Bahnhof släpper gratis anonymiseringstjänst i protest mot datalagring

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Bahnhof släpper gratis anonymiseringstjänst i protest mot datalagring

Efter Post- och telestyrelsens föreläggande återupptar Bahnhof lagring av kundernas trafikdata den 24 november. Samma dag får samtliga abonnenter även tillgång till en kostnadsfri VPN-tjänst, som gör datalagringen "meningslös".

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Haha! Bahnhof är verkligen, och tyvärr, en unik bredbandsoperatör.

Tänka sig om de hade haft en sådan i USA. Där mediamaffian verkar ligga bakom varannan ISP.

i9-7920X 4.7 GHz | 32GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 2x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Hail Bahnhof, nyckeln till frihet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

Integritetens konung har kronats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

Alltså gud vad jag vill byta till Bahnof. Men tyvärr har vår förening ett avtal med Telia......
Ni är hjältar Bahnof <3

Bildskärmar - Asus 27" ROG SWFT PG278Q | Asus PB278QR |
Datorkomponenter - 980 Ti | i7-4790K | 16GB RAM | Evo 840 500GB | Z97-A | WD GREEN 3TB | Noctua Nh-U14S |
Tillbehör - Zowie by BenQ FK1 | Ducky Shine 5 Mx Brown

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Härligt. Kör på Karlung!

Fractal Design Define Mini | AMD Ryzen 5 2600 + Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 16GB | Corsair AX 750W | MSI 1060 6GB | Gigabyte AB350M-Gaming 3 | Samsung 860 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2003

Bahnhof is teh sh1t!

folding@sweclockers
Gaming: FD XL R2, Asus X99-A, i7 5930k @ 4300MHz , 16GB (2x4GB) Crucial Ballistix Sport DDR4 2400MHz, 3x Intel 530 180GB SSD (RAID 0), GTX 980Ti , Asus D2X-ljud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2012

Mycket bra initiativ, så här får man kunder!

+1 Gillas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Bra initiativ, men hur blir det om man har behov av att ha öppna portar? Får man fortfarande sin "egen" IP eller delar man med andra?

Default hos Bahnhof är ju sedan en tid privata IP, men då kan man inte ha öppna portar, och det har jag behov av, så jag bad om att få en publik igen, vilket jag har fått. Någon som vet hur sådant påverkas med integrity påslagen, samt om det tar mycker på bandbredden?

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Skön nödlösning! Men jag hoppas fortfarande de kämpar för att pröva lagen i domstol. VPN är inte lika snabbt som utan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Aug 2012

Men va? Lagring av trafikdata blev väl förbjudet? Eller har jag missat något.

Vilket fall, bra Bahnhof!

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | KFA2 GeForce GTX 960 OC | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 850 Evo 250GB 1x WD 500GB | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013

Asså vilka gudar, hade inte haft något problem att ha dom

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
...
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Lessismore:

Av samma anledning som jag inte vill ha en webkamera som filmar mig när jag är på dass.

Det är inget olagligt, men inte heller något jag vill att någon annan ska sitta och titta på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av oTiuZ:

Men va? Lagring av trafikdata blev väl förbjudet? Eller har jag missat något.

Vilket fall, bra Bahnhof!

Ja, EU-domstolen har sagt att datalagringsdirektivet strider mot grundläggande mänskliga rättigheter. Detta skiter Sveriges regering och riksdag i. Varför vetefan, men det kan ju ha något att göra med vårt djupgående sammarbete med USA vad gäller "terroristbekämpning", eller vad det är. Men det lär bli bassning efter några rundor i domstol.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige ;)
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Lessismore:

Varför vill dom veta allt jag gör?

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Dec 2007

Surt att man sitter på endast kopparlina
Vill också ha Bahnhof nu

Skickades från m.sweclockers.com

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Lessismore:

Det handlar mer om principen än att man håller på med suspekt aktivitet.
Skulle du vilja att någon öppnar din privat adresserade post innan den levereras?
Skulle du vilja att någon sätter upp filmkameror i ditt hem och övervakar?
Skulle du vilja har förinstallerade GPS'er i din bil så Trafikverket vet exakt var du befinner dig?
...
...
...

{ | ASUS Maximus VIII Ranger | Intel Core I7 6700K | 2x8GiB Corsair Vengeance Black LPX DDR4 | ASUS ROG Strix Gaming GTX 1080 | ASUS ROG PG279Q | }

{ | Dell PowerEdge R630 | Dual Intel Xeon E5-2630L v3 | 128GiB DDR4 | Intel 750 400GB NVMe | Intel 910 800GB | }

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Mental:

Av samma anledning som jag inte vill ha en webkamera som filmar mig när jag är på dass.

Det är inget olagligt, men inte heller något jag vill att någon annan ska sitta och titta på.

Hahaha sådant klockrent svar

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008

Bahnhof har IT-Sveriges utan tvekan bästa PR-avdelning.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2005

Nu blev jag sugen på att byta till bahnof, har bredband2 som är jävligt pro fildelning, men bahnof vinner lätt med gratis vpn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

Haha, nice!

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KISTA
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Hakeemzo:

Alltså gud vad jag vill byta till Bahnof. Men tyvärr har vår förening ett avtal med Telia......
Ni är hjältar Bahnof <3

Vi är också tyvärr knutna till bredbandsbolaget i våran förening annars hade jag också bytt.

FD define r4 vit// MB: ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 + HyperX Savage red 16GB (2x8GB) 2400Mhz// CPU: 4790K 4,8GHz + Corsair Hydro H75 PnP// GPU: EVGA GTX 970 4GB FTW+// System Disc: Samsung 850 evo 500Gb + Win10 x64// lagring: Seagate 2TB+Corsair Force3 SSD 120Gb// PSU: Corsair RM750x// MATTA: Xtrfy NiP Lightning Large// MUS: CM Storm Reaper aluminium// Tangentbord: ASUS CERBERUS// HUAWEI P20 PRO BLUE 128GB// ASUS N56VZ gammal och trött// OVPN.com// Sennheiser PC 360 Special Edition 2017

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Wixner:

Det handlar mer om principen än att man håller på med suspekt aktivitet.
Skulle du vilja att någon öppnar din privat adresserade post innan den levereras?
Skulle du vilja att någon sätter upp filmkameror i ditt hem och övervakar?
Skulle du vilja har förinstallerade GPS'er i din bil så Trafikverket vet exakt var du befinner dig?
...
...
...

Vet inte om jag direkt skulle vilja det, men jag skulle inte ha några problem med det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004

Fasen vad win:)

Skickades från m.sweclockers.com

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Varför tas detta inte upp av Sveriges regering? EU lagat går över Svenska lagarna, förstår det inte... Bort med datalagringsdirektiven, vill inte något tittar på vad jag gör oavsett vad det är.

Skall man rättfärdiga det för att förhindra/utreda brott så kan de lika väl sättas GPS:er i bilar som automatiskt skickar info till vägverket när du kör för fort så du får böter på lådan eller återkallelse av körkort. Sen varför inte tvingas ha en mikrofon på mig så de kan avlyssna mina konversationer när jag inte använder telefon, menar massor av ev brott kan ju planeras utan telefon och internet utan öga mot öga... Bah sätt GPS spårare i oss alla när vi föds så blir ju brottsutredning väldigt enkelt, varför inte kasta bort alla rättigheter vi har....

Edit:

Skrivet av Lessismore:

Allt oavsett om det är lagligt eller inte.

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövånger
Registrerad
Okt 2013

Bahnhof ❤

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Skillnad på denna nya VPN, vs deras gamla VPN som kör openVPN?

Typ PPTP på den nya?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006

Föreningen är fast i BBB tyvärr, jag vill verkligen att de går över till Bahnhof. Klockrent framfört!

Tråden om Skägg!

2700K- 4,9Ghz - R9 290 - MG279Q @144hz - Corsair RM850 - Samsung 830 256GB
LG 65" OLED B6

 Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 7 Plus 128GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Lessismore:

Det handlar inte om att man inte har rent mjöl i påsen. Det handlar om att man som individ inte skall behöva känna övervakad vad man än gör. Det är en principsak.

CPU: Intel Sandy bridge 2600k @ 4,5 GHz|Kylare: H80 |Mobo: Asus P8Z68 Deluxe |RAM: Corsair Dominator Dhx+ CL 7 1600MHz 8 GB |Grafik: EVGA GTX 580 Classified 3072 MB |OS: Windows 7 Ultimate 64 bit|Chassi: Obsidian 800D|Hårddisk: Corsair Force GT SSD 120 gb system, Samsung spinpoint F3 7200 rpm 1TB| Nättagg: Corsair HX750 rödsvart sleeve