Permalänk
Medlem

Elkablar fast i grafikkort

Hej,

Tänkte testa att ta ut grafikkortet idag inför uppgraderingen, men jag får verkligen inte ut elkablarna ur grafikkortet ( http://i.imgur.com/rdju0ub.jpg ). Finns en liten plastpryl man ska trycka på för att en spärr ska öppnas och frigöra kabeln, men det går inte eftersom plasten har stelnat. Känns som grafikkortet och kabeln kommer gå sönder om jag skulle försöka dra mer.

Tips? Hur löser man ett sånt här skitproblem?

Tack!

Permalänk

Testa försiktigt med en tång, och håll emot grafikkortet?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Tack, fick loss kabeln men jag lyckades också ta sönder plastgrejen samtidigt. Hoppas det fortfarande kommer fungera. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tindle:

Tack, fick loss kabeln men jag lyckades också ta sönder plastgrejen samtidigt. Hoppas det fortfarande kommer fungera. :/

Plastgrejen är bara ett lås så kabeln inte lossnar random.
Tryck i den och se till att kabeln inte är spänd så kommer den inte åka ut.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tindle:

Hej,

Tänkte testa att ta ut grafikkortet idag inför uppgraderingen, men jag får verkligen inte ut elkablarna ur grafikkortet ( http://i.imgur.com/rdju0ub.jpg ). Finns en liten plastpryl man ska trycka på för att en spärr ska öppnas och frigöra kabeln, men det går inte eftersom plasten har stelnat. Känns som grafikkortet och kabeln kommer gå sönder om jag skulle försöka dra mer.

Tips? Hur löser man ett sånt här skitproblem?

Tack!

ta tummen och sätt den på "plastgrejen" och sätt sedan pekfingret eller långfinger (eller kanske båda om du får plats med dem) på andra sidan och tryck sedan med tummen längst ut på "plastgrejen" närmast kablarna så du känner/ser att plastgrejen väger över likt en gungbräda.

fortsätt och trycka på "plastgrejen" och dra ut kontakten medans du samtidigt juckar kontakten lite fram och tillbaka.

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym