Koppla ljud från TV till analog förstärkare... Hjälp!!

Permalänk

Koppla ljud från TV till analog förstärkare... Hjälp!!

Har precis köpt en ny smart TV (Philips 46PFL4908T/12) och har kopplat den till stereon genom hörlursuttaget. Problemet är att TV:ns inbyggda högtalare och hörlursuttagen har separerade volymkontroller. Högtalarna justerar man på normalt sätt med fjärkontrollen men man måste gå långt in i menyer för att justera volymen på hörlursuttaget och det är helt oacceptabelt.

På min förra TV blev de inbyggda högtalarna automatiskt bortkopplade då man lade in en sladd i hörlursuttaget och volymen kunde fortfarande justeras på normalt sätt med fjärrkontrollen.

Jag undrar om jag kan använda mig av någon av TV:ns andra utgångar för att koppla ljudet till min analoga förstärkare. Kan tänka mig att köpa en ny sladd/adapter men behöver jag en ny förstärkare eller omvandlare av nåt slag så åker TV:n tillbaka. Orsaken varför jag köpte just denna TV var pga Miracast så jag slipper sladdar och extraprylar.

VÄLDIGT TACKSAM FÖR TIPS!!!

Så här ser baksidan på TV:n ut:

Permalänk

Eller ok, alternativt kan jag ta emot tips på en billig & liten USB-driven DAC om det finns såna. Är audiofil då det kommer till musik men TV & film är inte så noga. Tänker mig att jag kan ha skiten gömd bakom TV:n om det går att strömförsörja den genom TV:ns USB-uttag.

Är helt noob på DAC-området så jag vet inte alls hur det funkar... Kan någon berätta om man fortfarande kan kontrollera volymen genom TV:n om man kör ljudsignalen genom digital out -> DAC -> stereon eller får man en konstant signal som sedan höjs eller sänks på förstärkaren?

Permalänk

Skaffa en sån här, eller nåt liknande, så kan du koppla ljudet analogt från tv'ns scart till din förstärkare.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Signalnivån från 'scart' och 'digital ut', är lågnivå, och brukar inte kunna påverkas av tv'ns kontroll, så man får ju då reglera detta på den anslutna förstärkar utrustningen istället..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Skrivet av serpent29:

Skaffa en sån här, eller nåt liknande, så kan du koppla ljudet analogt från tv'ns scart till din förstärkare.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Signalnivån från 'scart' och 'digital ut', är lågnivå, och brukar inte kunna påverkas av tv'ns kontroll, så man får ju då reglera detta på den anslutna förstärkar utrustningen istället..

Tack för ditt svar. Fan också, att reglera volymen på förstärkaren är inte riktigt ett alternativ då jag inte har fjärrkontroll till den och den är en bra bit bort. Om jag inte på nåt vis får ut ljudet och samtidigt bibehåller möjligheten att reglera volymen med TV:ns egna fjärrkontroll (utan att behöva gå in i menyer) så får skiten åka tillbaka. Volymen, om något, så är ju den funktionen som ska ligga nära till hands. Gud vilket antiklimax...

Permalänk
Rekordmedlem

Varför reglerar du inte ljudnivån med ljudsystemet ? Det är det normala.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför reglerar du inte ljudnivån med ljudsystemet ? Det är det normala.

Som jag skrev i det förra inlägget så är stereon en bra bit bort, vid TV-bänken, och har ingen fjärrkontroll till den. Hela grejen går ut på att jag vill ha ett så simpelt system som möjligt och bara EN fjärrkontroll.

Skulle bara volymen justeras på normalt sätt för hörlursuttaget så skulle allt vara frid och fröjd. Funkade skitbra på min förra TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Verkar tyvärr vara väldigt ovanligt med hörlursuttag som fungerar som i din gamla TV, om det ens finns hörlursuttag. När du saknar fjärrkontroll till stereon blir det också klurigt att ordna via digitalutgången. Det skulle behövas en DAC med inbyggd förförstärkare och egen fjärr till ljudet.

Scart-utgången brukar endast ge ljud ut från den inbyggda TV-mottagaren och vara tyst från källor på de andra HDMI-utgångarna med samma problem kring volymregleringen.

ARC, Audio Return Channel, löser mycket av problemet eftersom det "backar" ljudet från HDMI-porten tillbaka till källan, oftast en surroundreceiver eller ljudlimpa av sort och det kan reglera ljudet via TV:ns fjärr. Men det är inte helt lyckat och billigt och smälla dit en surrroundförstärkare. Så jag tänkte att någon vid det här laget måste att byggt en "ARC-box" som löser situationen eftersom du inte är den första eller sista med det här problemet.

Och det finns!

http://www.digitaltvexperten.se/artikel.php?k=962&p=4151

Permalänk
Medlem

Du har en rca-utgång på tvn. Vad är det för fel med den?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av morxy49:

Du har en rca-utgång på tvn. Vad är det för fel med den?

Felet är väl att det är en INgång som dessutom hör ihop med komponentvideoanslutningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Felet är väl att det är en INgång som dessutom hör ihop med komponentvideoanslutningen?

där ser man

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Bildexpert 📺

Eller kanske hör? Att det inte kommer ett pip ur de kontakterna.

Permalänk
Medlem

Kan inte digital audio out användas? beror förstås på vilken förstärkare du har, behövs en sådan ingång på den.
Fjärr till stereon borde vara lätt fixat, som också funkar till TV och egentligen alla andra enheter som kan styras med fjärr.

Alternativ samma utgång till en DAC, fast en DAC med volymkontroll blir nog knepigare..

EDIT: det normala är att när man kopplar en TV eller egentligen vad som helst till en förstärkare är att volymkontrollen ska göras på förstärkaren ej på TV eller vad det nu än är man kopplat till förstärkaren.
Utgången på det man kopplar ska vara en linjeutgång med fasta nivåer, ej en förstärkt signal som kan volymjusteras, då linjeingångar på en förstärkare väldigt lätt kommer överstyras kraftigt, ljudet påverkas negativt och det är även möjligt att förstöra linjeingångs kretsarna på förstärkaren.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kan inte digital audio out användas? beror förstås på vilken förstärkare du har, behövs en sådan ingång på den.
Fjärr till stereon borde vara lätt fixat, som också funkar till TV och egentligen alla andra enheter som kan styras med fjärr.

Alternativ samma utgång till en DAC, fast en DAC med volymkontroll blir nog knepigare..

Eftersom rubriken säger analog förstärkare och det i tråden framkommit att den inte ens har fjärr, då kan vi med säkerhet anta att förstärkaren är från tiden före digitalåldern.

Ett av dagens i-landsproblem. Förr var man glad över att slippa lyfta röven och fysiskt flytta sig till förstärkaren för att ändra volym. Nu är det besvärligt om det blir för många knapptryckningar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Eftersom rubriken säger analog förstärkare och det i tråden framkommit att den inte ens har fjärr, då kan vi med säkerhet anta att förstärkaren är från tiden före digitalåldern.

Ett av dagens i-landsproblem. Förr var man glad över att slippa lyfta röven och fysiskt flytta sig till förstärkaren för att ändra volym. Nu är det besvärligt om det blir för många knapptryckningar.

Förr i tiden ropade man på butlern
Dagen sätt at lösa detta ilandsproblem kan ju vara att skaffa ett hembiosystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Fick ett svar från Philips kundsupport och de säger att man borde kunna justera volymen från TV:n även om man tar ut ljudet med en DAC. Detta verkar ju vara i konflikt med vad som sagts här tidigare. Jag tycker också det låter lite ologiskt eftersom min gissning hade varit att SPDIF utgången är en sk. line level utgång.

Tänkte gå via Kjell & Co på hemvägen och kolla om jag kan köpa en DAC med returrätt (dvs att den är i en förpackning som går att öppna utan att klippa sönder den). Vore ju helt fantastiskt om jag kunde lösa det på det sättet så slipper jag allt trassel med att skicka tibax TV:n och sen köpa en ny.

Edit: och ja, förstärkaren är en vintage-grej med bla. phono input som inte finns i dagens förstärkare.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

EDIT: det normala är att när man kopplar en TV eller egentligen vad som helst till en förstärkare är att volymkontrollen ska göras på förstärkaren ej på TV eller vad det nu än är man kopplat till förstärkaren.
Utgången på det man kopplar ska vara en linjeutgång med fasta nivåer, ej en förstärkt signal som kan volymjusteras, då linjeingångar på en förstärkare väldigt lätt kommer överstyras kraftigt, ljudet påverkas negativt och det är även möjligt att förstöra linjeingångs kretsarna på förstärkaren.

Normalt och normalt. Tror inte alls det är särskilt ovanligt att man kopplar TV:n till stereon genom hörlursuttaget. Superenkelt och tillräckligt bra ljud och så slipper man ha en massa DAC:ar, receivers och fjärkontroller hit och dit. Liksom varför krångla till det och pröjsa en massa för diverse utrustning för att få ca. 2% bättre ljud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Förr i tiden ropade man på butlern
Dagen sätt at lösa detta ilandsproblem kan ju vara att skaffa ett hembiosystem.

Modernt Hemmabiosystem eller en Butler...

Eller om fjärrkontrollen bara är bort-tappad , så köper man en ny på ebay.

Permalänk

Lite uppföljning: köpte en DAC idag enligt råd av Philips kundsupport. Funkade det? Nej. Som jag, och några andra på tråden misstänkte så är det såklart en fixerad volymnivå som går ut genom digital out på TV:n.

Då åker TV:n tillbaka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Lite uppföljning: köpte en DAC idag enligt råd av Philips kundsupport. Funkade det? Nej. Som jag, och några andra på tråden misstänkte så är det såklart en fixerad volymnivå som går ut genom digital out på TV:n.

Du kunde valt en dac med fjärrstyrd utnivå

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kunde valt en dac med fjärrstyrd utnivå

Om valet för att få sitt ljud från TV:n till stereon ligger mellan en simpel sladd eller en dyr DAC med en tillhörande fjärrkontroll och strömadapter så väljer jag nog sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Plockas den gamla TVn fram igen, eller blir det jakt på TV som reglerar hörlursvolymen parallellt med högtalarvolymen?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Plockas den gamla TVn fram igen, eller blir det jakt på TV som reglerar hörlursvolymen parallellt med högtalarvolymen?

Blir nog jakt på ny TV. Är inget fel på min gamla å andra sidan, det är en slimmad & snygg Samsung smart TV med 3 år på nacken, men nu vill jag ha en större. Jag tänker i första hand kolla på Samsung eftersom jag tänker att de borde ha samma system gällande hörlursvolymen.

Permalänk
Medlem

Du kan gör så här.

Toslink Signal to Audio Analog Adapter

Sen skaffar du en fjärrkontroll för under hundralappen som går till din tv och stereo.

Jag tänkte göra så först. Men jag skaffade en reciver med toslink för 200Kr ist.
För att få lite extra umpf i ljudet. Så nu går ljudet från min dator och xbox 360 via hdmi till min tv och från min tv optiskt till min reciver.
Tv, Reciver och Xbox 360 på samma fjärrkontroll. Smidigt

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Du kan gör så här.

Toslink Signal to Audio Analog Adapter

Sen skaffar du en fjärrkontroll för under hundralappen som går till din tv och stereo.

Jag tänkte göra så först. Men jag skaffade en reciver med toslink för 200Kr ist.
För att få lite extra umpf i ljudet. Så nu går ljudet från min dator och xbox 360 via hdmi till min tv och från min tv optiskt till min reciver.
Tv, Reciver och Xbox 360 på samma fjärrkontroll. Smidigt

Jag köpte redan typ en sån du länkade till men den åkte tillbaka just för att jag måste då reglera ljudet från stereon. Nu har jag beställt returfrakt för Philips-skräpet. Har spanat in en riktig TV och det blir en Samsung denna gång. Får punga ut ett par tusenlappar extra men det är värt det så slipper jag trassla med omvandlare, fjärrkontroller etc. Bara en TV, en sladd och en gammal hederlig analog stereo.

P.S. Visste du att såna convertrar som du länkade till skapar en liten fördröjning på ljudet? Man märker att det blir ett konstigt eko på ljudet om man har TV:ns inbyggda högtalare på samtidigt som ljudet från stereon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Jag köpte redan typ en sån du länkade till men den åkte tillbaka just för att jag måste då reglera ljudet från stereon. Nu har jag beställt returfrakt för Philips-skräpet. Har spanat in en riktig TV och det blir en Samsung denna gång. Får punga ut ett par tusenlappar extra men det är värt det så slipper jag trassla med omvandlare, fjärrkontroller etc. Bara en TV, en sladd och en gammal hederlig analog stereo.

P.S. Visste du att såna convertrar som du länkade till skapar en liten fördröjning på ljudet? Man märker att det blir ett konstigt eko på ljudet om man har TV:ns inbyggda högtalare på samtidigt som ljudet från stereon.

En dac i sig skapar ingen märkbar fördröjning, om det blir latenser beror det på nån annan funktion, tex en jittertvätt/buffert, men billiga dacar har inget sånt heller så blir det latens är det förmodligen nått tvn gör med signalen innan den matar ut den, eller så har du lyssnat via ett hembiosystem där har man separata delayfunktioner på alla kanaler för att kunna avståndsjustera så att surroundeffekterna fungerar bra, men bättre hembiomaskiner synkar bild och ljud om allt går igenom dem men tvn lever ju sitt eget liv men det inbyggda tvljudet använder man inte ändå om man vill ha vettigt ljud.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En dac i sig skapar ingen märkbar fördröjning, om det blir latenser beror det på nån annan funktion, tex en jittertvätt/buffert, men billiga dacar har inget sånt heller så blir det latens är det förmodligen nått tvn gör med signalen innan den matar ut den, eller så har du lyssnat via ett hembiosystem där har man separata delayfunktioner på alla kanaler för att kunna avståndsjustera så att surroundeffekterna fungerar bra, men bättre hembiomaskiner synkar bild och ljud om allt går igenom dem men tvn lever ju sitt eget liv men det inbyggda tvljudet använder man inte ändå om man vill ha vettigt ljud.

Måste vara TV:n som skapar fördröjningen då eftersom allt efter DAC:en var analogt.

Och på tal om vettigt ljud så skulle jag nog säga att 90% av det hänger på högtalarna. Må vara så att hörlursuttaget ger en lite sämre signal to noise ratio och kanske inte har samma frekvensrespons som digitalt men inverkan av dåliga högtalare har betydligt större konsekvenser. Jag har hyfsade hifi-högtalare och tycker ljudet är alldeles tillräckligt bra även om jag tar det från hörlursuttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Varför ha tv:ns högtalare på samtidigt som stereon? Usch vilket missljud.

Denna tv du ska köpa.. har den analog ut?
Har den inte det så får det bli digitalt och då får du ändå ändra ljudet från din stereo.

Eller du har tänkt på att köra med hörlursuttaget?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Varför ha tv:ns högtalare på samtidigt som stereon? Usch vilket missljud.

Denna tv du ska köpa.. har den analog ut?
Har den inte det så får det bli digitalt och då får du ändå ändra ljudet från din stereo.

Eller du har tänkt på att köra med hörlursuttaget?

Såklart skulle jag inte ha båda på samtidigt, poängen var att jag upptäckte en fördröjning i det digitala ljudet då jag råkade ha på de interna högtalarna samtidigt.

Jag kommer att köpa en Samsung nu eftersom volymen på hörlursuttaget justeras på samma sätt som de interna högtalarna, dvs. med volymknapparna på fjärrkontrollen (verkar gälla alla Samsungmodeller). Dvs: nu kan jag koppla TV:n till stereon med en simpel sladd och behålla möjligheten att justera volymen med TV:ns egna fjärkontroll.