Permalänk
Medlem

Datorn "dör" när jag spelar

Hej! Jag har under en hyfsat lång period haft problem med att min dator stänger av när jag spelar mer grafikkrävande spel (såsom skyrim och Assasins creed black flag) att datorn(stationär) stänger av sig. Dock händer inte detta när jag spelar mindre grafikkrävande spel. Det som händer är att skärmen blir svart och sen efter några sekunder kommer jag till BIOS. Skulle vara väldigt tacksamt om någon har en ide om varför detta händer.

Setup i Burken:

Grafikkort: NVidia Geforce GTX 650 Ti 2GB

Nätagg: Codegen 600W

Processor: AMD F(tm)-6100 six-core 3.3 GHz

Ram-minne: 2x 4GB HYPERX minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persooz:

Hej! Jag har under en hyfsat lång period haft problem med att min dator stänger av när jag spelar mer grafikkrävande spel (såsom skyrim och Assasins creed black flag) att datorn(stationär) stänger av sig. Dock händer inte detta när jag spelar mindre grafikkrävande spel. Det som händer är att skärmen blir svart och sen efter några sekunder kommer jag till BIOS. Skulle vara väldigt tacksamt om någon har en ide om varför detta händer.

Setup i Burken:

Grafikkort: NVidia Geforce GTX 650 Ti 2GB

Nätagg: Codegen 600W

Processor: AMD F(tm)-6100 six-core 3.3 GHz

Ram-minne: 2x 4GB HYPERX minnen

Vad har du för temperaturer när den stänger av sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

codegen byt skiten nu.

Köp xfx 550w

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Byt nätaggregatet. Det kom ut rök från Bit-techs testsystem.
http://www.bit-tech.net/hardware/psus/2014/06/20/550w-650w-ps...

"That was about the time we stopped the test, as smoke coming out of the PSU".

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Är det alltså nätaggregatet som är boven i det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persooz:

Är det alltså nätaggregatet som är boven i det hela?

Ja, köp ett riktigt nätagg. Det där kan du vara glad om det petar ut 300w innan det stänger av sig.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Har ni något förslag på nätagg som är lagom?

Permalänk
Skrivet av Persooz:

Har ni något förslag på nätagg som är lagom?

Budget ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Nätagg presterar olika bra, och tydligen är Codegen ett som presterar direkt obra. Trots att ditt grafikkort kräver en viss effekt så klarar inte ditt nätagg att leverera kravet.
Byt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 8600K - Mobo: Asus Z370-F - RAM: Corsair Vengeance RGB DDR4 3200MHz, 4x8GB - GFX: Asus Strix RTX 2060 - SSD: Samsung 750 EVO, 840 EVO, 960 EVO, 850 PRO - HDD: WD Red 4TB - PSU: EVGA SuperNova G2 750W - Chassi: Fractal Design Define R4 Window - OS: W10

Permalänk
Medlem

Va inte allt för säker, märkte att min rigg dog helt plötsligt också när man lira, öppna upp och såg att bägge fläktarna på grafikkortet stod stilla.

Bara att byta fläktar och lira på. kolla kylningen först, men jag skulle nog satsa på ett nytt nätagg i alla fall. Inte roligt när de kraschar.

Permalänk
Medlem

800-900 Kr budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Va inte allt för säker, märkte att min rigg dog helt plötsligt också när man lira, öppna upp och såg att bägge fläktarna på grafikkortet stod stilla.

Bara att byta fläktar och lira på. kolla kylningen först, men jag skulle nog satsa på ett nytt nätagg i alla fall. Inte roligt när de kraschar.

Jag har kollat så alla fläktar fungerar, så det skall det nog inte vara

Permalänk
Skrivet av Persooz:

800-900 Kr budget

Lite över budget men ett nättagregat har man med sig länge

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=640132,2551603,1398459,2...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Persooz:

800-900 Kr budget

Gå upp till 1000kr och köp EVGA SuperNOVA G2 750W, där har du riktig kvalité, och 80+ Gold.
http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

codegen byt skiten nu.

Köp xfx 550w

Skrivet av Superlight:

Byt nätaggregatet. Det kom ut rök från Bit-techs testsystem.
http://www.bit-tech.net/hardware/psus/2014/06/20/550w-650w-ps...

"That was about the time we stopped the test, as smoke coming out of the PSU".

Skrivet av Persooz:

800-900 Kr budget

Lyssna inte på dom tills du har kollat dina temperaturer och i fall allt står rätt till i datorn. Rör alla fläktar på sig? Sitter alla kablar ordentligt eller kanske fel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Lyssna inte på dom tills du har kollat dina temperaturer och i fall allt står rätt till i datorn. Rör alla fläktar på sig? Sitter alla kablar ordentligt eller kanske fel osv.

Ska kolla upp detta, Tack för alla tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Har du något tips på bra program för att kolla temperaturer?

Permalänk
Skrivet av Persooz:

Hw monitor

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Persooz:

Som han ovanför sa. Hwmonitor eller core temp fungerar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Det nätagget är ökänt för att vara dålig och ska ut nu även om det visa sig att han har hög temp eller andra fel. Helst innan den får för sig att sabba andra delar vilket inte skulle förvåna alls.

Ovanpå det får budget och skärp mer problem ju bättre grafikkort den driver oavsett antal watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det nätagget är ökänt för att vara dålig och ska ut nu även om det visa sig att han hög temp eller andra fel. Helst innan den får för sig att sabba andra delar vilket inte skulle förvåna alls.

Ovanpå det får budget och skärp mer problem ju bättre grafikkort den driver oavsettantal watt.

Håller helt med.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det nätagget är ökänt för att vara dålig och ska ut nu även om det visa sig att han har hög temp eller andra fel. Helst innan den får för sig att sabba andra delar vilket inte skulle förvåna alls.

Ovanpå det får budget och skärp mer problem ju bättre grafikkort den driver oavsett antal watt.

Efter lite undersökning angående nätagget förstår jag vad du menar, hade dock ingen aning om detta när jag köpte datorn (köpte färdigmonterad) då jag inte är så extremt duktig, Jag ska byta nätagg så fort som möjligt, tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Gå upp till 1000kr och köp EVGA SuperNOVA G2 750W, där har du riktig kvalité, och 80+ Gold.
http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...

vad tycker dom Corsair CX 750M, 750W ? som är lite mer inom min "budget"

Permalänk
Skrivet av Persooz:

vad tycker dom Corsair CX 750M, 750W ? som är lite mer inom min "budget"

Håll dig borta från Corsairs CX-serie, de är inte snälla mot dina datordelar. BeQuiet gör väldigt bra nätaggregat, har länkat en på 630W som borde räcka och bli över
http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630...

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com