GTX 970 G1 Gaming SLI - Firestrike Score.

Permalänk
Medlem

Jag kollade manualen på ftp://europe.asrock.com/manual/P67%20Extreme4.pdf . De två översta blåa pcie slottarna ska användas för 8x+8x, den nedersta är 4x.
Sen finns där en extra strömkontakt (molex) på moderkortet för SLI (nr 44 på moderkortsbilden), som kanske måste vara ipluggad?
Har du installerat om drivrutinerna sen du satte i de nya korten och sen kollat att sli är igång i Nvidia kontrollpanelen?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Måste även fråga om du uppdaterat moderkortets BIOS till det nyaste?

Det släpptes en ny bios version 2012. Men nej den har jag inte uppdaterat till. Vet dock inte om det gör någon skillnad när den släpptes så länge sedan?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Jag kollade manualen på ftp://europe.asrock.com/manual/P67%20Extreme4.pdf . De två översta blåa pcie slottarna ska användas för 8x+8x, den nedersta är 4x.
Sen finns där en extra strömkontakt (molex) på moderkortet för SLI (nr 44 på moderkortsbilden), som kanske måste vara ipluggad?
Har du installerat om drivrutinerna sen du satte i de nya korten och sen kollat att sli är igång i Nvidia kontrollpanelen?

Jag har kollat på det där. Det verkar som att man kopplar den när man har 3 kort eller när man inte har tillräckligt med ingångar för ström har jag för mig. Men jag antar att denna molex kopplas från moderkortet till nätagget direkt?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Inaktiv

Uppdatera bios också då det kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Den där molex-kontakten på moderkortet ska även vara kopplad då man har två grafikkort.

EDIT: Står i och för sig att det inte är növändigt men värt att prova i alla fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Den där molex-kontakten på moderkortet ska även vara kopplad då man har två grafikkort.

har faktiskt hört en massa om det där. Har haft två 6950. inte använt den. Även två 290 Tri-X(gjorde en retur). Testade med den där molex kontakten. Ingen skillnad. Men jag ska prova ingen. Men för att klargöra: Den kopplas från moderkortet till nätagget direkt?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

japp från nätagget, det gjorde jag sist jag hade ett liknande moderkort

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Varför skulle du behöva använda molex kontakten när 970 korten är så strömsnåla? Om du har ett någorlunda nätagg, och det har du, så räcker kraften ifrån det.
Byt plats på korten och installera om drivrutinerna(344.16)och testa igen.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Varför skulle du behöva använda molex kontakten när 970 korten är så strömsnåla? Om du har ett någorlunda nätagg, och det har du, så räcker kraften ifrån det.

Värt att prova i alla fall. Tar bara några sekunder att koppla.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har du slaigt på SLI i nvidia control panel? Hmmm?

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Varför skulle du behöva använda molex kontakten när 970 korten är så strömsnåla? Om du har ett någorlunda nätagg, och det har du, så räcker kraften ifrån det.
Byt plats på korten och installera om drivrutinerna(344.16)och testa igen.

Ska testa att göra det.

Skrivet av fantomsmurfen:

Värt att prova i alla fall. Tar bara några sekunder att koppla.

Blev lite osäker. Hur tusan ska man koppla den där molex kontakten? man får med ett par 3/4 pins kontakter med grafikkorten, är det dessa jag ska använda tillsammans med de sladdar som som följer med nätagget?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

I guru3D benchmark testet så fick de(ref.korten) totalt 13355p och grafikpoäng 16004p så det låter som det är ok med dina tycker jag. Vänta och se att de optimeras med drivrutiner lite senare.

http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_970_sli_revi...

Edit: Var har du sett att de skulle få en poäng över 20000?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

I guru3D benchmark testet så fick de(ref.korten) totalt 13355p och grafikpoäng 16004p så det låter som det är ok med dina tycker jag.

http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_970_sli_revi...

Edit: Var har du sett att de skulle få en poäng över 20000?

Kolla på overclockers.net gtx 970 owners thread. Även firestrike results. Till och med mina gamla 290 tri x gav 19k i cf på samma test.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mull54:

Kolla på overclockers.net gtx 970 owners thread. Även firestrike results. Till och med mina gamla 290 tri x gav 19k i cf på samma test.

Ja om du fick sådana resultat med 290 varför byta?

Edit: De måste ha överklockat så in i h***** i sådana fall!?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Nä, du ska inte använda grafikkortskablarna, Du har väl molexkontakter som kopplas direkt i dit nätaggsutgångar (de som kopplas in i de svarta utgångarna http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mella... )?

Jag vet inte om man kan få sådana resultat om sli inte är aktiverat? Du får ju olika resultat med bara ett kort, men kan det vara så att även om sli inte är aktiverat så används physx på det andra kortet så man ändå får bättre resultat än med bara ett kort?

Du borde testa något spel med för att se så det inte bara är något med Firestrike som kluddar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av mull54:

Ja självklart Med tanke på att båda korten presterar bra var för sig. Kan det kanske vara SLI bryggan eller är det helt uteslutet? Är det bara att göra en retur och köra på ett GTX 980 istället?

Du måste ju fått med nån ny sli-brygga när du köpte de nya korten? Använd ett av dom om du oroar dig över ditt gammla?

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Ja om du fick sådana resultat med 290 varför byta?

Edit: De måste ha överklockat så in i h***** i sådana fall!?

Gjorde en retur och inväntade gtx 970/980 Nej fabriksöverclocking.

Skrivet av Bakwetu:

Nä, du ska inte använda grafikkortskablarna, Du har väl molexkontakter som kopplas direkt i dit nätaggsutgångar (de som kopplas in i de svarta utgångarna http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mella... )?

Jag vet inte om man kan få sådana resultat om sli inte är aktiverat? Du får ju olika resultat med bara ett kort, men kan det vara så att även om sli inte är aktiverat så används physx på det andra kortet så man ändå får bättre resultat än med bara ett kort?

Du borde testa något spel med för att se så det inte bara är något med Firestrike som kluddar.

Jag valde att Maximera 3d prestanda. Men kanske har du rätt. Min sli brygga kanske inte fungerar. Den kanske ger tillräckligt med kontakt för att lura datorn att sli är aktiverat fast inte tillräckligt för att sammankoppla dem.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

Installerade du om drivrutinerna efter du satt i bägge korten? Det har hänt mig att det har krånglat med att känna igen att jag har sli om jag inte installera om druvrutinen, den har också tappat "maximera 3d prestanda"-inställningen vid drivrutinsbyte även efteråt.

edit SLI-bryggor får man väl inte med grafikkorten, de följer med moderkorten

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Installerade du om drivrutinerna efter du satt i bägge korten? Det har hänt mig att det har krånglat med att känna igen att jag har sli om jag inte installera om druvrutinen, den har också tappat "maximera 3d prestanda"-inställningen vid drivrutinsbyte även efteråt.

edit SLI-bryggor får man väl inte med grafikkorten, de följer med moderkorten

Ska testa nu. Nepp precis man får med sli bryggor med moderkortet. Vilket jag fick, dock tre år gammal och legat i lådan löst för att jag inte trodde att jag skulle skaffa sli.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Installerade du om drivrutinerna efter du satt i bägge korten? Det har hänt mig att det har krånglat med att känna igen att jag har sli om jag inte installera om druvrutinen, den har också tappat "maximera 3d prestanda"-inställningen vid drivrutinsbyte även efteråt.

edit SLI-bryggor får man väl inte med grafikkorten, de följer med moderkorten

Jag testade att installera om, utan framgång tyvärr Vet inte riktigt vad felet kan vara. Antingen sli bryggan eller mjukvaru/hårdwaru fel från Gigabytes sida.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte det är fel på korten, de fungerar ju som de ska var för sig och även tillsammans, bara lite sämre än de borde i SLI. Det borde vara något annat, drivrutinsproblem eller någon begränsning i moderkortet etc.

Det fungerar kanske inte, men har du testad 344.16 drivrutinerna http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/78216/en-us ?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Jag tror faktiskt inte det är fel på korten, de fungerar ju som de ska var för sig och även tillsammans, bara lite sämre än de borde i SLI. Det borde vara något annat, drivrutinsproblem eller någon begränsning i moderkortet etc.

Det fungerar kanske inte, men har du testad 344.16 drivrutinerna http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/78216/en-us ?

Jag pluggade in 4 pin molex(hårddisk sladd)(för cf/sli). Ingen skillnad. Ska jag ta bort den eller ska jag låta den vara i?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

Låt den vara kvar, jag tror den ger mer ström till pcie-slottarna om det behövs. Testa de andra drivrutinerna och nå't annat benchmarkprogram eller spel, så du kan se om sli-prestandaproblemet kvarstår.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag testade just mina nya MSI GTX 970 - sli och Firestrike, jag fick 23103 i grafikpoäng
I unigine Valley fick jag 4002 poäng i 1080p

Jag kör drivrutiner 344.16

Det kan inte vara rätt med dina kort.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

Jag har i stort sett samma siffror som du har, ett kort går kalas men med två så är siffrorna nästan precis som dina med 2st msi 970 gtx.

Det rapporteras att slavkortet i sli sänker spänningen av någon anledning vilket gör att power limiten sjunker, sen om det är det som är problemet eller inte vet jag inte.

Dock ska jag returnera mina kort av en annan anledning så jag har inte forskat vidare i saken.

Jag har en 4790k@4.8ghz på ett z97 mobo, jag tror inte det är cpun som flaskar.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Låt den vara kvar, jag tror den ger mer ström till pcie-slottarna om det behövs. Testa de andra drivrutinerna och nå't annat benchmarkprogram eller spel, så du kan se om sli-prestandaproblemet kvarstår.

Jag kör 344.16 just nu. Finns det andra drivrutiner?

Skrivet av DeFeCT79:

Jag testade just mina nya MSI GTX 970 - sli och Firestrike, jag fick 23103 i grafikpoäng
I unigine Valley fick jag 4002 poäng i 1080p

Jag kör drivrutiner 344.16

Det kan inte vara rätt med dina kort.

Tack för detta. Verkar som att ingen har trott mig förutom här på sweclockers. Körde du gratis versionen från steam? Har du gjort något mer än att installera drivrutinerna. Tex uppdaterat physx eller likande?

Skrivet av neohamster:

Jag har i stort sett samma siffror som du har, ett kort går kalas men med två så är siffrorna nästan precis som dina med 2st msi 970 gtx.

Det rapporteras att slavkortet i sli sänker spänningen av någon anledning vilket gör att power limiten sjunker, sen om det är det som är problemet eller inte vet jag inte.

Dock ska jag returnera mina kort av en annan anledning så jag har inte forskat vidare i saken.

Jag har en 4790k@4.8ghz på ett z97 mobo, jag tror inte det är cpun som flaskar.

Som jag skrev ovan, tack för att du också bekräftar. Har du hört något mer och kan du länka var du har hört detta?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Skrivet av mull54:

Som jag skrev ovan, tack för att du också bekräftar. Har du hört något mer och kan du länka var du har hört detta?

Jag satt och slösurfa lite på guru3d, tror det var någonstans i GTX 970 owners thread tråden http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=393069&page=17

Finns användare där som råkat ut för samma fenomen.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Skrivet av neohamster:

Jag satt och slösurfa lite på guru3d, tror det var någonstans i GTX 970 owners thread tråden http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=393069&page=17

Finns användare där som råkat ut för samma fenomen.

Känner att jag inte orkar med strulet med sli/cf längre. Blir nog att lämna tillbaka och köpa ett 980 istället.

Får man fråga varför du tänker retunera korten?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

Fast du får väl trots all bättre prestanda med dina 970 än med ett 980??

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av mull54:

Känner att jag inte orkar med strulet med sli/cf längre. Blir nog att lämna tillbaka och köpa ett 980 istället.

Får man fråga varför du tänker retunera korten?

Dels så funkar inte DSR ihop med SLI, vilket vad en av anledningarna varför jag gick på 2st 970. Sen börjar mina kort coilwhina rätt så duktigt efter en stunds belastning.

Kommer köpa mig 1st 980 istället.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.