Permalänk
Medlem

Teknikprogram på gymnasiet?

När man går i nian är det snart dags för gymnasieval... och jag är inte riktigt säker på om man helt enkelt ska ta och gå natur. Jag funderar alltså på Information- och medieteknik, vad får man göra? Och det samma gäller naturprogrammet, om det är någon som har erfarenheter av det, hur är det? Jag gillar ju matte och NO, så det känns lite synd att man skippar biologi och kemi (eller hur var det nu?) om man väljer teknik.

Jag tror att jag vill jobba med datorer och IT i framtiden, kommer jag ha någon som helst nytta av detta, eller kan jag lika gärna gå natur och sedan läsa typ datavetenskap eller något på högskolan? Klart det beror lite på mer exakt vad jag vill jobba med, men ni kanske förstår vad jag menar.

Och några personliga tips på gymnasieskolor i Stockholm?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Ingenting du läser på gymnasiet har något speciellt värde på arbetsmarknaden om du inte går hantverkarlinjer. Ta natur eller teknik med inriktning matte-fysik.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Med det nya systemet så är den enda skillnaden mellan natur med inriktning naturvetenskap och teknikvetenskap är att du läser biologi 1 och 2 + kemi 2 i natur istället för att läsa teknik 1 och teknik 2.(Teknik 1 har mycket arkitektur där man ritar i autocad-solidworks och bygger modellhus). Vårt gymnasium hade fysik 3 som obligatoriskt ämne inom inriktningen teknikvetenskap medan naturvetarna som ville läsa fysik3 var tvungna att läsa det som utomstående kurs i och med att Biologi 1 och 2 + kemi 2gav de tillräckligt mycket poäng.

Sedan får du tänka på att alla linjer kan se annorlunda beroende på vilket gymnasium du kommer gå på.
Teknikprogrammet på mitt gymnasium erbjöd 4 inriktningar.

1.Teknikvetenskap (Matte 4 + fysik 2 och fysik 3)(svårt)
2. Dator- och informationsteknik(Programmeringskurser )(Lätt)
3. Produktionsteknik ( Tror det var för de mesta lite grundläggande mekatronik och mycket CNC och andra slags svarvmaskiner)(lätt)
4. Design (Stor fokus på en utbildning av att vara konstruktör, dvs det blir en massa solidsworks + autocad kurser)

När du går teknikprogrammet så väljer man inrikting när man går första året på gymnasiet, vilket betyder att du måste tidigt välja inriktning. Teknikprogrammet erbjuder många "lätta" inriktningar så om du tyckte att gymnasiematten var svårt under första året så är Teknik och design en bra inriktning att välja.

I natur har du oftast 2 inriktningar och du väljer det på vårterminen andra året av gymnasiet vilket betyder att du kommer få uppleva kemi 1 (första året), biologi 1 och fysik 1 (andra året) innan du får välja inriktning. Detta betyder att man får längre tid på sig att välja inriktning och ifall man inte tyckte om de naturvetenskapliga ämnena men älskade fysik 1 så kunde man då välja Natur- och samhällsinriktningen där man läser samhäll 2 och geografi + valfri naturvetenskaplig ämne istället för biologi 2 och kemi 2.

Om man väljer teknikvetenskap och vill läsa kemi 2 och biologi så måste man välja det som utökad kurs. Dvs du får mer ämnen att läsa men får du bra betyg i det så höjer det ditt snitt.

Många tror att Teknikvetenskap är lättare än Naturvetenskap, det var det i det gamla systemet.
Men med det nya systemet så upplever jag teknikvetenskap som svårare då de måste läsa fysik 3 + 2 teknikkurser.

Hade jag varit du så hade jag tagit teknikprogrammet, ta endast natur ifall du är intresserad av biologi.
Jag själv gick natur och hade det mycket lättare för både biologi och kemi. Det som är bra med teknikvetenskap är att man använder mycket fysik och matte I teknik 2 vilket gör att man under kursen repeterar mycket av det man har lärt sig under fysiken och matten.

Men kollar man nu så är det ingen högskola som kräver teknik 1&2 som behörighet vilket i slutändan betyder att naturvetenskap är en bredare linje som öppnar fler dörrar men det är inte som hindrar dig att läsa biologi 1 och kemi 2 som utökad kurs.
Det är väldigt lite högskolor som kräver biologi 2 som behörighet, en teknist hinner lätt med att läsa kemi 2 och biologi 1 som utökad kurs eller så väljer man det som individuellt val (Ej garanterat att man får läsa kursen dock)

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Som jag brukar säga i de här trådarna: stäng så få dörrar som möjligt. Jag säger inte att du inte vet vad du vill bli när du blir stor - att du ens skapat den här tråden visar på betydligt mer långsiktigt tänk än vad många nior har - men sanning att säga är det få som vid din ålder kan med någon säkerhet alls säga vad de kommer att ha viljat göra med sitt liv om tio eller femton år, och i värsta fall har man då - när man plötsligt finner sitt kall i livet - stängt en massa dörrar i onödan. Kanske tar du ett sabbatsår efter gymnasiet, åker utomlands och finner inspiration till att bli biolog, kemist eller fan-vet-vad, och helt plötsligt måste du krångla med att komplettera redan kompletta gymnasiebetyg bara för att kunna göra det du vill.

Med det sagt, både natur och teknik är bra val, just på grund av att de stänger väldigt få dörrar. Teknik stänger fler, men är man å andra sidan klar på sin sak och vet med sig att man kommer att plugga någon teknisk linje på högskolan, ja då är teknik ett utmärkt val av anledningarna Uzor skrev ovan. Det är ingen nackdel att ha med sig extra kemi och biologi i bakfickan - tvärt om - men det är en än större fördel att vara väl förberedd inför vidare studier. Kan du som sagt sedan komplettera med nämnda kurser så att du har samma behörighet som en naturvetare, ja då är det win-win, men det är som sagt var ingen garanti att det går att lösa alla gånger, även om jag är övertygad om att - utifall att din angivna hemort stämmer - det går att lösa i Stockholm om man är driftig nog.

Se i vart fall till att få med dig minst Ma 1-4, Fy 1-2 och Ke 1, oavsett vad du väljer, sedan kan du börja gräva meritpoäng genom att kolla upp vad du vill läsa på högskolan och sedan jämföra områdesbehörigheterna på http://www.utbildningssidan.se/studiefakta/omradesbehorighete... med vilka kurser du har tillgång till.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Oavsett vad du väljer så se till att du får matte 1-4 (gärna steg 5 också), fysik 1 och 2 och minst kemi 1. Dessa är de kurser du kommer behöva för att vara behörig för att läsa vidare senare på högskola inom tekniska ämnen (typ civilingenjör och andra tekniska program).

Jag skulle rekommendera natur då det inte stänger några framtida dörrar. Jag skulle också rekommendera att du väljer matte 5 i trean. Du kommer ha nytta av detta senare. Har själv precis börjat läsa till civilingenjör i industriell ekonomi och i den mattematiska grundkursen vi läste inledningsvis ingick flera områden från ma5. De i min klass som inte hade läst ma5 hade det självklart lite svårare till skillnad från oss andra som hade läst ma5.

Lite andra generella råd från en som tog studenten i våras och således har agerat försökskanin till den nya gymnasiereformen:
1. Lägg ner mycket tid på det (särskilt i matten och fysiken). Du vill verkligen inte komma efter i dessa kurser. Du kommer få jobba så mycket mer senare om du kommer efter i början.
2. Du kommer stöta på begreppet "nyanserat" i ämnen som svenska och historia/sam. Be din lärare definiera detta begrepp och ge konkreta exempel. Mina lärare kunde inte ge någon bra definition men fråga iaf.
3. Gör högskoleprovet. Om du vill läsa vidare senare kan det vara mycket bra att ha ett bra högskoleprov med sig. Jag hade personligen inte kommit in på mitt förstahandsval med mina betyg så blev räddad av högskoleprovet.
4. Skolka inte. 4 timmar ogiltig frånvaro på en månad kan ge indraget studiebidrag. Inte värt det helt enkelt.

Angående skolor i Stockholm kan jag varmt rekommendera Nacka Gymnasium. Jag hade jättebra lärare och skolan tyckte jag fungerade riktigt bra.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Från vad jag hört så har de som gått IT i gymnasiet haft problem att få de jobb de vill ha. Därför kan det helt enkelt vara bättre att vänta med IT inriktningen, gå natur, få några år till på dig att bestämma inriktning och därefter välj högskola / universitet. Vill du kunna ta en civilare eller ingenjörsexamen på det, så ta en titt på vad de programmen har för krav från gymnasiet och se till att välja något på gymnasiet som stödjer det. I regel natur. Själv gick jag samhällsekonomisk-inriktning och upptäckte att det var ju fan det tråkigaste som fans. Läste till extra kurser och sen blev det datoringenjör.

En del skulle säkert hävda att det är skillnad på civilare och ingejör och det är det, mer teori för civilarna. Jag kan dock stoltsera med att ligga i Sveriges ingenjörers topp när det gäller lön, de har civilare och ingenjörer, så civilare eller ingenjör vette tusan om det långsiktigt spelar någon roll, men kanske på ingångslönen. Det kan man dock snabbt jobba upp. Men det kanske är lättare att ragga på krogen om man nämner civilare ^^

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!