Permalänk
Avstängd
Skrivet av dabman:

Ingen som körde BitchX? Terminal IRC klient
http://www.bitchx.com/
http://bitchx.sourceforge.net/

mIRC 4 life, yo!

Permalänk
Medlem

IRC började man med runt 98 om jag minns rätt.. Sen var det lite skakigt fram tills runt 2002.. och sen dess har det varit mer eller mindre 24/7 konstant...

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet hur man skapar en egen server? Typ att man både är admin och "ägare" så ingen annan kan ta kontrollen över kanalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Någon som vet hur man skapar en egen server? Typ att man både är admin och "ägare" så ingen annan kan ta kontrollen över kanalen.

Är det en egen server du vill skapa eller en kanal?

En server är ingen problem att starta men att sedan få den kopplad till ett etablerat IRC-nätverk är desto svårare. Många krav som ställs då.

Är det bara en kanal du vill skapa är det olika beroende på vilket nätverk du är på.
Quakenet är det bara att joina en tom kanal och vara där hela tiden. Quakenet har ingen direkt kanalhållare förutom Q men den har vissa krav som man måste uppfylla.
DALnet hade när jag körde där iaf en tjänst som kallades chanserv. Där kunde man registrera sin kanal och ha den för sig själv. Vet inte om det finns kvar.

Det är dom 2 nätverk jag känner till hur det fungerar på. Andra nätverk kan ha något liknande och brukar stå på deras respektive hemsida hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Man känner sig inte liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite gammal när nån frågar vad mIRC är för något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hamre:

Är det en egen server du vill skapa eller en kanal?

En server är ingen problem att starta men att sedan få den kopplad till ett etablerat IRC-nätverk är desto svårare. Många krav som ställs då.

Är det bara en kanal du vill skapa är det olika beroende på vilket nätverk du är på.
Quakenet är det bara att joina en tom kanal och vara där hela tiden. Quakenet har ingen direkt kanalhållare förutom Q men den har vissa krav som man måste uppfylla.
DALnet hade när jag körde där iaf en tjänst som kallades chanserv. Där kunde man registrera sin kanal och ha den för sig själv. Vet inte om det finns kvar.

Det är dom 2 nätverk jag känner till hur det fungerar på. Andra nätverk kan ha något liknande och brukar stå på deras respektive hemsida hur det fungerar.

Jag är nog mest ute efter en kanal bara. Vad menar du med "förutom Q"?

Det hade varit riktigt najs att vara admin för en kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Jag är nog mest ute efter en kanal bara. Vad menar du med "förutom Q"?

Det hade varit riktigt najs att vara admin för en kanal.

Kör du på quakenet är det bara att gå in på en tom kanal så blir du admin för den. Dock måste du alltid vara där inne för att få behålla den. Annars kan någon annan ta över den när du avslutar. Du kan begära att få Q till din kanal som så att säga behåller kanalen åt dig.

Läs mera här hur du begär att få Q: https://www.quakenet.org/help/q/how-do-i-request-q

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande irc flitigt! Svårt att hitta någon chatklient som är smidigare..(om man då känner fler som använder IRC )

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk

Netsplits for OP takeover. LOL. Härliga tider!
Wordkick/ban är ju så rätt. Gärna på något halvrandom ord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hamre:

Kör du på quakenet är det bara att gå in på en tom kanal så blir du admin för den. Dock måste du alltid vara där inne för att få behålla den. Annars kan någon annan ta över den när du avslutar. Du kan begära att få Q till din kanal som så att säga behåller kanalen åt dig.

Läs mera här hur du begär att få Q: https://www.quakenet.org/help/q/how-do-i-request-q

Tack så mycket för infon!

Tror jag lyckats skapa en kanal, eller ja, lyckats bli admin, någon som kan kolla ifall jag gjort rätt typ? Kanalen heter /j #snowflakegaming på quakenet.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att Pirch 98 IRC var snyggare än mIRC, så jag körde på den

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Tänk att det finns en hel generation som inte vet vad Basshunter menar när han sjunger om boten Anna.

det finns en hel del som inte vet vad BBS är heller

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv

Vart hittar man allt folk på IRC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriousproblems:

Vart hittar man allt folk på IRC?

Beror på vad du letar efter för folk.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GamearN^:

Beror på vad du letar efter för folk.

Spel, programmering, allmänt snack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriousproblems:

Spel, programmering, allmänt snack!

Skickades från m.sweclockers.com

Kikat i #Hack.se?
Länge sen man var in där dock, kanske mest är kids eller tomt idag. Det första jag kommer att tänka på i varje fall..

Annars finns det många utspridda mindre nätverk också vilket kan vara trevligt, beror lite på vad man letar efter.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GamearN^:

Kikat i #Hack.se?
Länge sen man var in där dock, kanske mest är kids eller tomt idag. Det första jag kommer att tänka på i varje fall..

Annars finns det många utspridda mindre nätverk också vilket kan vara trevligt, beror lite på vad man letar efter.

Hur hittar man dessa nätverk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BowserHD:

Hur hittar man dessa nätverk?

Skickades från m.sweclockers.com

I stort sett alla IRC klienter har en kanallista, inte för att den säger särskilt mycket men den är där.
Bäst är väl att hitta något community som du är intresserad av och se om där finns en IRC kanal och vilket nätverk den är på.