Lamina är Windows-surfplatta för 999 kronor

Permalänk
Melding Plague

Lamina är Windows-surfplatta för 999 kronor

Prispressade surfplattor är i ropet och nu tar återförsäljaren Mediamarkt in en modell baserad på x86-utgåvan av Windows 8.1 till det ringa priset 999 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice!
Hade det varit 32GB lagring i en Phablet, med 2-3GB RAM och lite högre upplösning så hade jag köpt även för tre-fyrdubbla priset.

Permalänk
Medlem

Det där låter faktiskt som en helt okej deal för det där priset.
Vem vet, kanske dags att skaffa sig en surfplatta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Nice!
Hade det varit 32GB lagring i en Phablet, med 2-3GB RAM och lite högre upplösning så hade jag köpt även för tre-fyrdubbla priset.

Du har ju alltid Samsung Galaxy Note 4, fast den kostar sju gånger så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant. Kommer Jacob testa denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Verkar ju riktigt intressant! En recension på denna vore väldigt uppskattat. Någon som vet om det finns någon?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

någon som har erfarenhet av win 8 i denna upplösningen? funkar det bra?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Brukar alltid vara en hake med dom här billiga prylarna som upptäcks i en recension, så instämmer i övriga talares önskan om detta.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Brukar alltid vara en hake med dom här billiga prylarna som upptäcks i en recension, så instämmer i övriga talares önskan om detta.

1 GB Ram gör mig lite orolig. Hade gärna sett 2....

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

någon som har erfarenhet av win 8 i denna upplösningen? funkar det bra?

Nästan alla billiga convertibles (som ex. Asus T100) kör 1366x768 och det funkar helt okej tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du har ju alltid Samsung Galaxy Note 4, fast den kostar sju gånger så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Och klarar inte av ett skit i jämförelse.

Permalänk
Rekordmedlem

Verkar vara ett desperat försök att motivera interfacet alla vill undvika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

1 GB Ram gör mig lite orolig. Hade gärna sett 2....

Tänkte på det med, men tänker mig inte man drar in en massa desktop-program på en sån här (läs Chrome/Firefox) så skulle det kunna funka, IE metro är jäkligt resurssnål.

Permalänk
Medlem

med tanke på att fullskaliga win8 drar 15gig efter alla appar och uppdateringar är installerade så vetifan

jag köpte en platta med 32gb 2gb ram 1600kr så en platta med 16gb o en gig ram nej tack
har 10gig kvar efter win skickat ett par hundra winupdate och sen bara lite vanliga appar som man behöver ha.

hur man får sdkortet att funka som hårddisk för installera program vet jag inte än. någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Verkar vara ett desperat försök att motivera interfacet alla vill undvika.

På desktop ja.

Alla jag känner föredrar faktiskt touch-interface på tablets, hur underligt det än må låta

Permalänk
Medlem

Såg dessa i Mediamarkts webshop i fredags. Finns även en 8" variant med bättre batteritid för 1290:-

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/LAMINA-T-801---Svart,909...

Funderar på att köpa en o ge bort i julklapp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tenkai Star:

1 GB Ram gör mig lite orolig. Hade gärna sett 2....

1GB RAM gör nog saker som Office mer akademiskt än användbart, kan kanske fungera om man absolut inte kör något annat samtidigt.

Har en Z3770 (upp till 2.4GHz) baserade Win8.1 pekplatta med 2GB RAM och för Modern UI är det mer än tillräckligt. Fungerar även att köra "vanliga" Windowsprogram men har hänt att man fått upp en varning om att systemet har för lite minne om man drar igång ett par program parallellt. 16GB flash lär i.o.f.s. säkerställa att man inte kan installera speciellt mycket, vissa program vägrar tyvärr att låta sig installeras på SD-kort då det anses vara ett "removable media".

Fick man bara lite snurr på apputvecklingen för Modern UI skulle den här typen av plattor vara otroligt prisvärda, Z3xxx presterar bättre än i princip alla ARM-baserade systemkretsar rent CPU-mässigt, men trenden just nu är knappast att utvecklare flockas kring Modern UI / WinRT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Sjukt prisvärd. Bara Office 365 är ju värt över halva nypriset för plattan.

Kan även intyga att Windows flyter bra på denna hårdvara. Till skillnad från ett annat OS.

Då har man julklapparna klara om inte annat.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Hade föredragit 1599kr, 2GB RAM och bättre batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Låter faktiskt som en relativt okej produkt. Det är trots allt en budget platta och alla som inte är nöjda med 1280x800 IPS panel på budget platta har nog tappat focus på vad det är. Detta är bättre än många motsvarande android plattor har idag.
Om du är villig att betala mer för mer upplösning och mer lagring och mer allt, ja då köper du en annan produkt, eller hur?

Jag tror både processor och även minne kan fungera helt okej. Ja, det blir trångt med 1GB RAM, men tänk inte PC du ska ha 10 spel på, tänk surfplatta med små appar... Windows på PC kan faktiskt köra på 1GB RAM också, men det orkar inte starta Chrome med 20 flikar precis...

Dock är 16GB lagring för lite. Det hade räckt till en android OS som är några få GB som värst, men 16GB är nästan vad Windows själv tar upp. Det bör verkligen vara 32+ GB om de ska förvänta sig att man ska ha plats med lite media, ta bilder, och 10 appar och nått enstaka program (som tex office).
SD kortet är väl ett bra tillskott, men SD kort hanteras i Windows som flyttbart-media och går ej att installera något på, utan det är endast för lagring.
Visst. 32GB SD kort så har du plats till alla dina bilder mm, men du kan glömma extra program. Samtidigt så hade du med Android inte behövt lägga ut pengar på SD kort också med 16GB.

Permalänk
Medlem

Detta är ju en mycket bra start på detta segment inom surfplattor. Ett utgångspris runt tusenlappen är ju riktigt bra med tanke på vad man får, en platta som denna går att använda till väldigt mycket.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Detta är ju en mycket bra start på detta segment inom surfplattor. Ett utgångspris runt tusenlappen är ju riktigt bra med tanke på vad man får, en platta som denna går att använda till väldigt mycket.

Jag har en dator och en laptop. Ja, och en mobil. Vad är det jag kan använda en platta till som jag inte kan med min dator och min laptop och min mobil? Frågan är alltså: Finns det något bara en platta kan som inte en dator, laptop eller mobil kan?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Låter som hustruns julklapp. En platta med "stor" skärm att komplettera hennes lumia med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag har en dator och en laptop. Ja, och en mobil. Vad är det jag kan använda en platta till som jag inte kan med min dator och min laptop och min mobil? Frågan är alltså: Finns det något bara en platta kan som inte en dator, laptop eller mobil kan?

Slösurfa i sängen, mobilen är för liten, laptopen för omständig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Låter som hustruns julklapp. En platta med "stor" skärm att komplettera hennes lumia med.

Som andra påpekat kommer den antagligen få stora problem med lagringsutrymmet tyvärr. Allra helst som den kan behöva kompensera lite RAM med flitigare buffertanvändande.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystiq2:

hur man får sdkortet att funka som hårddisk för installera program vet jag inte än. någon som vet?

Kolla ifall de program du använder finns i portabel version på portableapps.com, alla kända browsers finns tex. Dom kan du lägga var du vill, enklast är att använda deras launcher/installer.

Jag har kört det i flera år nu eftersom jag har min dator hemma och på jobbet synkade, så de flesta program kör jag portabla. Ingen installation, alltid samma inställningar på båda datorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Slösurfa i sängen, mobilen är för liten, laptopen för omständig

Omständig? Näe, det har jag laptopen till. Det går alldeles utmärkt.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Om Hearthstone hade funkat på denna kan det bli ett köp.
Men jag väntar och läser ett antal recensioner först.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Specifikationerna blir mer eller mindre kopior av varandra per automatik på sådana där. Alla håller en genska enkel design. Tycker Laminan ser ut att ha tunnare dödzon vid sidan om LCDn. Utöver det så är det inte ovanligt att samma platta eller telefon från samma fabrik säljs under olika namn.