakfickan eller? Annars ska det ju till mycket våld och kraft känns det som.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Har folk som böjt dem suttit med den i bakfickan eller? Annars ska det ju till mycket våld och kraft känns det som.

Tror inte det behövs så mycket kraft. Tänk dig att mobilen ligger lite på snedden, så ena hörnet "sticker ut" ur jeansen. Då blir det en enorm kraft när man sätter sig ner, och rättar man inte till mobilen kan det hända att den böjs!

Edit: och självklart menar jag att den ligger i framfickan i det här inlägget.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Avstängd

har man mobilen i fram/bakfickan på tajta byxor så får man fan skylla sig själv!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

hahaha.. snacka om ett icke problem.
Å de kommer från mig som verkligen inte gillar Iphone
Är väl för fasen bara ta upp telefonen ur fickan innan man sätter sig.
Annars finns ju telefoner som Sonim

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Jag tror inte att temeperaturen ska påverka telefonen något. Visserligen smälter alumunium vid mycket lägre temperatur än andra metaller, om jag minns rätt är det drygt 650 grader, mot plåt som är runt 1300 grader. Nackdelen med metaller är ju att de böjs lättare än plast, medans plastens nackdel är att den spricker lättare.

Det verkar helt enkelt som att telefonen har en svaghet just där knapparna sitter. För hela styrkan av telefonens form bygger ju kring långsidan på telefonen, är då sidan lite rundad och kanske lite för tunn så blir den känslig, speciellt mot om sidan vore helt plan.
Jag tror inte det krävs så mycket förändringar för att kunna få en icke böjbar iphone, lite enkla förändringar i skalet borde göra susen.

Nu börjar aluminium mjukna vid runt 450°C beroende på kvalitet. Med plåt tror jag du menar stål som visserligen inte smälter förrän vid ~1300°C men börjar bli mjukt vid betydligt lägre temperatur men ingen av dessa temperaturer kommer att nås i fickan.

Metaller är alltid styvare än plaster, utom vissa extremplaster, och är ett bra materialval för denna typ av konstruktion. Ett ännu bättre val vore någon form av keram som är mycket styv men går att bryta av istället.

Man skall vara väldigt försiktig med att generalisera att "plast spricker" det finns många olika polymerer (plaster) med ännu fler olika egenskaper.

Problemet, som inte bara gäller Apple utan alla mobiltillverkare, är att när höjden minskar, minskar böjstyvheten med kvadraden på höjden, dvs minskas höjden 10% så minskar böjstyvheten ~20% rent geometriskt. Googla på raka balkars böjning.

En väl fastsatt glas bidrar mycket till att öka böjstyvheten, är dessutom baksidan i glas, blir den ännu styvare.

Hur man än gör är en tunn mobiltelefon lättare att böja än en tjock och att ha den i fickan på tajta byxor är en form av missuse, den är inte konstruerad för det.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att majoriteten av folket tycker att det är ett icke problem, och antagligen är det så. Jag går och hämtar ut telefonen i morgon, den är dessutom försäkrad så även om Apple inte vill ta emot en böjd telefon (om den nu böjer sig) så kan jag plocka ut en ny på försäkringen.

iPhone 6 plus 64GB i morgon!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Fast att ha den i fickan ska väl för fan inte böja på telefonen.. Blir lite skrajsen nu. Får ta och köpa ett sånt där hårt skal till den.

Den böjs inte, det var stora rubriker om att iphone 5/5S böjdes med, men har aldrig stött på någon med det problemet, eller att jag själv upplevt det på mina år med dessa. du skulle med all säkerhet kunna göra en Samsung eller sony obrukbar om du böjde med all din kraft som denna herre visade i videon.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Priset säger att produkten är officiell.. Ska den inte heta iRollingPin då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Täcker försäkringen verkligen detta då? Man kan ju hoppas det...

Men med tanke på alla kryphål de brukar ha så kan man ju undra varför man ska teckna försäkring för en mobil.

Det är ju en "drulle"liknande försäkring, borde täcka. Kan ju bara krossa den med foten annars.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ngn felkonstruktion är det inte. De är tunnare än ngnsin och därför känsligare också.

Om något så är det väl valet av material och tjockleken på materialet som är felet.
För att vara en premium produkt så är det ganska dåligt om en 'mobiltelefon' blir böjd efter förvaring i byxfickan.

Om det vart något billigt smeck för 200kr hade det vart helt ok.. men när dom kostar 6000kr känns det mindre ok.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av S_Z:

Så har häxjakten börjat för att hitta nästa iPhone-gate...men i år verkar det varit svårt då man var tvungen att ta till en favorit i repris, "bendgate".

Oj vilket liv det var om denna förra gången, ett par stycken av flera miljoner människor som hade köpt en iPhone 5 hade lyckats börja sina telefoner. Nu så här i efterhand, hur många av mina bekanta har lyckats böja sina iPhone 5/5S? Ingen alls, inte ens hört talas om någon som gjort det.

Är fullkomligt övertygad om att det är precis samma sak nu.

Jag tycker ändå att Apple som ligger i toppskiktet kvalitets-, funktions- och prismässigt borde vara premium även när det gäller skalets hållbarhet. Jag minns något ryskt test av iPhone 4 (om jag minns rätt) där den tålde väldigt mycket stryk, inklusive böjning. Vill Apple göra supertunna telefoner bör de byta till ett tåligare material (titan t ex eller specialblandningar som liquidmetal?) även om det kostar lite mer. Det verkar ju behövas iom knapparna som ger en märkbar försvagning i skalet och därmed brottanvisning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Verkar inte vara några större problem att bända sönder en Galaxy S4 med handkraft

https://www.youtube.com/watch?v=DxvwaSMsXHI
https://www.youtube.com/watch?v=a8B4GsuBkNc

hehe fake videos du tycker inte det är konstigt att han tar den ur bild före han bryter den?